SarB
T Takläggare skrev:
Nej jag bara berättar att har jobbat med advokater, även använt sig av dessa , åtskilliga gånger, där man blivit lärd hur man ska se på saker, många av dessa har hundratals fall bakom sig , umgås man med dom, så lär man av varandra efter några år, varav jag slutat använda advokat , kan hjälpa vänner, hur dom ska bemöta och skriva.
Några advokater har även frågat mig hur man ska driva ett företag på bästa sätt , frågat tips, ja man lär sig ständigt något nytt. som att alla tvister är olika och kan inte följa en praxis.
Att folk vill ha hjälp av dig med att skriva något förefaller föga trovärdigt.
Taktik och fulknep däremot, säkerligen. Vad man lär sig i skolan klaffar sällan helt med tillämpande i praktiken, så jag kan dela din uppfattning där.
Vad du totalt missat är dock att vi har diskuterat gällande rätt här, inte taktiker, inte sätt att kringgå lag. Du och jag är inte i en process mot varandra utan vi talar om vad lagen säger kort och gott. I den delen hänger du inte riktigt med.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
T
SarB SarB skrev:
Att folk vill ha hjälp av dig med att skriva något förefaller föga trovärdigt.
Taktik och fulknep däremot, säkerligen. Vad man lär sig i skolan klaffar sällan helt med tillämpande i praktiken, så jag kan dela din uppfattning där.
Vad du totalt missat är dock att vi har diskuterat gällande rätt här, inte taktiker, inte sätt att kringgå lag. Du och jag är inte i en process mot varandra utan vi talar om vad lagen säger kort och gott. I den delen hänger du inte riktigt med.
Men exakt du kan inte omständigheter , hur rätten ser på dessa.
 
SarB
T Takläggare skrev:
Men exakt du kan inte omständigheter , hur rätten ser på dessa.
Men rätten avgör gällande rätt. Jag har klargjort gällande rätt.
Om det finns omständigheter jag inte känner till som leder till en annan bedömning kan jag givetvis inte uttala mig om, jag är jurist, inte medium.
 
  • Haha
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Blir det walk over för Ebba?

Team Binninge/Esbjörn har inte svarat inom utsatt tid (14 dagar). Påminnelse har skickats till Esbjörn.
 
T
SarB SarB skrev:
Men rätten avgör gällande rätt. Jag har klargjort gällande rätt.
Om det finns omständigheter jag inte känner till som leder till en annan bedömning kan jag givetvis inte uttala mig om, jag är jurist, inte medium.
Och inte advokat.
 
SarB
T Takläggare skrev:
Och inte advokat.
Nej, ingen har någonsin sagt att jag är advokat. Vad är du?
 
T
P Pin skrev:
Blir det walk over för Ebba?

Team Binninge/Esbjörn har inte svarat inom utsatt tid (14 dagar). Påminnelse har skickats till Esbjörn.
Har jag inte påpekat att detta mycket troligt skulle hända?
Dom kommer säkert begära mer tid, mycket vanligt, kan läggas till som omständigheter.
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Har jag inte påpekat att detta mycket troligt skulle hända?
Dom kommer säkert begära mer tid, mycket vanligt, som kan läggas till omständigheter.
Mer tid begär man innan tiden gått ut. Har du inte gjort lumpen?
 
T
P Pin skrev:
Mer tid begär man innan tiden gått ut. Har du inte gjort lumpen?
Ställ frågan varför kom inte svaret, kanske tiden inte gått ut, eller har dom begärt mer tid,
När blev Ebbas ansökan klar? och betald.
 
T Takläggare skrev:
Ställ frågan varför kom inte svaret, kanske tiden inte gått ut, eller har dom begärt mer tid,
När blev Ebbas ansökan klar? och betald.
Jag behöver inte fråga, då jag redan vet. Du har inget att hämta i fallerad formalia.Så här är det:

25/11 Ansökan om stämning
26711 Ansökningsavgift betald
27/11 Stämning utfärdas. Svaromål inom 14 dagar från delgivning vid äventyr av tredskodom
30/11 Stämning skickat med till Esbjörn och Binninge
11/12 Påminnelse skickad till Esbjörn
 
T
Tingsrätten har ett system som måste bekräftas att personen blivit delgiven av stämningen, svarar man inte på delgivningen finns ingen lag som straffar, utan rätten kommer skicka en till påminnelse, sedan går påminnelsen vidare till en delgivnings man , vilket kan ta månader , därefter har personen nåtts, men dom kan som sagt även begära mer tid. men dom straffas inte för att inte svara i detta läge.
 
T Takläggare skrev:
Tingsrätten har ett system som måste bekräftas att personen blivit delgiven av stämningen, svarar man inte på delgivningen finns ingen lag som straffar, utan rätten kommer skicka en till påminnelse, sedan går påminnelsen vidare till en delgivnings man , vilket kan ta månader , därefter har personen nåtts, men dom kan som sagt även begära mer tid. men dom straffas inte för att inte svara i detta läge.
Du kan ju fråga dig själv varför de inte svarar istället.
 
T
P Pin skrev:
Du kan ju fråga dig själv varför de inte svarar istället.
Ett enkelt sätt att skjuta på målet tills efter jul helgerna , Esbjörn har bollen, han behöver inte snabba på.
 
T Takläggare skrev:
Ett enkelt sätt att skjuta på målet tills efter jul helgerna , Esbjörn har bollen, han behöver inte snabba på.
Han vet att han kommer att förlora. Han måste ändå låta Ebba genomföra affären. Det enda han har att vinna på Tredskodom är väl då att det inte blir några större omkostnader i rätten att betala för förloraren.

Esbjörn har bollen, men skjuter på målet gör han ju knappast :rofl: snarare sitter han på den. Bollen alltså.
 
T
P Pin skrev:
Han vet att han kommer att förlora. Han måste ändå låta Ebba genomföra affären. Det enda han har att vinna på Tredskodom är väl då att det inte blir några större omkostnader i rätten att betala för förloraren.

Esbjörn har bollen, men skjuter på målet gör han ju knappast :rofl: snarare sitter han på den. Bollen alltså.
Bara ett mycket gammalt system som tingsrätten använder sig av , och många utnyttjar systemet , har själv haft ett sådant, där motpart inte svara, tog 4 månader innan svar. ut över det begärde dom ytligare tid på 10 dagar .
Innan hade jag tagit samma kund via KF även där 4 månader, varav domaren berätta ansök direkt till rätten, när man ser att detta kommer o ske, skippa KF.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.