236 435 läst · 3 081 svar
236k läst
3,1k svar
Ebba Busch snart juridisk ägare till omstridda fastigheten
Och när tiden är ute och det är dags har de ändå inget att komma med.T Takläggare skrev:Bara ett mycket gammalt system som tingsrätten använder sig av , och många utnyttjar systemet , har själv haft ett sådant, där motpart inte svara, tog 4 månader innan svar. ut över det begärde dom ytligare tid på 10 dagar .
Innan hade jag tagit samma kund via KF även där 4 månader, varav domaren berätta ansök direkt till rätten, när man ser att detta kommer o ske, skippa KF.
För att kalla sig advokat ska man vara med i advokatsamfundet. De har en egen klubb kan man säga. Få väljer att vara med i samfundet idag, det fyller enligt majoriteten inte någon större funktion. Men juridik är.. ibland något bakåtsträvande. Alla har ju en godkänd juristexamen och därför likvärdig utbildning. För att gå med i samfundet krävs sedan 3 år praktisk erfarenhet och sedan genomgå kurser och fler prov för att kunna ansöka om att gå med i samfundet. Mycket troligt krävs också höga betyg från utbildningen, så det är absolut en imponerande titel att kalla sig advokat. Majoriteten är dock inte så titelkåta att de anser det vara värt besväret.Staffan2000 skrev:
ungefär som de olika hantverksskrån typ elektriker som vi brukar diskutera här på byggahus dårå. Brukar vara en strid mellan kunderna och företagarnaSarB skrev:För att kalla sig advokat ska man vara med i advokatsamfundet. De har en egen klubb kan man säga. Få väljer att vara med i samfundet idag, det fyller enligt majoriteten inte någon större funktion. Men juridik är.. ibland något bakåtsträvande. Alla har ju en godkänd juristexamen och därför likvärdig utbildning. För att gå med i samfundet krävs sedan 3 år praktisk erfarenhet och sedan genomgå kurser och fler prov för att kunna ansöka om att gå med i samfundet. Mycket troligt krävs också höga betyg från utbildningen, så det är absolut en imponerande titel att kalla sig advokat. Majoriteten är dock inte så titelkåta att de anser det vara värt besväret.
Om man har med ett villkor i köpekontraktet om att full betalning ska erläggas före ett visst datum så uppstår en skuld från köparen till säljaren. Villkoret brukar också innebära att om inte skulden regleras i rätt tid så återgår ägandet till säljaren, men inom tidsfristen för betalningen så äger köparen fastigheten.L larka742 skrev:
Lite OT nu, men den som aldrig har lagt ett tak och nu avser att göra det på sitt nybygge börjar väl med att läsa på lite? För att det inte ska ta en halv evighet att läsa på så läser man ganska översiktligt, lär sig relevanta termer samt lite materiallära. Sen har man säkert en massa frågetecken i huvudet som ett forum som detta kan hjälpa till med, men man börjar på en lite högre nivå än den som är helt okunnig.L larka742 skrev:Jag tar inte illa upp. Så. Men och jag är inte (en) takläggare ...
Men liksom, vi tar din analogi en runda då...
Om jag inte kan lägga tak, och vi är på ett forum för amatörer - så det kan bli lite dumma frågor. Absolut.
Du får skriva enkelt gör si, så. Listar klart vad man ska göra, vilken ordning och förklara hur man kanske tänkt fel osv.
Men det är så det är OM man vill hjälpa glada amatörer.
Men ditt resonemang här är ju som att du skulle påstå, att jag inte förstår alls.... som att du påpekar att det är en lång utbildning till att verkligen förstå varför takpapp ska ligga underst, varför det måste vara en viss lutning.
Att jag i praktiken måste vara byggnadsingenjör för förstå, och för att ha givande diskussion om takpapp....
Skulle du svara så till en som frågar om takläggning?
Ställer jag en fråga om takpapp är jag inte intresserad av en lång byggnadstekniskt utläggning om hur lite jag ändå kan om vetenskapen bakom hur allt är uppbyggt. Att jag inte förstå alla intrikata konsekvenser av att göra på det ena eller andra sättet. Jag är bara intresserad av hands-on vad som är fel, hur kan jag göra det bättre - och på sikt ja bygga upp en kunskap.
Nu vet jag ju inte vilken nivå du ligger på när det gäller fastighetsjuridik, men förmodligen ungefär som min nivå, dvs nybörjare. Hur du och jag uppfattas av de i tråden som är utbildade på området beror också en del på hur vi ställer våra frågor. Alltför triviala frågor blir nog tröttande.
Dessutom spelar det förmodligen roll hur duktiga vi är på att fejka att vi kan mer än vi kan.
Äntligen någon som tänker....P pmd skrev:Om man har med ett villkor i köpekontraktet om att full betalning ska erläggas före ett visst datum så uppstår en skuld från köparen till säljaren. Villkoret brukar också innebära att om inte skulden regleras i rätt tid så återgår ägandet till säljaren, men inom tidsfristen för betalningen så äger köparen fastigheten.
När tror ni Ebba fattar att det bästa är att inte köpa ett hus på detta sättet?
Nu.Takläggare, har du framställt dig själv som hantverkarnas Perry Mason. Ja. Till och med ber bekanta samt dina juristpolare dig om hjälp med hur de skall skriva! Fullständigt osannolikt, eftersom ditt skriftspråk ofta är helt obegripligt.
Så, nu försöker jag för fjärde gången att få del av din kunskap. Vad betyder detta?
Staffan
Så, nu försöker jag för fjärde gången att få del av din kunskap. Vad betyder detta?
Jag håller tummarna?T Takläggare skrev:
Staffan
B byggarätt skrev:
Skrattar så jag nästan ramlar av stolen. Detta är humor på hög nivå.B byggarätt skrev:
Påminner lite om filmen där ett middagssällskap letade efter de största idioterna att ha med sig på middagen. Byggarätt skulle utan tvekan vinna den tävlingen
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/smallen-for-ebba-busch-ansokan-om-huset-avslas/B byggarätt skrev:
Video högst upp i artikeln.
Vid 00:29
"Jag har uppfattat Esbjörn som en egen men väldigt tydlig och klar man med sina ståndpunkter och åsikter och han har varit väldigt rak i de samtalen som vi har haft."
Vid 4:16
"Är det så att Esbjörn absolut inte vill sälja och det är så, tvärtemot hur jag har uppfattat honom, att han inte är kapabel att fatta egna beslut kring sin egen fastighet, och vi reder ut det här med de här två andra personerna som nu gör anspråk på fastigheten, ja då kommer jag självklart inte att fullfölja detta."
Att Esbjörn inte vill sälja och har ångrat sig är alltså inte tillräckligt för att Busch ska låta köpet återgå, enligt hennes eget uttalande.
Redigerat: