T
SarB SarB skrev:
fallet från 95 konstaterar HD följande
"Bruket av dubbla köpehandlingar vid överlåtelse av fast egendom har lång tradition i Sverige. Redan genom köpekontraktet, som innehåller de fullständiga villkoren för avtalet, är parterna bundna i förhållande till varandra. Köparen blir civilrättslig ägare till fastigheten och kan i princip förfoga fritt över densamma trots att äganderättens slutgiltiga övergång är villkorad av t ex köpeskillingens erläggande och utfärdande av köpebrev."

Fallet du hänvisar till där jag som sagt antar att det är meningen jag klistrade in från domen innan : "Köpets fullbordan eller bestånd kan därmed inte anses ha gjorts beroende av andra villkor än köpeskillingens erläggande. Avtalet är därför inte ogiltigt som en köpehandling avseende fastigheten på grund av 4 kap. 4 § jordabalken." som gör att du resonerar på ditt vis.
Det som avsågs där var att klargöra om köpet var ogiltigt eller inte. Man hade att bedöma om köpets fullbordan var beroende av något annat villkor än betalningen eller inte eftersom att det hade gjort hela köpet ogiltigt. Men man konstaterade ju alltså att det inte hade gjorts beroende av några andra villkor än köpeskillingens erläggande, så avtalet kunde bedömas vara giltigt. Man har ju alltså enbart bedömt om det ingångna avtalet var giltigt eller inte, så det tillför inget här..
Ja , nu går vi framåt, vilket datum ansågs avtalet vara giltigt? vilket datum blev giltigt?

Samt viktigaste av allt vad vill dom uppnå? och vad blev resultatet. då förstår du domen

N
T Takläggare skrev:
Som sagt, kryp längre ner efter tråden kommer du se att jag säger att jag har någonstans i bakhuvudet att detta inte stämmer, nu vet jag bättre, som sagt en utbildande tråd.

Då snacka vi om något annat #142 vad har hänt efter 2000 inlägg, sedan tog jag upp detta mycket tidigare, kanske vid #320
Kom ur geggan

T
SarB SarB skrev:
jag är ledsen, men det är så fruktansvärt tydligt att du.. inte behärskar det språk som används i dessa avgöranden. Det som blir så frustrerande är att du tror att du lyckas "bevisa något"

Det var de två vettigaste inläggen vi sett från takläggare här. Hade han bara fortsatt på det spåret hade han ju kunnat lära sig något på riktigt.
Som sagt, nu vid bevisning om dom kunde tolka domen , vad är svaret från dessa två?

Två som levt på detta fall i hela tråden kan inte förklara vad den handlar om,

SarB
T Takläggare skrev:
Ja , nu går vi framåt, vilket datum ansågs avtalet vara giltigt? vilket datum blev giltigt?

Samt viktigaste av allt vad vill dom uppnå? och vad blev resultatet. då förstår du domen
jag tror att du ska försöka ställa dessa frågor till dig själv istället. I vanliga fall hade jag bett dig förklara vad du kommer fram till, men du skriver så osammanhängande att det ändå är obegripligt. jag gissar att det hade varit mer givande att ha ett riktigt samtal med dig, du uttrycker dig förhoppningsvis bättre muntligt än skriftligt.

SarB
T Takläggare skrev:
Som sagt, nu vid bevisning om dom kunde tolka domen , vad är svaret från dessa två?

Två som levt på detta fall i hela tråden kan inte förklara vad den handlar om,
nja, jag hänvisade till detta fall först nu, jag har ju levt på lagtexten snarare.

T
SarB SarB skrev:
nja, jag hänvisade till detta fall först nu, jag har ju levt på lagtexten snarare.
Ja detta stämmer med dig, men med Nils som hänvisar att alla ska lära sig läsa, han har haft detta fall från dag 1 i princip och använt den som vapen, även omvänt urtidsgnagaren med denna dom, nu kan han inte förklara vad den handlar om. kan inte sådant bli lite konstigt?

N Nils ST skrev:
Ojojoj herregud, det finns så mycket att förklara för dej, det är så uppenbart att du och sarb ligger på två helt olika plan. Det kommer behövas mer en några kommentarer i ett forum för att få dig att förstå hur detta fungerar. Men läs en kurs, eller börja jobba på inskrivningen, det kan man lära sig mycket på gällande detta och då kommer det även bli enklare att diskutera.
Absolut Inget illa ment, du ska ha all heder att du försöker och dessutom är saklig, trevlig och går att förstå. Du har även flera bra poänger, absolut.
Jag kan absolut förstå att det finns luckor i mitt resonemang, och skrev lite undrande över hur saker går till.
Självklart finns det mycket att sätta sig in i - det är därför jag skriver....

Men liksom, vi är på byggahus-forum, inte "juridiknördarnas kongress"....
Jag skulle aldrig inom mitt gebit skriva ett svar "ta och läs en kurs - du kan alldeles för lite" det känns bättre att stötta och peka i rätt riktning och lämna allt annat att reda i själv. Jag vet att jag inte kan allt. Det räcker så.

SarB
T Takläggare skrev:
Ja detta kanske stämmer med dig, men med Nils som hänvisar att alla ska lära sig läsa, han har haft detta fall från dag 1 i princip och använt den som vapen, även omvänt urtidsgnagaren med denna dom, nu kan han inte förklara vad den handlar om. kan inte sådant bli lite konstigt?
Nja, jag förstår honom. Alla är inte villiga att skriva långa utförliga svar här, förhoppningsvis har man ju bättre saker för sig. Jag är övertygad om att Nils kan förklara vad domen gäller och eventuellt hade han också varit villig att göra det om du hade varit villig att faktiskt ta till dig vad som sägs. Så särskilt konstigt tycker jag inte att det är.

• Gilla
  • Haha
Nils Terminus och 3 till
  • Laddar…
SarB
L larka742 skrev:
Jag kan absolut förstå att det finns luckor i mitt resonemang, och skrev lite undrande över hur saker går till.
Självklart finns det mycket att sätta sig in i - det är därför jag skriver....

Men liksom, vi är på byggahus-forum, inte "juridiknördarnas kongress"....
Jag skulle aldrig inom mitt gebit skriva ett svar "ta och läs en kurs - du kan alldeles för lite" det känns bättre att stötta och peka i rätt riktning och lämna allt annat att reda i själv. Jag vet att jag inte kan allt. Det räcker så.
Jag tycker du ska fokusera på den sista meningen istället: du ska ha all heder att du försöker och dessutom är saklig, trevlig och går att förstå. Du har även flera bra poänger, absolut.

Jag tror ingen här har några problem alls med okunskap i sig, det som blir extremt irriterande är när man inte kan erkänna sin okunskap och är helt resistent mot vad som sägs, tom när det kommer från någon som faktiskt arbetar med de frågor som diskuteras. Dina funderingar och resonemang är enligt mig helt vad man kan vänta sig och du framför resonemang med källor utan att vara nedvärderande, därav går det att bemöta dig med respekt tillbaka.

• Gilla
harry73 och 4 till
  • Laddar…
T
SarB SarB skrev:
Nja, jag förstår honom. Alla är inte villiga att skriva långa utförliga svar här, förhoppningsvis har man ju bättre saker för sig. Jag är övertygad om att Nils kan förklara vad domen gäller och eventuellt hade han också varit villig att göra det om du hade varit villig att faktiskt ta till dig vad som sägs. Så särskilt konstigt tycker jag inte att det är.
Ja vi ger han en chans att förklara när han har tid, jag visste inte heller om i början av tråden hur någon kan häva ett avtal som säljare, nu börjar jag få en förståelse vad dom vill använda, samt val av ombud osv..

Men ingen kan med säkerhet utge utgången, inte ens när vi ser vad ombuden skriver, men det blir den roligaste biten, se hur tankegången går.

Förklaring Nils kan göra behöver inte ens vara lång, fallet/domen handlade inte om så mycket.
Han har varit med några föreläsare eller något sådant om fallet, så han vet vad den handlar om. detta nämnde han runt 200

SarB
T Takläggare skrev:
Ja vi ger han en chans att förklara när han har tid, jag visste inte heller om i början av tråden hur någon kan häva ett avtal som säljare, nu börjar jag få en förståelse vad dom vill använda, samt val av ombud osv..

Men ingen kan med säkerhet utge utgången, inte ens när vi ser vad ombuden skriver, men det blir den roligaste biten, se hur tankegången går.
Eftersom vi inte har kännedom om alla omständigheter plus det faktum att det såklart händer att domstolar gör fel (enligt mig finns det ett fall från HD där de dömt totalt åt fanders) så vet vi som du säger såklart inte utgången.

Vad tänker du att säljaren har för möjlighet att häva köpet i denna situation?

• Gilla
Violina
  • Laddar…
P
N Nils ST skrev:
Jo men det stämmer. Har man sålt samma fastighet två gånger är det ju den som söker lagfart först som får lagfarten och således blir ägare. Men jag är osäker om det skulle kunna bli tal om skadestånd mm. Men det låter jag vara osagt.
Det borde rimligen vara olagligt att sälja något man inte äger. Den förste köparen blir ju ägare när den skriver köpekontrakt med säljaren. Säljaren kan rimligen inte sälja fastigheten en gång till utan att bryta mot någon lag.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
SarB
P pmd skrev:
Det borde rimligen vara olagligt att sälja något man inte äger. Den förste köparen blir ju ägare när den skriver köpekontrakt med säljaren. Säljaren kan rimligen inte sälja fastigheten en gång till utan att bryta mot någon lag.
Köpen kan bli giltiga ändå beroende på god tro osv, men en viktig del kommer, som det sades ovan, landa på vem som ansöker om lagfart först när situationen uppstår.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
P
Här blir det kanske intressant med skillnaderna mellan försäljning av lösöre jämfört med fast egendom. När det gäller lösöre är jag ganska säker på att man begår brottet häleri om man försöker sälja något som man redan har sålt en gång.

Men sälja fast egendom som man redan har sålt är alltså en giltig transaktion? Lagfart kan beviljas köpare nummer två och det går inte att ogöra?

T
SarB SarB skrev:
Eftersom vi inte har kännedom om alla omständigheter plus det faktum att det såklart händer att domstolar gör fel (enligt mig finns det ett fall från HD där de dömt totalt åt fanders) så vet vi som du säger såklart inte utgången.

Vad tänker du att säljaren har för möjlighet att häva köpet i denna situation?
Vi kan först ta bort domen ni har hänvisat till och använt här, detta måste ändå vara ok, då även du tog upp den nyss. använde den som bevis. så minsta du kan göra är ändå bekräfta. dom hade köpt en fastighet, för att sedan dela upp den mellan sig.

NJA1995 detta var ingen vanlig försäljning utan mer en bytes affär, där klausul för äganderättens övergång provades, om den går o skriva till ett senare datum, även om köpeskillingen redan skett.

Överenskommelsen anger vilken fastighet den rör, vilka som är parter i överenskommelsen, hur köpeskillingen skall fördelas och – genom hänvisning till en kartbilaga – vilken del av fastigheten respektive köpare skall erhålla efter avstyckningsförrättning. Överenskommelsen innefattar därmed en giltig överlåtelse av fast egendom, låt vara att den för sin fullbordan förutsatte bl a att parterna fullgjorde sin förpliktelse enligt köpekontraktet att betala köpeskilling,

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.