236 591 läst · 3 081 svar
237k läst
3,1k svar
Ebba Busch snart juridisk ägare till omstridda fastigheten
Jag har läst vad du länkade till jos Vesterlins och du missuppfattar som sagt vad som står där.T Takläggare skrev:Jag har även lyft fram Vesterlins ändringar dom gjort nu sista månaden , även dom ändra.
Hur mäklare även tolkar har ni sagt att dom inte kan , utan följer bara gamla seder
Läs Vesterlinds igen så ska du se, läs hela vägen, jag har tagit upp detta och du har fråga satt var jag fått uppgifterna ifrån , dom kom från Vesterlins
Tror det var runt # 320 i tråden.
Hur mäklare tolkar lagar skulle jag inte lägga så stor vikt vid. Några mäklare är säkerligen väldigt duktiga på det, men en mäklares arbete är ju mer inriktat på att få till fastighetsaffärer än juridiken bakom, vilket väldigt ofta märks.
Plocka fram här vad jag missförstår så alla kan läsa?SarB skrev:Jag har läst vad du länkade till jos Vesterlins och du missuppfattar som sagt vad som står där.
Hur mäklare tolkar lagar skulle jag inte lägga så stor vikt vid. Några mäklare är säkerligen väldigt duktiga på det, men en mäklares arbete är ju mer inriktat på att få till fastighetsaffärer än juridiken bakom, vilket väldigt ofta märks.
Mäklare ringer oftast mäklarsamfundet eller en jurist som kan lag o kontrakt , sällan dom svävar iväg på sin egna tro.
Ta även med sista meningarna i Vesterlins utlåtande, dom är viktigast om man ska förstå, inte början, utan läs lite längre ner.
Obegripligt igenB byggarätt skrev:
Hittar du inte Vesterlins sida om äganderättens övergång? så kan vi gå igenom hur en jurist läser dom 5 sista meningsrader.SarB skrev:Jag har läst vad du länkade till jos Vesterlins och du missuppfattar som sagt vad som står där.
https://vesterlins.se/ordlistan/aganderattsovergangen
Exakt "Att äganderätten har övergått från säljaren till köparen innebär dock inte att det förhållandet med säkerhet kommer att bestå. Återgång kan dels ske genom villkor – så kallade svävarvillkor även kallade återgångsvillkor – genom vilka köpets bestånd kan göras beroende av viss framtida händelse. Vidare kan hävning ske till följd av fel i fastighet. Även i dessa fall kommer äganderätten att återgå till säljaren Utöver detta finns regler om godtrosförvärv och hävd vilka kan leda till att köp inte blir bestående."T Takläggare skrev:
Det du hänvisar till stärker vad jag påtalar, inte vad du påstår.
Så kombinerar du deras senaste från Vesterlins. lagfart = äganderättSarB skrev:Exakt "Att äganderätten har övergått från säljaren till köparen innebär dock inte att det förhållandet med säkerhet kommer att bestå. Återgång kan dels ske genom villkor – så kallade svävarvillkor även kallade återgångsvillkor – genom vilka köpets bestånd kan göras beroende av viss framtida händelse. Vidare kan hävning ske till följd av fel i fastighet. Även i dessa fall kommer äganderätten att återgå till säljaren Utöver detta finns regler om godtrosförvärv och hävd vilka kan leda till att köp inte blir bestående."
Det du hänvisar till stärker vad jag påtalar, inte vad du påstår.
. Detta talar enligt HD starkt för att villkoret, oberoende av hur betalningarna benämns i avtalet, ska ses som ett villkor om hur köpeskillingen ska betalas. Av avtalet framgår även att Janakas har rätt att betala kvarvarande del av köpeskillingen i förtid. Janakas möjlighet att få lagfart är inte i avtalet kopplad till något annat förhållande än köpeskillingens erläggande.
du får klistra in vad vesterlins säger om lagfart, jag är osäker på vad det är du syftar till nu.T Takläggare skrev:Så kombinerar du deras senaste från Vesterlins. lagfart = äganderätt
. Detta talar enligt HD starkt för att villkoret, oberoende av hur betalningarna benämns i avtalet, ska ses som ett villkor om hur köpeskillingen ska betalas. Av avtalet framgår även att Janakas har rätt att betala kvarvarande del av köpeskillingen i förtid. Janakas möjlighet att få lagfart är inte i avtalet kopplad till något annat förhållande än köpeskillingens erläggande.