Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är väl liksom här skon klämmer. Du tycker si och jag tycker så. Vem som har rätt, står skrivet i stjärnorna och det får tiden utvisa.

Staffan
Nja, vem som har rätt behöver vi inte titta i stjärnorna eller spå i kaffesump för att begripa.

SarB
T Takläggare skrev:
Jag har även lyft fram Vesterlins ändringar dom gjort nu sista månaden , även dom ändra.

Hur mäklare även tolkar har ni sagt att dom inte kan , utan följer bara gamla seder

Läs Vesterlinds igen så ska du se, läs hela vägen, jag har tagit upp detta och du har fråga satt var jag fått uppgifterna ifrån , dom kom från Vesterlins
Tror det var runt # 320 i tråden.
Jag har läst vad du länkade till jos Vesterlins och du missuppfattar som sagt vad som står där.
Hur mäklare tolkar lagar skulle jag inte lägga så stor vikt vid. Några mäklare är säkerligen väldigt duktiga på det, men en mäklares arbete är ju mer inriktat på att få till fastighetsaffärer än juridiken bakom, vilket väldigt ofta märks.

T
SarB SarB skrev:
Jag har läst vad du länkade till jos Vesterlins och du missuppfattar som sagt vad som står där.
Hur mäklare tolkar lagar skulle jag inte lägga så stor vikt vid. Några mäklare är säkerligen väldigt duktiga på det, men en mäklares arbete är ju mer inriktat på att få till fastighetsaffärer än juridiken bakom, vilket väldigt ofta märks.
Plocka fram här vad jag missförstår så alla kan läsa?
Mäklare ringer oftast mäklarsamfundet eller en jurist som kan lag o kontrakt , sällan dom svävar iväg på sin egna tro.
Ta även med sista meningarna i Vesterlins utlåtande, dom är viktigast om man ska förstå, inte början, utan läs lite längre ner.

T Takläggare skrev:
Plocka fram här vad jag missförstår så alla kan läsa?
Omslagsbild för boken "LIVET universum och allting" av Douglas Adams, med explosiv grafik och stora bokstäver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Niclas Gustafsson och 2 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Uppsåtet är att lova köpa med att avstå om Esbjörn inte vill sälja samt en mängd dolda villkor som skulle skrivas i ej skrivet köpebrev i ej gällande handlingar för att reglera ej gällande överenskommelser med släktingar ... det är en ohederligt upplagd affär som Ebba försöker dra igenom med tvång
Obegripligt igen

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
T
SarB SarB skrev:
Hittar du inte Vesterlins sida om äganderättens övergång? så kan vi gå igenom hur en jurist läser dom 5 sista meningsrader.

https://vesterlins.se/ordlistan/aganderattsovergangen

SarB
T Takläggare skrev:
Hittar du inte Vesterlins sida om äganderättens övergång? så kan vi gå igenom hur en jurist läser dom 5 sista meningsrader.

[länk]
Exakt "Att äganderätten har övergått från säljaren till köparen innebär dock inte att det förhållandet med säkerhet kommer att bestå. Återgång kan dels ske genom villkor – så kallade svävarvillkor även kallade återgångsvillkor – genom vilka köpets bestånd kan göras beroende av viss framtida händelse. Vidare kan hävning ske till följd av fel i fastighet. Även i dessa fall kommer äganderätten att återgå till säljaren Utöver detta finns regler om godtrosförvärv och hävd vilka kan leda till att köp inte blir bestående."

Det du hänvisar till stärker vad jag påtalar, inte vad du påstår.

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
T
SarB SarB skrev:
Exakt "Att äganderätten har övergått från säljaren till köparen innebär dock inte att det förhållandet med säkerhet kommer att bestå. Återgång kan dels ske genom villkor – så kallade svävarvillkor även kallade återgångsvillkor – genom vilka köpets bestånd kan göras beroende av viss framtida händelse. Vidare kan hävning ske till följd av fel i fastighet. Även i dessa fall kommer äganderätten att återgå till säljaren Utöver detta finns regler om godtrosförvärv och hävd vilka kan leda till att köp inte blir bestående."

Det du hänvisar till stärker vad jag påtalar, inte vad du påstår.
Så kombinerar du deras senaste från Vesterlins. lagfart = äganderätt

. Detta talar enligt HD starkt för att villkoret, oberoende av hur betalningarna benämns i avtalet, ska ses som ett villkor om hur köpeskillingen ska betalas. Av avtalet framgår även att Janakas har rätt att betala kvarvarande del av köpeskillingen i förtid. Janakas möjlighet att få lagfart är inte i avtalet kopplad till något annat förhållande än köpeskillingens erläggande.

SarB
T Takläggare skrev:
Så kombinerar du deras senaste från Vesterlins. lagfart = äganderätt

. Detta talar enligt HD starkt för att villkoret, oberoende av hur betalningarna benämns i avtalet, ska ses som ett villkor om hur köpeskillingen ska betalas. Av avtalet framgår även att Janakas har rätt att betala kvarvarande del av köpeskillingen i förtid. Janakas möjlighet att få lagfart är inte i avtalet kopplad till något annat förhållande än köpeskillingens erläggande.
du får klistra in vad vesterlins säger om lagfart, jag är osäker på vad det är du syftar till nu.

T
SarB SarB skrev:
du får klistra in vad vesterlins säger om lagfart, jag är osäker på vad det är du syftar till nu.
Är Vesterlins advokater som vet bäst? med tanke på deras snabba ändringar, eller någon som vill sälja avtal?

SarB
T Takläggare skrev:
Är Vesterlins advokater som vet bäst? med tanke på deras snabba ändringar, eller någon som vill sälja avtal?
Vad vill du ha sagt? Du bad mig läsa om vad Vesterlins säger om lagfart och jag ber dig hövligt att klistra in det istället.

T
SarB SarB skrev:
Syftar precis som det är, Vesterlins – Ett tjänsteföretag som vill sälja sina tjänster. dom har ingen veto rätt.

T
SarB SarB skrev:
Vad vill du ha sagt? Du bad mig läsa om vad Vesterlins säger om lagfart och jag ber dig hövligt att klistra in det istället.
Jag har klistra in den, den kommer när köpeskillingen är betald

SarB
T Takläggare skrev:
Syftar precis som det är, Vesterlins – Ett tjänsteföretag som vill sälja sina tjänster. dom har ingen veto rätt.
Nyss påstod du att Vesterlins bekräftar vad du har sagt hela tiden och nu duger de inte längre till det? Hur ska du ha det?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
roli och 7 till
  • Laddar…
SarB
T Takläggare skrev:
Jag har klistra in den, den kommer när köpeskillingen är betald
Den är ju inte alls inklistrad i dina inlägg från diskussionen vi har här och nu. Jag tänker inte scrolla igenom tråden för att hitta något du skrev flera sidor tillbaka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.