14 207 läst · 205 svar
14k läst
205 svar
Ebba Busch konfliktfyllda husköp kommenterat i sociala medier
Jag tycker Mårten Schultz tar upp flera situationer där sanningen inte blir vara ett skydd mot förtal. Ett exempel är känsliga bilder, så som hämndporr.Maskintok skrev:
lagen behöver ses över totalt.Okarlsson skrev:
Och även att fastställd information som tex böter eller domslut skall räknas bort från förtal.. För det är inte förtal, det är information, fakta.
Polisens taktik för att avslöja Ebba Busch
https://www.expressen.se/dinapengar/polisens-taktik-sa-avslojade-de-busch/
förhörsledaren talar om för försvaret att vara tyst... hmm nä knappast.. det är just detta som är försvarets rättighet och ärende..
Däremot så har man ingen skyldighet att svara på polisens frågor alls under förhör.
Själv suttit där så jag vet mycket väl vad det handlar om..
med tanke på att en enkel slagning på Google ger massor av information om ombudet på bland annat flashback mm..
Så undrar jag vad i helvete polisen menar..
all information finns öppen.
även om andra inblandade i detta...
Man avslutar sedan med att någon delgivit Esbjörn ett brev om hans ombuds förflutna..
Och denna person skulle sedan ha avvikit...
jaha och det säger?
inte ett skit för det är inte spårbart till Ebba...
polisen har alltså en flera hundrasidig utredning utan vidare pondus... Och mest fjant... även att man i ett förhörsrum trycker ner ett ombud vid sin fulla rätt att försvara sin klient.... fy fan... nä jag trodde mer om polisen...
https://www.expressen.se/dinapengar/polisens-taktik-sa-avslojade-de-busch/
förhörsledaren talar om för försvaret att vara tyst... hmm nä knappast.. det är just detta som är försvarets rättighet och ärende..
Däremot så har man ingen skyldighet att svara på polisens frågor alls under förhör.
med tanke på att en enkel slagning på Google ger massor av information om ombudet på bland annat flashback mm..
Man avslutar sedan med att någon delgivit Esbjörn ett brev om hans ombuds förflutna..
jaha och det säger?
polisen har alltså en flera hundrasidig utredning utan vidare pondus... Och mest fjant... även att man i ett förhörsrum trycker ner ett ombud vid sin fulla rätt att försvara sin klient.... fy fan... nä jag trodde mer om polisen...
Nej, jag har inga motexempel. Jag tror inte att Busch någonsin har haft speciellt bra koll på hur förtalslagstiftningen ser ut.Okarlsson skrev:
Jag kan inte se att det vore omoraliskt att stå upp för sin moralsyn.Okarlsson skrev:
Ett annat exempel är civil olydnad. I sådana fall begår någon (eller några) ett brott fullt medvetna om att de gör det. De erkänner att de har begått ett brott och är beredda att ta sitt straff men hävdar att de har agerat på ett moraliskt bra sätt.
Därmed inte sagt att jag anser att Busch har gjort något som är att betrakta sm civil olydnad.
Hämndporr ansågs inte utgöra förtal före 2018 då HD fastslog att det var grovt förtal.Okarlsson skrev:
Det finns andra lagrum att ta till för att lagföra folk som sysslar med hämndporr, t.ex. upphovsrättslagen i vissa fall och själv tycker jag att olaga integritetsintrång borde vara tillämpligt. (Den lagen kom till 2018).
Kan man inte misstänka att partiledarna inte sätter sig in i detalj i alla frågor som partiet driver, utan att olika personer inom partiet tar ansvar för en del var?Maskintok skrev:
Leif Brännström lär vara gammal polare med Esbjörn Bolins f.d. juridiske ombud.Maskintok skrev:Polisens taktik för att avslöja Ebba Busch
[länk]
jaha och det säger?
jovisst kan man det och det är säkert så...Mikael_L skrev:
Men ändå... Den som står med svaren till folket bör ha en relativt bra koll på det man vill förändra... Men det är bara min åsikt..
Men det är rätt illa om man motionerar om att skärpa den och när man själ gör bort sig så är den för sträng…. Då vet man ju uppenbarligen inte vad man lägger förslag om.Mikael_L skrev:
Tycker du att det verkar troligt att Busch skrev sitt famösa Facebookinlägg i full medvetenhet om hur förtalslagstiftningen ser ut?Maskintok skrev:
Nä knappast.P pmd skrev:
samtidigt så är hon människa.
Så ser jag henne som person, ansatt av de där personerna som driver en hetsjakt på henne med olika saker i media och försöker trissa upp priset genom att pressa här och där...
samtidigt funderade hon säkert på att avbryta.. Men så hade väl gamarna stämt henne... Och sedan slog det över...
samtidigt så är inte saken värre än att J. B har försökt dölja sitt förflutna... Och gjort det dåligt... För i många år innan fanns denna information öppet..
Medans polisen hävdar motsatsen..
skitsnack... De har inte en aning eller är betalda för att hävda detta...
Okej, men det va bara ett exempel. Finns ju fler exempel på sanningar som gärna får bara olagligt att sprida med avseende att få någon att framstå som klandervärd.P pmd skrev:Hämndporr ansågs inte utgöra förtal före 2018 då HD fastslog att det var grovt förtal.
Det finns andra lagrum att ta till för att lagföra folk som sysslar med hämndporr, t.ex. upphovsrättslagen i vissa fall och själv tycker jag att olaga integritetsintrång borde vara tillämpligt. (Den lagen kom till 2018).