D
P pmd skrev:
Dömd är nog fel term. Hon har accepterat ett strafföreläggande. Ingen domstol var inblandad.
Men det är en annat ämne. Kan vi återgå till fastighetsaffären nu?

Jag gillar Buschs känsla för rättvisa. Om jag gillar hennes person vet jag inte. Jag har aldrig träffat henne. Jag gillar inte hennes parti.
Jag gillar inte den känsla hon har för rättvisa, där brott begångna av henne inte är så allvarliga medans brott begångna av "de andra" är oerhört klandervärda, not my style.

Där har vi helt olika syn, jag anser att brottet inte ändras av hur många steg det tagit att utfärda domen, dvs en fortkörning där man accepterar ett föreläggande på platsen är precis samma brott som om du nekat och sen får det fastslaget i en domstol.

Faktum kvarstår att hon är en dömd brottsling, med en villkorlig dom hängade över sig, att man sen känner sig oskyldig i hjärtat är liksom knappt en bisak, tror landet kryllar av missförstådda brottslingar men det är inget vi lägger vikt vid.

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Jag gillar inte den känsla hon har för rättvisa, där brott begångna av henne inte är så allvarliga medans brott begångna av "de andra" är oerhört klandervärda, not my style.

Där har vi helt olika syn, jag anser att brottet inte ändras av hur många steg det tagit att utfärda domen, dvs en fortkörning där man accepterar ett föreläggande på platsen är precis samma brott som om du nekat och sen får det fastslaget i en domstol.

Faktum kvarstår att hon är en dömd brottsling, med en villkorlig dom hängade över sig, att man sen känner sig oskyldig i hjärtat är liksom knappt en bisak, tror landet kryllar av missförstådda brottslingar men det är inget vi lägger vikt vid.
Skulle varit väldigt roligt att se detta ha hållit i en rättsal, är övertygad om att det hade blivit mos av ombudet.. Men det finns INGEN prejudiserande dom att stö sig på så därför så är marken lite osäker... Hade hon haft tid och ork så hade hon tagit fighten, det sa hon ju själv... Så varför skulle hennes brott varit så väldigt hemskt?

A
D djac skrev:

Så om du känner det så, hur är det med Paolo Roberto?
eller den som betalar sina fortkörningsböter?
De är alltså kriminella och hemska pga att de valt att ta böter istället för att slåss i rätten?

D
Maskintok skrev:
Skulle varit väldigt roligt att se detta ha hållit i en rättsal, är övertygad om att det hade blivit mos av ombudet.. Men det finns INGEN prejudiserande dom att stö sig på så därför så är marken lite osäker... Hade hon haft tid och ork så hade hon tagit fighten, det sa hon ju själv... Så varför skulle hennes brott varit så väldigt hemskt?
Det är varken väldigt eller oväldigt hemskt, har inga sådana känslor, konstaterar bara att hon är dömd för ett grovt förtalsbrott och det är det hela.

Jag kan nog också gissa att det är lite osäker mark, varför hon inte kände för att neka och gå igenom en förhandling kan vi bara spekulera i, man måste nog känna henne oerhört väl för att kunna diskutera detta öppenhjärtigt, av förklarliga skäl.

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
A
D djac skrev:

Säg mig vad är det för skillnad på detta och det cissi vallin gjorde emot wirtanen?
Jo där fanns ingen dom att luta sig emot när hon förtalade honom men här finns ju en dom om sexuella övergrepp och trakasserier... Så jag skulle inte vilja ha denne herre alls i ett samhälle nära mig...

D
Maskintok skrev:
Så om du känner det så, hur är det med Paolo Roberto?
eller den som betalar sina fortkörningsböter?
De är alltså kriminella och hemska pga att de valt att ta böter istället för att slåss i rätten?
Oavsett lagöverträdelse så gillar jag inte de som i efterhand försöker förringa och normalisera sitt beteende, samtidigt som de betraktar omvärlden med hård och fördömande blick.

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Det är varken väldigt eller oväldigt hemskt, har inga sådana känslor, konstaterar bara att hon är dömd för ett grovt förtalsbrott och det är det hela.

Jag kan nog också gissa att det är lite osäker mark, varför hon inte kände för att neka och gå igenom en förhandling kan vi bara spekulera i, man måste nog känna henne oerhört väl för att kunna diskutera detta öppenhjärtigt, av förklarliga skäl.
Nä det talade hon ju om, om du skulle läsa hennes utsaga.
Att lägga detta bakom sig och koncentrera sig på ett kommande val eller ett potentionellt nyval.. detta stjäl kraft och tid..
Men vad jag förstår så kan hon väl fortfarande välja att riva upp domen och slåss.. :thinking:

D
Maskintok skrev:
Säg mig vad är det för skillnad på detta och det cissi vallin gjorde emot wirtanen?
Jo där fanns ingen dom att luta sig emot när hon förtalade honom men här finns ju en dom om sexuella övergrepp och trakasserier... Så jag skulle inte vilja ha denne herre alls i ett samhälle nära mig...
Vi behöver inte försöka oss på juridiska gissningar, jag hade inte haft något emot om Ebba valt att gå till domstol, hur det hade slutat vet jag inte. Nu gjorde hon inte det och domen har vunnit laga kraft, därmed är saken ur världen.

A
D djac skrev:
Oavsett lagöverträdelse så gillar jag inte de som i efterhand försöker förringa och normalisera sitt beteende, samtidigt som de betraktar omvärlden med hård och fördömande blick.
Är det egentligen ett lag brott att säga sanningen?
Du tillhör säkert en av de som anse att de som skvallrat om usas dödande i Irak och Afghanistan gjort rätt?
Det är samma sak här..
De sa sanningen... Men nu valde någon lättkränkt nisse som vill ha sina klienter kvar att stämma.. det skulle vederbörande tänkt på innan han begick brott mot minderårig...

A
D djac skrev:
Vi behöver inte försöka oss på juridiska gissningar, jag hade inte haft något emot om Ebba valt att gå till domstol, hur det hade slutat vet jag inte. Nu gjorde hon inte det och domen har vunnit laga kraft, därmed är saken ur världen.
Jag gissar inte, där är skillnaden..
Jag vet vad jag skriver.
Jag har läst Binninges dom..
Har du?
Jag har läst wallins dom har du?
Varför tror du att jag jämför dessa, med ebbas mål?

A
D djac skrev:
samtidigt så har hon velat stärka denna lagen. och hade detta blivit gjort så hade inte lagtexten varit så diffus.. Utan klar för alla att läsa istället för att trava sig fram över myren..

Unikt namn
D djac skrev:

Meta ironi i att klandra Ebbas för hennes brottsliga förflutet...som består av att diskutera ett brottsligt förflutet. Skulle det smaka med en förtalsdom själv?

Släpp sargen och håll dig till det aktuella ämnet.

• Haha
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
När det gäller förtalet så har hon erkänt brott. Det räcker bra.
Faktum kvarstår att hon är en dömd brottsling
Nej, ingen domstol har utfärdat en dom.

Jag tycker nog att det går bra att hävda att man är moraliskt oskyldig trots att man erkänt ett lagbrott, om man anser att lagen är orättfärdigt eller moraliskt förkastlig. Den principen används av alla som sysslar med civil olydnad.

Men nu gällde mitt uttalande fastighetsaffären. Där har Busch agerat moraliskt föredömligt än så länge.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Skulle varit väldigt roligt att se detta ha hållit i en rättsal, är övertygad om att det hade blivit mos av ombudet.. Men det finns INGEN prejudiserande dom att stö sig på så därför så är marken lite osäker...
Både åklagaren i förtalsmålet och juristprofessorn Mårten Schultz hävdar att det finns en hel del juridisk praxis som hade kunnat tillämpas i förtalsmålet.

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Är det egentligen ett lag brott att säga sanningen?
Ja, det kan det vara. Det är väl ingen nyhet? Kom ihåg när Björn Borg stämde Z för förtal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.