P pmd skrev:
Man bör veta bakgrunden till en lag för att kunna avgöra om den som fällts har fällts i enlighet med lagen. Den åsikten man bilder sig om det bör alltså vara ganska ordentligt underbyggd om man vill bli tagen på allvar av de som är insatta i ärendet. (Och ja, i de flesta fall finns det ett objektivt svar på frågan).

En åsikt om lagens rättfärdighet kan man ha utan att studera lagen och förarbeten nog. En sådan åsikt tas troligen på allvar även av den som inte håller med.
Du missade att man bör ha läst väldigt mycket även domar. ....
 
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Snälla hoppa ner nu.
Så du skulle alltså bara prata om de lagar du kan allt om?
Eftersom du har yttrat dig om ebbas dom, så antar jag att du läst igenom lag och förarbetena. Samt samtliga prejudicerande domar.
Ja men det tycker jag du har delvis rätt i, jag har ingen åsikt om domen i sig, det lämnar jag åt juridiken, de är vana att hantera sånt och detta är nog inte den största juridiska klurigheten som setts i Sverige.

Dock har jag den, verkar det som, kontroversiella åsikten att det är dumt att begå grova brott.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Nä jag försvarar Ebba då detta varit och är offentlig handling, över vad vederbörande gjort.
Det som gjorde att många ifrågasatte detta var att Google tog bort detta från sökfunktionen.

Är det offentlig handling och rör barn så ska inte folk komma undan.
enkelt.
Det låter som att du tycker att det är OK att bryta mot lagen i vissa fall, som när det gäller förtal.
En form av civil olydnad, i så fall, men civil olydnad brukar innebär att man också tar straffet utan att knota.

Jag tycker att civil olydnad kan vara en bra metod för att uppmärksamma något som man finner orättfärdigt, men olämplig om det bara handlar om något personligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Bara att läsa vad vederbörande sa.
tillför inget.
ger inte heller någon vidare information om att prejudikat finns.
Det finns referenser till tidigare fall här i tråden. Bläddra bakåt.
 
P
Maskintok skrev:
med det resonemanget så hör inte denna fråga hemma i frågan om Ebba och Esbjörn..
Helt riktigt. Den här tråden borde handla om "mutförsöket", dvs att Busch har erbjudits pengar för att avstå från fastighetsaffären med Bolin.
Som rubriken på tråden säger. ;)
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Snälla hoppa ner nu.
Jag sitter i stort sett alltid när jag skriver i detta forum.
Så du skulle alltså bara prata om de lagar du kan allt om?
Nej, det skrev jag inte.
Eftersom du har yttrat dig om ebbas dom, så antar jag att du läst igenom lag och förarbetena. Samt samtliga prejudicerande domar.
Jag har inte invänt mot att Busch erkände brott och accepterade ett strafföreläggande.
 
A
P pmd skrev:
Helt riktigt. Den här tråden borde handla om "mutförsöket", dvs att Busch har erbjudits pengar för att avstå från fastighetsaffären med Bolin.
Som rubriken på tråden säger. ;)
Tycker det är intressant att media framställt gubben som utfattig.. Men nu ska han betala minst 600.000 extra till Ebba.. om hon släpper allt..det låter inte riktigt som det ska
.
 
P
Maskintok skrev:
Tycker det är intressant att media framställt gubben som utfattig.. Men nu ska han betala minst 600.000 extra till Ebba.. om hon släpper allt..det låter inte riktigt som det ska
.
Jag har inte läst om den här affären i den vanliga pressen på bra länge, men har han verkligen framställts som fattig? Vad jag minns är att media (mest Expressen) försökte få oss att tro på att Bolin är gammal och dement, och därför inte mindes att han hade sålt sitt hus några veckor senare (när han "ångrade" sig).

Hursomhelst så kan vi nog konstatera att Bolin inte är helt utfattig. Å andra sidan kanske det är hans pensionatstant som ska stå för fiolerna? Vid det här laget borde det gå att sälja huset för mer än vad Busch och Bolin kom överens om för mer än ett år sen, så det kanske skulle löna sig att "köpa ut" Busch?

Hur mycket pengar rör det sig om när det gäller "mutan"? Finns det någon hyfsat säker källa på det?
 
A
P pmd skrev:
Jag har inte läst om den här affären i den vanliga pressen på bra länge, men har han verkligen framställts som fattig? Vad jag minns är att media (mest Expressen) försökte få oss att tro på att Bolin är gammal och dement, och därför inte mindes att han hade sålt sitt hus några veckor senare (när han "ångrade" sig).

Hursomhelst så kan vi nog konstatera att Bolin inte är helt utfattig. Å andra sidan kanske det är hans pensionatstant som ska stå för fiolerna? Vid det här laget borde det gå att sälja huset för mer än vad Busch och Bolin kom överens om för mer än ett år sen, så det kanske skulle löna sig att "köpa ut" Busch?

Hur mycket pengar rör det sig om när det gäller "mutan"? Finns det någon hyfsat säker källa på det?
i början av tråden frågande jag om det var 1 miljon inkl hennes handpenning eller exkl..
Inget svar på detta än vad jag vet..

Och jodå fanskapet är framställt som en fattig pensionär, med ett ruckel till fastighet där han från början skulle ha bott, detta ändrades fort till att så inte var fallet..

Jag tror lika mycket på dessa journalister och deras såkallade opartiskhet som jag trodde på SVT och vetenskapens värld..

Så detta är mer för mig ett sätt att jaga oppositionen än att belysa någon nyhet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
"Kristdemokraternas interna förtroende för Ebba Busch förblir oförändrat, enligt partisekreterare Peter Kullgren.

Partistyrelsen ställer sig bakom ledarens hantering av ärendet.

– Jag tror många i Sverige tycker det är märkligt att man blir dömd trots att man inte har ljugit om någon. Ebba Busch har skrivit på ett strafföreläggande, erkänt brottet och valt att gå vidare på det sättet. Hon har vårt fulla förtroende, säger han."


Så vad menas med detta?
Jo att det är något som inte stämmer med hur detta blivit skött.. Och att MÅNGA säkert skulle ställa sig bakom detta Ebba sagt.
Det är inget fel i detta alls.
skillnad hade varit om hon nu ljugit, men det är mer troligt att vissa partier driver lobbyism gentemot Google Sverige att censurera information från allmänheten än att det skulle ske.. den som inte tror på det slipper..
Men det är dags att vakna upp...
 
A
Expert: Ett felbeslut – det allmänna ska inte ta parti
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/i...a-ska-inte-ta-parti/ar-BB1eck4I?ocid=msedgntp
Funcke: Fel med förundersökning mot Busch - TT
https://tt.omni.se/funcke-fel-med-forundersokning-mot-busch/a/AlGbox

Hipster-juristproffessorn Mårten Schultz - Flashback Forum
https://www.flashback.org/t2414012

Vissa av oss minns ju också denna organisation som billinge är inblandad i.
som aktivt försökt att radera en massa information från nätet där bland annat svenskar som har problem med skatteverket är inblandade.. en massa pengar utomlands som styr vad som skall ske och läsas här i media...

väldigt roligt att läsa att detta fd ombud avsåg att polisanmäla Ebba för denna städning hon gjort.. Men Esbjörn fick inte reda på detta förens ca 4 dagar EFTER att ombudet ville anmäla.
än roligare blir det när fd ombudet aktivt bedriver smutskastande verksamhet emot Ebba på nätet.. Med hjälp av stoppa pressarna... Där många av just dessa personer som har problem med skatteverkets utredningar är aktiva...

:thinking::thinking:
 
A
Nej, Ebba Busch är ingen brottsling
https://www.expressen.se/ledare/nej-ebba-busch-ar-ingen-brottsling/

intressant...
Detta har denna fantastiska uttalande människa helt missat.
Att det finns något som kallas yttrandefrihet..
Och där har denna lagen helt fel..
Så nä det finns efter att ha suttit åtskilliga timmar idag och läst på, inget prejudikat alls i detta utan det finns domar som getts som egentligen strider emot denna rätt..
Så Ebba har haft rätt hela tiden,. även innan denna härva... lagen måste göras om..
 
Nu ska jag sticka ut näsan och säga att utan att ha läst förarbetena till lagen baserat på medias uppgifter inte var en helt oväntad dom.
Tycker det var korkat av Ebba. Hon är smart.
 
A
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu ska jag sticka ut näsan och säga att utan att ha läst förarbetena till lagen baserat på medias uppgifter inte var en helt oväntad dom.
Tycker det var korkat av Ebba. Hon är smart.
alla människor gör fel, speciellt när samhället hellre med vänster idioter till journalister anser att hon är en elak människa emot en urfattig gubbe.. Och med ett ombud som har allt annat än rent mjöl i påsen...

Jag förstår henne..
 
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu ska jag sticka ut näsan och säga att utan att ha läst förarbetena till lagen baserat på medias uppgifter inte var en helt oväntad dom.
Tycker det var korkat av Ebba. Hon är smart.
I sak vet jag inte men gången tycker jag tyder på detta, kort utredning, förhör, man delges misstanke, överlägger med sin advokat, accepterar föreläggandet. Förmodligen sågs det som "billigt", dvs vid en förhandling kunde det blivit värre.

Jag har ingen aning men eftersom brottets syfte var att påverka ett annat rättsfall så kanske det gränsade till övergrepp i rättssak och det känns som en ännu värre brottsrubricering? Rättsstaten ser inte med blida ögon på de som begår brott för att påverka de inblandade i ett ärende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.