Nissens Nissens skrev:
Vad gäller reklamation så är definitionen solklar, en sådan gör man när man vill ha en kompensation på ett eller annat sätt, vilket åtminstone inte jag gjort (ännu).
Jag tycker också betydelsen är solklar, men uppenbarligen är den inte det då vi har uppfattat betydelsen olika. Eller snarare, du beskriver den "annorlunda" men agerar utifrån hur jag har uppfattat den...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reklamation

Reklamation är ett meddelande varigenom ena parten i ett avtal påpekar dröjsmål, fel eller brist i exempelvis en vara eller tjänst och förbehåller sig rätt att göra anspråk, oftast ekonomiskt, på grund av detta. Enligt konsumentköplagen gäller i fråga om varor att fel som visar sig inom sex månader alltid anses vara ursprungliga fel, om ej annat kan bevisas av säljaren. Efter sex månader är det konsumentens skyldighet att bevisa att felet är ursprungligt.[1] Om kunden får rätt måste säljaren antingen laga varan, ersätta den med en ny eller ge pengarna tillbaka.

Tidigare hade kunden två års reklamationsrätt i Sverige, men sedan 1 april 2005 är det tre år som gäller.[1]
https://legalfriend.se/handbok/kons...mation-sahar-reklamerar-du-ett-fel-i-en-vara/

Jag har googlat reklamation och min tolkning på alla som beskrivit den är att reklamationen är när du klagar, processen att reklamera är inte avslutad förrns ni kommit överens.

Nissens, det du gjort och de andra bör göra är att reklamera i tid. Alltså "anmäla felet" i tid.

Jag kan beklaga att du verkar ha en annan uppfattning om betydelsen än vad alla de beskrivningar jag hittar har, samtidigt är jag lite frågande varför du "reklamerat" när du själv inte säger att du har reklamerat? Jag tror du rör till det för de som läser detta. Om du är av uppfattningen att alla som har en easee box bör "klaga" inom de 2 eller 3 år man har på sig, oavsett vad du vill kalla det, så låt oss isåfall enas att man bör göra just detta, berätta för den man köpt av att man anser att den vara man köpt inte är vad som utlovats. Om du vill kalla detta för nåt annat än reklamation så skulle jag ändå råda alla som läser här att säga att de vill reklamera.

En reklamation är alltså ett meddelande till säljaren om att något är fel på varan. I konsumentköplagen står det att du måste ange vilket fel du tycker varan har. Det räcker alltså inte bara skriva till säljaren att det är fel på den här varan. Du måste skriva vilket fel du tycker att det är. Det behöver inte vara någon detaljerad eller ingående beskrivning av felet men det är alltid bra att du beskriver det så noga du kan.
Du behöver däremot inte skriva hur du vill att felet ska åtgärdas för att reklamationen ska vara giltig. Trots att det inte krävs är det ofta att föredra eftersom det hjälper dig och säljaren att snabbt hitta en lösning på felet.
Tolkar jag dig rätt har du skrivit till den du köpt av att du befarar att boxen inte uppfyller kraven...
Du har inte beskrivit eller krävt hur eller när du vill näringsidkaren ska lösa detta, utan du avvaktar svar.
Jag tycker detta sätt att agera är det rimligaste, jag har själv gjort exakt så och jag råder alla till att göra så.
Jag skulle vilja tillägga att det inte är fel att använda ordet reklamation, däremot kan man givetvis tillägga att man förstår att eftersom Easee inte presenterat någon lösning så kan man tänka sig att avvakta.

Om du bara meddelat dem att du kanske eventuellt återkommer senare och inte uppfattat att produkten har nåt fel, då har du inte reklamerat den och då börjar inte tiden räknas. "Hej X, jag har köpt en Easee laddbox av er och om jag hittar nåt fel på den i framtiden kanske jag återkommer för att reklamera den, men just nu har jag inga krav". Det betyder altså att du INTE reklamerat och därmed inte heller kan hävda att datumet för reklamation är vid den tidpunkten du meddelade detta... Eller?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
[länk]


[länk]

Jag har googlat reklamation och min tolkning på alla som beskrivit den är att reklamationen är när du klagar, processen att reklamera är inte avslutad förrns ni kommit överens.

Nissens, det du gjort och de andra bör göra är att reklamera i tid. Alltså "anmäla felet" i tid.

Jag kan beklaga att du verkar ha en annan uppfattning om betydelsen än vad alla de beskrivningar jag hittar har, samtidigt är jag lite frågande varför du "reklamerat" när du själv inte säger att du har reklamerat? Jag tror du rör till det för de som läser detta. Om du är av uppfattningen att alla som har en easee box bör "klaga" inom de 2 eller 3 år man har på sig, oavsett vad du vill kalla det, så låt oss isåfall enas att man bör göra just detta, berätta för den man köpt av att man anser att den vara man köpt inte är vad som utlovats. Om du vill kalla detta för nåt annat än reklamation så skulle jag ändå råda alla som läser här att säga att de vill reklamera.





Tolkar jag dig rätt har du skrivit till den du köpt av att du befarar att boxen inte uppfyller kraven...
Du har inte beskrivit eller krävt hur eller när du vill näringsidkaren ska lösa detta, utan du avvaktar svar.
Jag tycker detta sätt att agera är det rimligaste, jag har själv gjort exakt så och jag råder alla till att göra så.
Jag skulle vilja tillägga att det inte är fel att använda ordet reklamation, däremot kan man givetvis tillägga att man förstår att eftersom Easee inte presenterat någon lösning så kan man tänka sig att avvakta.
Ja, vad man kallar det är mindre viktigt. Min avsikt var att inom rätt tidsram flagga för att jag vill reklamera Easees laddbox om företaget bakom Easee inte reder ut de tekniska problemen. Jag är alltså inte intresserad av att bli av med laddboxen innan dess.

Men med beskedet som nu kommit från ESV, så känns det väl som att det närmar sig att göra en regelrätt reklamation.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, vad man kallar det är mindre viktigt. Min avsikt var att inom rätt tidsram flagga för att jag vill reklamera Easees laddbox om företaget bakom Easee inte reder ut de tekniska problemen. Jag är alltså inte intresserad av att bli av med laddboxen innan dess.
Reklamation betyder inte att man "skickar tillbaka" varan, det betyder att man meddelar att man anser den felaktig. Hur lång tid kvarnarna kan mala är högst otydligt. Jag misstänker man använt "skäligt" i fråga både om tid och hur det ska lösas.

Det finns nog tyvärr en liten chans att den man köpt av kommer slingra sig och hävda att hen inte kunde känna till att den inte uppfyllde reglerna och därav neka reklamation.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
https://lawline.se/answers/garantifragor-nar-tillverkaren-men-inte-aterforsaljaren-gatt-i-konkurs
J JohanLun skrev:
Det finns nog tyvärr en liten chans att den man köpt av kommer slingra sig och hävda att hen inte kunde känna till att den inte uppfyllde reglerna och därav neka reklamation.

Garantifrågor när tillverkaren men inte återförsäljaren gått i konkurs​

Vad gäller i garantifrågor när tillverkaren (Cabby husvagnar)gått i konkurs men ej återförsäljaren? I detta fall är det mellan 2 och 5 års garantier beroende på vad som gått sönder ?

LAWLINE SVARAR​

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!
Eftersom det är återförsäljaren köparen har avtalet med är det irrelevant för köparen huruvida tillverkaren går i konkurs eller ej. Återförsäljaren har utfäst en garanti och måste därmed upprätthålla den. Detta gäller både om köparen handlat i egenskap av konsument eller näringsidkare. Det enda problemet som kan uppstå är att om köparen vill ha en omleverans, dvs få en ny husvagn, eftersom några nya husvagnar av de modellen antagligen inte tillverkas pga. konkursen.
Känns som detta kan bli ett nytt ärende att ta med i läroböckerna... :)

Cabby ovan verkar vara ett... Jag vet att man pratade om båtars leverans som ett ärende, när folk köpte båtar som inte var färdigbyggda och tillverkaren gick i konkurs och slutbetalda och färdigbyggda båtar tillföll konkursboet. Men den som "hämtat ut" båten utanför företagets grind och sen företaget tagit tillbaka båten för att fixa det sista fick behålla båten. Konkurser är otrevliga och många oskyldiga, kunder som återförsäljare (och leverantörer, anställda osv), kan drabbas otroligt hårt.
 
Nissens Nissens skrev:
Där står tydligt att man förväntar sig en kompensation vid en reklamation.
Det är ju just det du också förväntar dig, men inte just nu utan bara i framtiden.

Om du inte har tänkt dig att ställa några anspråk någonsin behöver du ju inte alls göra något, så vad var poängen med att kontakta din leverantör överhuvudtaget?
Edit: 2:a/3:a på den bollen 😄
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Det är ju just det du också förväntar dig, men inte just nu utan bara i framtiden.

Om du inte har tänkt dig att ställa några anspråk någonsin behöver du ju inte alls göra något, så vad var poängen med att kontakta din leverantör överhuvudtaget?
Edit: 2:a/3:a på den bollen 😄
För att jag flaggat för att jag vill reklamera om företaget bakom Easee inte löser problemet. Jag och leverantören blev överens om det.

Var fick du det ifrån att jag sagt att jag sagt att jag aldrig någonsin kommer att ställa krav? Det kan bli så, men det visste jag inte då, och det vet jag inte idag heller.

Känns konstigt att du hittar på att jag sagt saker…
 
Nissens Nissens skrev:
Jag hade inte för avsikt att reklamera boxen, men jag ville ha ett bevis för att jag är intresserad av att reklamera boxen. Avsikten var att ha den tidpunkten som referens om jag kommer att behöva göra en reklamation senare.
Så du har inte reklamerat och behöver därför göra det på riktigt igen.

I lagens mening är avsikt mycket viktigt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Var fick du det ifrån att jag sagt att jag sagt att jag aldrig någonsin kommer att ställa krav? Det kan bli så, men det visste jag inte då, och det vet jag inte idag heller
Det är så jag tolkar din "reklamation", allmänt hållen skrivelse att jag kanske i framtiden kommer att reklamera, beroende på....
 
Nissens
D Dilato skrev:
Det är så jag tolkar din "reklamation", allmänt hållen skrivelse att jag kanske i framtiden kommer att reklamera, beroende på....
Nej, jag skrev att jag vill reklamera laddboxen om Easee inte reder ut problemen med Elsäkerhetsverket rörande densamma.

Väldigt tydligt skrivet och inte alls ”allmänt hållet”.

Så, jag har aldrig sagt att jag aldrig någonsin kommer att ställa krav, men det kan bli så.
 
Redigerat:
B
Och det är ju just det som är en reklamation:

"Reklamation är ett meddelande varigenom ena parten i ett avtal påpekar dröjsmål, fel eller brist i exempelvis en vara eller tjänst och förbehåller sig rätt att göra anspråk, oftast ekonomiskt, på grund av detta."

Antingen har man gjort en reklamation i tid. Eller så har man inte gjort det. Svart eller vitt. Rätt viktigt att göra reklamation i tid, annars faller ju rätten att få någon form av kompensation för den felaktiga varan.

Kommer man till rätten med ett reklamationsfall är ju första frågan: är varan reklamerad i tid? Om svaret då blir "nej, men...." så blir ju rättegången mycket kort.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Reklamerade i augusti 2023 och fick en skriftlig bekräftelse att man avvaktande easee's åtgärdsprogram.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
K kasper1 skrev:
Reklamerade i augusti 2023 och fick en skriftlig bekräftelse att man avvaktande easee's åtgärdsprogram.
Jag saxar en liten bit av min korrespondans...



23 Maj 2023
Hej,

Jag var i kontakt med er när jag fick reda på att Easee boxen fått säljstopp för att den inte uppfyller de villkor som krävs och uppgivits vid köp.

På er hemsida skriver ni att reklamation måste göras inom 3 år från köp och inom 2 månader från att man blivit varse felet (jag har via chatt kontaktat er med denna fråga för 6 veckor sen, samtidigt jag läste ert meddelande om att den fått säljstopp). Ni svarade då att ni önskar att jag avvaktar, men bekräftade inte reklamationen.

Mina köpuppgifter:
Ordernummer: #SE-XXXXX
Orderdatum: 21/08/2020

Som jag förstår har ni som leverantör efter reklamation möjlighet att åtgärda boxen. Jag förstår också att ni önskar avvakta tills Easee föreslår en åtgärd. Men jag vill få bekräftat ATT jag reklamerat inom lagstadgad tid och att nu bollen ligger hos er att åtgärda boxen inom skälig tid.

Får jag denna bekräftelse av er så kan jag tycka att skälig tid att vänta på åtgärd är ett par månader under tiden att Easee utreder hur boxen ska åtgärdas. Men jag vill inte riskera att reklamera för sent så min reklamation blir nekad av formella skäl, därav vill jag inte vänta med att reklamera tills Easee presenterat sin åtgärd.

Vänligen bekräfta med vändande mail att ni mottagit min reklamation av boxen.

MVH / XXX


Hej!

Tack för ditt mail, vi har noterat din förfrågan. [bild]
Vi har all förståelse för att våra kunder letar efter konkreta svar om vad nästa steg är för att eventuellt åtgärda Easees laddboxar i sken av de brister som påpekats.
Vi vill självklart inget hellre än att ge svar på alla dessa frågor.

Men för att kunna ge definitiva svar behöver vi först invänta besked från tillverkaren och Elsäkerhetsverket om vad nästa steg i processen blir.
Det svar vi kan ge idag är att vi följer processen noga så för att kunna nå ut till alla berörda kunder snabbt när en åtgärdsplan har presenterats och godkänts utav myndigheten.
Elsäkerhetsverket har inte återkallat produkten från konsumenterna eftersom att de inte anser att laddaren är en felaktig eller farlig produkt.
Produkten har påtalats brister, men dessa utser inte någon omedelbar risk för person eller sakskada enligt Elsäkerhetsverket.
Det har inte heller rapporterats om några incidenter relaterat till de brister som typprovningen påvisat.
Konsumenter kan därför fortsätta använda en installerad laddbox fram till att produkten åtgärdats.

I nuläget vet vi inte vilken omfattning eller hur en åtgärdsplan kan se ut.
Men så snart beslut har tagits kommer vi återkoppla till våra berörda kunder.

Hälsningar,
Rebecka
Rebecka
Tibber


---
Tack.
Med det antar jag att min reklamation är mottagen och inskickad i tidsfönstret jag har på mig och med anledningen att boxen inte uppfyller de dokumentationskrav som ställs och därmed inte uppfyller det som utlovats vid försäljning.
Bekräfta detta.

Jag förväntar mig som sagt inte att ni ska återta boxen just nu utan jag kan invänta vidare besked. Men jag vill veta att jag uppfyllt min del av reklamationsförfarandet inför en åtgärd eller utbyte på boxen.

MVH

------





Hej,

Ja, precis! Vi har mottagit din reklamation[bild]
Rebecka
Tibber
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag saxar en liten bit av min korrespondans...



23 Maj 2023
Jag har reklamerat på samma sätt och ochså fått bekräftelse på att reklamationen är mottagen. En skillnad är att jag inte reklamerat bara boxen, utan hela installationen, för det är den jag köpt av Tibber. Värt att notera är att en reklamation ska göras så snart fel upptäckts. I avtalet står inom 2 mån, men konsumentverket säger inom 3 mån. I detta fallet har det nog inte så stor betydelse, eftersom det sannolikt blir domstolen som avgör vad som ska hända. Om det är så att du händelsevis redan har en jfb som uppfyller kraven så kan det nog bedömas som att det inte finns något fel och du har därmed ingen rätt att reklamera.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jag har reklamerat på samma sätt och ochså fått bekräftelse på att reklamationen är mottagen. En skillnad är att jag inte reklamerat bara boxen, utan hela installationen, för det är den jag köpt av Tibber. Värt att notera är att en reklamation ska göras så snart fel upptäckts. I avtalet står inom 2 mån, men konsumentverket säger inom 3 mån. I detta fallet har det nog inte så stor betydelse, eftersom det sannolikt blir domstolen som avgör vad som ska hända. Om det är så att du händelsevis redan har en jfb som uppfyller kraven så kan det nog bedömas som att det inte finns något fel och du har därmed ingen rätt att reklamera.
Tyvärr så kan jag inte reklamera till installatören då jag köpte boxen själv och sen en fristående elektriker som installerade...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.