128 533 läst · 1 714 svar
129k läst
1,7k svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Det är trist att vi som har en easee utan JFB och avsäkrad högre än 16A nu måste säkra ned den och sätta en JFB / PSA om den ska uppfylla reglerna.
Jag kan tänka mig att acceptera att gå ned till 16A, men inte att både bekosta JFB, kapsling, elektriker och dessutom få en långsammare laddhastighet. Framförallt om man inte ens vet om installationen blir godkänd om man gör så.
Jag kan tänka mig att acceptera att gå ned till 16A, men inte att både bekosta JFB, kapsling, elektriker och dessutom få en långsammare laddhastighet. Framförallt om man inte ens vet om installationen blir godkänd om man gör så.
Sannolikt är det inte så. Vad jag förstår det så sänker de max strömmen för att kunna ta mer betalt för den som klarar högre ström. Inte för att den vanliga inte tål strömmen. Om då är fallet behöver du inte säkra ner.
Var kommer den infon ifrån?J JohanLun skrev:Det är trist att vi som har en easee utan JFB och avsäkrad högre än 16A nu måste säkra ned den och sätta en JFB / PSA om den ska uppfylla reglerna.
Du svarade aldrig på var du fått informationen om att förvaltningsrätten fått ytterligare information. Vilket ärende ligger där?
Nja, den som de fått godkänd är ju vad jag förstår exakt (?) samma som de sålde tidigare fast man tillåter bara 16A samt kräver en JFB A innan.lilytwig skrev:
Sen verkar de ju jobba på en "proffsversion" som ska klara 22kWh. Kanske tänker de att de som "klagar" kan få byta sin chargeberry till en sådan "ny" likvärdig?
Jag avvaktar lite iallafall.
Den på 22kW har vad jag förstår samma kraftkomponenter.
Genom att göra en tydlig ändring (11kW) så blir det också tydligt att det är en annan produkt. Utöver så har de också infört BT vilket innebär att EMC störningarna i samband med installation inte uppstår.D Daniel 109 skrev:
(Med BT kan du också klara dig utan molnet). Kan tänkas att det sitter andra reläer i jfb- kretsen. Silikonslang på pilotpinnarna kanske. Och att dokumentationen nu pekar på rätt spec.
Syftar du på ditt inklipp i 982 så säger det inte det du påstår.lilytwig skrev:
Av någon konstig anledning menar de fortfarande att försäljningsförbud inte var rimligt. Det är det om de inte har korrekt dokumentation.
Nej, att sänka effekten är endast en specändring eftersom produkten har brister. Dessutom har de infört krav på extern Jordfelsbrytare eftersom den interna JFB:n är bristfällig. Utöver det har de satt på en klisterlapp.lilytwig skrev:Genom att göra en tydlig ändring (11kW) så blir det också tydligt att det är en annan produkt. Utöver så har de också infört BT vilket innebär att EMC störningarna i samband med installation inte uppstår.
(Med BT kan du också klara dig utan molnet). Kan tänkas att det sitter andra reläer i jfb- kretsen. Silikonslang på pilotpinnarna kanske. Och att dokumentationen nu pekar på rätt spec.
De har sminkat grisen helt enkelt.
Problemet med Easee är ju att de aldrig gjort något fel (enligt de själva...), aldrig saknat någon dokumentation (utom den som inte fanns...), och sedan har de hävdat att de klarat alla tester (utom de som de inte klarade). Så trovärdigheten är ungefär på samma nivå som en viss fd president som aldrig förlorade presidentvalet i ett stort land i väst.lilytwig skrev: