126 649 läst · 1 714 svar
127k läst
1,7k svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Du har alltså fortfarande inte förstått det här med standarder. Antingen skall de följa en standard, eller så skall de visa att en alternativ lösning är lika säker.D Daniel 109 skrev:
I detta fallet uppgav de att produkten uppfyller en standard, då blir det ett krav att standarden uppfylls. Detta har de misslyckats med kapitalt. Tester skall dessutom visa att standarden uppfylls innan produkten sätts på marknaden.
I de fall Easee home är installerad efter Jfb, vilket nog är väldigt vanligt, så finns väl inget egentligt problem förutom att dokumentationen måste uppdateras.Nissens skrev:
Men följer man inte standarden måste man bevisa att man uppfyller kraven, och det har dom inte gjort.D Daniel 109 skrev:
Om det inte går att uppfylla kraven i produktspecifik standard på grund av den valda konstruktionen, måste tillverkaren analysera vad kravet i standarden representerar och vidta andra åtgärder för att garantera samma säkerhetsnivå. Ni har fortfarande inte visat för Elsäkerhetsverket att någon sådan analys har gjorts, utan inriktat er helt på att skillnaderna är oväsentliga och att lägre krav är lika säkra. Att det inte är tillåtet att använda generisk standard istället för produktspecifik standard är också något som framgår i den generiska standarden.
Nej, de ska inte visa att några krav i standarden uppfylls på annat sätt. De ska vida att de underliggande kraven uppfylls.
Något inte inte gjort tillfredställande och inte alls när den sattes på marknaden. Men det är inte samma sak som att produkten är undermålig i sig.
Något inte inte gjort tillfredställande och inte alls när den sattes på marknaden. Men det är inte samma sak som att produkten är undermålig i sig.
En fråga som kvarstår är att eftersom försäljningsförbudet kvarstår måste väl samma regler fortfarande gälla angående att installera, flytta, byta ut, nämligen att man inte får göra det?
Ni har återkallat ert överklagande av beslutet.
Försäljningsförbudet och återtagandet av utrustning från återförsäljare, liksom beslutet i sin helhet, kvarstår således.
Försäljningsförbudet och återtagandet av utrustning från återförsäljare, liksom beslutet i sin helhet, kvarstår således.
Skrivningen är inte ändrad och granskad igår.D Dilato skrev:En fråga som kvarstår är att eftersom försäljningsförbudet kvarstår måste väl samma regler fortfarande gälla angående att installera, flytta, byta ut, nämligen att man inte får göra det?
https://www.elsakerhetsverket.se/om...addboxprojekt/fragor-och-svar-privatpersoner/
Jag hart aldrig påstått att dom ska uppfylla någon standard, jag skrev:D Daniel 109 skrev:
Enklast gör man det genom att följa standard, avviker man från det måste man visa att den alternativa lösningen är minst lika säker. Det har dom inte lyckat göra.
Undrar om en elektriker FÅR koppla om min Easee så den ligger bakom JFB, den flyttas ju iofs inte så det kanske inte faller in under installera, flytta eller byta ut... Om man ska få den utbytt till den nya varianten så krävs ju att den sitter bakom en JFB.D Dilato skrev:En fråga som kvarstår är att eftersom försäljningsförbudet kvarstår måste väl samma regler fortfarande gälla angående att installera, flytta, byta ut, nämligen att man inte får göra det?
Detta med att två laddstationen inte får sitta bakom samma JFB, är det en JFB A verkligen? Är det inte när JFB B inte är inbyggd som en B bara får serva en laddare?
Nu får du f* ge dig, det är inte mina ord.D Daniel 109 skrev:
Jag citerar direkt ur ESVs beslut:
Om det inte går att uppfylla kraven i produktspecifik standard på grund av den valda konstruktionen, måste tillverkaren analysera vad kravet i standarden representerar och vidta andra åtgärder för att garantera samma säkerhetsnivå.
Vad baserar du det påståendet på?GK100 skrev:
Sitter du med i TK för jordfelsbrytare och vet att standarden kommer att uppdateras till att tillåta denna lösning?
Jag skulle nog påstå att ESV har fel när de skriver så.