P paralun skrev:
Nej, Tyska TÜV har testat Lite-laddaren inkl EU-typintyg.

[länk]
Så mycket bättre.
(Det var väl nåt ditåt jag menade egentligen. Vet inte var jag fick esv ifrån...)

Nissens
D Daniel 109 skrev:
Åter igen, de har inte följt standarden och påstår inte att den följer standarden. Standarder är en hjälp, inte ett krav.
Du har alltså fortfarande inte förstått det här med standarder. Antingen skall de följa en standard, eller så skall de visa att en alternativ lösning är lika säker.

I detta fallet uppgav de att produkten uppfyller en standard, då blir det ett krav att standarden uppfylls. Detta har de misslyckats med kapitalt. Tester skall dessutom visa att standarden uppfylls innan produkten sätts på marknaden.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är helt andra krav på installationen också. Som en extern jordfelsbrytare, eftersom den interna är undermålig… det var detta de skulle gjort från början med de andra som har säljförbud…
I de fall Easee home är installerad efter Jfb, vilket nog är väldigt vanligt, så finns väl inget egentligt problem förutom att dokumentationen måste uppdateras.

D Daniel 109 skrev:
Åter igen, de har inte följt standarden och påstår inte att den följer standarden. Standarder är en hjälp, inte ett krav.
Men följer man inte standarden måste man bevisa att man uppfyller kraven, och det har dom inte gjort.

Om det inte går att uppfylla kraven i produktspecifik standard på grund av den valda konstruktionen, måste tillverkaren analysera vad kravet i standarden representerar och vidta andra åtgärder för att garantera samma säkerhetsnivå. Ni har fortfarande inte visat för Elsäkerhetsverket att någon sådan analys har gjorts, utan inriktat er helt på att skillnaderna är oväsentliga och att lägre krav är lika säkra. Att det inte är tillåtet att använda generisk standard istället för produktspecifik standard är också något som framgår i den generiska standarden.

F frause skrev:
Så mycket bättre.
(Det var väl nåt ditåt jag menade egentligen. Vet inte var jag fick esv ifrån...)
Jo men ESV kan mycket väl ifrågasätta även det typintyget för Lite från TÜV men är mindre troligt.

Nej, de ska inte visa att några krav i standarden uppfylls på annat sätt. De ska vida att de underliggande kraven uppfylls.

Något inte inte gjort tillfredställande och inte alls när den sattes på marknaden. Men det är inte samma sak som att produkten är undermålig i sig.

En fråga som kvarstår är att eftersom försäljningsförbudet kvarstår måste väl samma regler fortfarande gälla angående att installera, flytta, byta ut, nämligen att man inte får göra det?

Ni har återkallat ert överklagande av beslutet.
Försäljningsförbudet och återtagandet av utrustning från återförsäljare, liksom beslutet i sin helhet, kvarstår således.

D Dilato skrev:
En fråga som kvarstår är att eftersom försäljningsförbudet kvarstår måste väl samma regler fortfarande gälla angående att installera, flytta, byta ut, nämligen att man inte får göra det?

Försäljningsförbudet och återtagandet av utrustning från återförsäljare, liksom beslutet i sin helhet, kvarstår således.
Skrivningen är inte ändrad och granskad igår.
https://www.elsakerhetsverket.se/om...addboxprojekt/fragor-och-svar-privatpersoner/

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, de ska inte visa att några krav i standarden uppfylls på annat sätt. De ska vida att de underliggande kraven uppfylls.
Jag hart aldrig påstått att dom ska uppfylla någon standard, jag skrev:
måste man bevisa att man uppfyller kraven
Enklast gör man det genom att följa standard, avviker man från det måste man visa att den alternativa lösningen är minst lika säker. Det har dom inte lyckat göra.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Vad ska man tro om Qudo laddbox. De verkar ha en liknande lösning som Easee.

• Skärmbild av tekniska specifikationer för en Qudo laddbox med detaljer om ström, ladekontakt och säkerhetsstandarder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dilato: Du skrev
D Dilato skrev:
måste tillverkaren analysera vad kravet i standarden representerar och vidta andra åtgärder för att garantera samma säkerhetsnivå.
Det stämmer inte. De ska inte alls analysera några krav i standarden om de inte använder den.

D Dilato skrev:

Undrar om en elektriker FÅR koppla om min Easee så den ligger bakom JFB, den flyttas ju iofs inte så det kanske inte faller in under installera, flytta eller byta ut... Om man ska få den utbytt till den nya varianten så krävs ju att den sitter bakom en JFB.

Detta med att två laddstationen inte får sitta bakom samma JFB, är det en JFB A verkligen? Är det inte när JFB B inte är inbyggd som en B bara får serva en laddare?

D Daniel 109 skrev:
Det stämmer inte. De ska inte alls analysera några krav i standarden om de inte använder den.
Nu får du f* ge dig, det är inte mina ord.

Jag citerar direkt ur ESVs beslut:

Om det inte går att uppfylla kraven i produktspecifik standard på grund av den valda konstruktionen, måste tillverkaren analysera vad kravet i standarden representerar och vidta andra åtgärder för att garantera samma säkerhetsnivå.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Oavsett verkligen synd att så många känner sig osäkra med lösningen som redan i sin nuvarande ofullständiga form är överlägsen de flesta konventionella JFB.
Vad baserar du det påståendet på?

Sitter du med i TK för jordfelsbrytare och vet att standarden kommer att uppdateras till att tillåta denna lösning?

Jag skulle nog påstå att ESV har fel när de skriver så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.