128 523 läst · 1 714 svar
129k läst
1,7k svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Men då blir det antagligen billigare att sätta in en färdig jordfelsbrytare. Eller använda en flerpolig kontaktor.lilytwig skrev:
Jag är rätt övertygad om att de inte gjort sin lösning som de gjort för att de tycker att den fungerar bättre, utan för att den blir billigare.
Fast jordfelsbrytaren är inte tänkt att skydda boxen, den är till för att skydda den anslutna lasten (d.v.s. bilen).J JohanLun skrev:
Det handlar inte om nån direktträff. I vanliga elektriska apparater räknar man med en transientnivå på 2500 V i stickproppsanslutna produkter och 4000 V i fast installation.Mikael_L skrev:
https://www.cui.com/blog/understanding-iec-overvoltage-categories
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 712 inlägg
Och hur mycket var det nu Easee fallerade på?
🤔
🤔
Man har ju i praktiken två hängslen via Easee och då för sakens skull en extra livrem i sin ordinarie JFB. Oavsett verkligen synd att så många känner sig osäkra med lösningen som redan i sin nuvarande ofullständiga form är överlägsen de flesta konventionella JFB.Mikael_L skrev:
På sikt kommer alla resonemangen i dessa trådar att falla om utbredningen som vi hoppas på i fler elbilar och tillhörande boxar etc fortsätter enligt plan. Med lite momentum anammas då lösningar från diverse andra teknikgrenar där sann och kalkylerbar säkerhet gäller även in i den tröga installationssidan. På samma sätt har där det konventionella tryckts undan på förvånansvärt kort tid och dessutom med ekonomiska faktorerna på rätt håll jämförelsevis.
Lite synd bara att det är först när de tunga elefanterna på leverantörssidan börjar röra sig åt det hållet som vi får se dessa lösningar realiserade.
Tja, hade deras lösning varit tillräckligt bra så hade de förstås låtit ett testhus testa den mot standarden de själva uppgett och så hade saken varit ur världen.GK100 skrev:Man har ju i praktiken två hängslen via Easee och då för sakens skull en extra livrem i sin ordinarie JFB. Oavsett verkligen synd att så många känner sig osäkra med lösningen som redan i sin nuvarande ofullständiga form är överlägsen de flesta konventionella JFB.
På sikt kommer alla resonemangen i dessa trådar att falla om utbredningen som vi hoppas på i fler elbilar och tillhörande boxar etc fortsätter enligt plan. Med lite momentum anammas då lösningar från diverse andra teknikgrenar där sann och kalkylerbar säkerhet gäller även in i den tröga installationssidan. På samma sätt har där det konventionella tryckts undan på förvånansvärt kort tid och dessutom med ekonomiska faktorerna på rätt håll jämförelsevis.
Lite synd bara att det är först när de tunga elefanterna på leverantörssidan börjar röra sig åt det hållet som vi får se dessa lösningar realiserade.
Det finns en anledning till att detta inte inträffat.
Det är förvånande att så många i tråden inte läst beslutsdokumentet. Jag tycker att de vesäntliga delarna är välskrivna och lätta att förstå.
Åter igen, de har inte följt standarden och påstår inte att den följer standarden. Standarder är en hjälp, inte ett krav.
Jag känner mig framförallt orolig, som jag skrivit, att jag inte har JFB om boxen lossnar eller ska tas bort av serviceskäl. Konstruktionen ser ut som att "tungorna" är lätta att komma åt på bakplattan... Om jag minns rätt efter när jag köpte laddaren, vilket iofs bör vara ca 4 år sen... Jag räknar med att sådana här produkter håller minst 10 år, så jag är snart halvvägs. Installationen som sådan (dvs undercentral, jordkabel etc) hoppas jag håller mitt liv ut...GK100 skrev:
Och så finns Easee Light. Samma produkt men annan dokumentation. Den anses inte som bristfällig på något sätt. Inte ännu i alla fall.J JohanLun skrev:Jag känner mig framförallt orolig, som jag skrivit, att jag inte har JFB om boxen lossnar eller ska tas bort av serviceskäl. Konstruktionen ser ut som att "tungorna" är lätta att komma åt på bakplattan... Om jag minns rätt efter när jag köpte laddaren, vilket iofs bör vara ca 4 år sen... Jag räknar med att sådana här produkter håller minst 10 år, så jag är snart halvvägs. Installationen som sådan (dvs undercentral, jordkabel etc) hoppas jag håller mitt liv ut...
Det är helt andra krav på installationen också. Som en extern jordfelsbrytare, eftersom den interna är undermålig… det var detta de skulle gjort från början med de andra som har säljförbud…lilytwig skrev:
Manualen för Easee home:J JohanLun skrev:
Built-in RCD for ground fault protection (30 mA AC/ 6 mA DC) as required by EN IEC 61851-1:2019, satisfying the safety requirements of EN 61008-1 and IEC 62955
Manualen för Easee charge:
Built-in ground fault protection (30 mA AC/6 mA DC) External approved Type-A RCD (1 phase: 2P; 3 phase 3P+N; max 40 A) is required
Håller med om att det är kasst konstrueratN Nerre skrev: