R Robin Wahlman skrev:
Jag har ett lås installerat på mitt garage.

Tycker det funkar ok.

Helt automtisk upplåsning med hjälp av geotaggning funkar dock väldig hackigt tycker jag.

Jag har inte bemödat mig att fixa HA-integrationen ännu då jag inte riktigt har bluetooth räckvidden till låset.

Upplåsning med att trycka på låset i appen funkar väldigt bra och kommer på mig själv att använda det ganska ofta när man är på gården utan nycklar.
På samma sätt funkar låsning klockrent genom att bara föra upp handtaget så frikopplas handtaget utifrån.

Några direkta frågor så ska jag göra mitt bästa att svara.
Hur funkar det där med frikopplingen av handtaget när det är låst? Frikopplas även insidans handtag? Jag tänker på det där att försäkringbolagen gärna vill att man har bortasäker låsning.

På vanliga mekaniska lås trycker man ner en spärr på låsgaveln om man vill aktivera bortasäkert läge, men den här låskistan ser inte ut att ha en sån spärr, eller hur funkar det?

Jag bor i lägenhet, så om jag går ut en sväng och låser dörren från utsidan som man bör i storstaden, så kommer inte dom andra i lägenheten ut längre, om dom inte öppnar med appen?
 
  • Gilla
Henwall
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Jag har ett lås installerat på mitt garage.

Tycker det funkar ok.

Helt automtisk upplåsning med hjälp av geotaggning funkar dock väldig hackigt tycker jag.

Jag har inte bemödat mig att fixa HA-integrationen ännu då jag inte riktigt har bluetooth räckvidden till låset.

Upplåsning med att trycka på låset i appen funkar väldigt bra och kommer på mig själv att använda det ganska ofta när man är på gården utan nycklar.
På samma sätt funkar låsning klockrent genom att bara föra upp handtaget så frikopplas handtaget utifrån.

Några direkta frågor så ska jag göra mitt bästa att svara.
Hej!

Kanon. För mig är det stora argumentet att det Är snyggare (dvs allt i låskistan), i övrigt ser jag bara nackdelar och just nu väger de så tungt att jag känner att jag inte vill hoppa på (ska göra installation av tre st lås).

Argumenten som jag ser emot (och som du gärna får skjuta ner med din erfarenhet av låset):

1. Man behöver flera fristående enheter för att uppnå samma sak som Doorman (låset, en knappsats på utsidan, en på insidan,
gateway) - fler grejer som kan krångla och som ska ha batterier etc

2. Låset är inte lika manövererbart på distans som Doorman - man måste lyfta på hantaget för att låsa tex.

3. Dyrt - hela paketet som man behöver per lås kostar närmare 8k plus att man också ska ha det vanliga handtaget. Nästan dubbelt mot Doorman.

4. De verkar ha någon prenumerationsmodell där man måste betala per månad för att få access till all funktionalitet i appen. Är allergisk mot sådant. Är det viktiga funktioner som inte fungerar utan betalning?

Hälsn,
Fredrik
 
perjar perjar skrev:
Verkar fiffigt på många sätt. Låset har en stor nackdel jämfört med Doorman ändå som jag förstår det, att man inte kan låsa det via appen om man råkat glömma låsa när man gick hemifrån. Låsning måste ske manuellt genom att man för upp handtaget. Korrekt?
Helt korrekt.....

Hela låskistan funkar ju så att man för ut låskolven genom att föra handtaget uppåt.

Så ja, den fysiska låsningen kommer du aldrig kunna göra via appen.
 
perjar perjar skrev:
Hur funkar det där med frikopplingen av handtaget när det är låst? Frikopplas även insidans handtag? Jag tänker på det där att försäkringbolagen gärna vill att man har bortasäker låsning.

På vanliga mekaniska lås trycker man ner en spärr på låsgaveln om man vill aktivera bortasäkert läge, men den här låskistan ser inte ut att ha en sån spärr, eller hur funkar det?

Jag bor i lägenhet, så om jag går ut en sväng och låser dörren från utsidan som man bör i storstaden, så kommer inte dom andra i lägenheten ut längre, om dom inte öppnar med appen?
Jag har ett vred på insidan och det låser ju upp frikopplingen. Sen om man själv vill ha ett vred, låskolv för nyckel eller inget på insidan är ju eget val.

Men nej, vad jag kan se finns det ej något borta-läge på låset.
 
Jag kör med Danalock med Zigbee, inte alls dolt i låskistan, men å andra sidan kan man byta låskista enkelt. Det syns enbart från insidan och då som en extra klump på dörrvredet.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
F fredrik1234 skrev:
Hej!

Kanon. För mig är det stora argumentet att det Är snyggare (dvs allt i låskistan), i övrigt ser jag bara nackdelar och just nu väger de så tungt att jag känner att jag inte vill hoppa på (ska göra installation av tre st lås).

Argumenten som jag ser emot (och som du gärna får skjuta ner med din erfarenhet av låset):

1. Man behöver flera fristående enheter för att uppnå samma sak som Doorman (låset, en knappsats på utsidan, en på insidan,
gateway) - fler grejer som kan krångla och som ska ha batterier etc

2. Låset är inte lika manövererbart på distans som Doorman - man måste lyfta på hantaget för att låsa tex.

3. Dyrt - hela paketet som man behöver per lås kostar närmare 8k plus att man också ska ha det vanliga handtaget. Nästan dubbelt mot Doorman.

4. De verkar ha någon prenumerationsmodell där man måste betala per månad för att få access till all funktionalitet i appen. Är allergisk mot sådant. Är det viktiga funktioner som inte fungerar utan betalning?

Hälsn,
Fredrik
1. I och med att jag endast har en enhet idag så upplever jag inte det problemet.
Men ja, vill du ha alla de funktionerna så behöver man fler enheter som jag tolkar det. Dock så måste man ju varken ha gateway eller knappsatsen.

Det jag tilltalas av är ju att man utifrån ej ser att det är ett digitalt lås.

För mig personligen vill jag ej ha möjligheten att styra låset över nätet utan vill att man är tvungen att vara fysiskt närvarande för att kunna öppna. Dock så har jag redan i larmet idag löst fysiska brytare för att se om alla dörrar är öppna/stängda/låsta vilket gör att larmet varnar direkt jag försöker larma på utan att allt är ok.

2. Ja,

3. Enbart låskistan hittade jag för 3,5 vilket jag tyckte var ok för att prova.

4. Ja denna suger. Helt ovärdigt en premiumprodukt där deras prenumeration ej ger mig något mervärde alls. Vad som är ännu lite mer surt är att man måste ha Gatewayen för att kunna använda appen. Dvs låsskistan kommunicerar endast med Gatewayen och inte med ditt wifi direkt.

Här har jag en ide om att det borde gå att göra ungefär samma saker med HA men har som sagt inte tagit tag i att pilla något mer.

Trots dessa nackdelar tycker jag ändå att det är ganska smidigt dels att enkelt kunna låsa utan nyckel samt möjligheten att öppna dörren med hjälp av mobilen även om man måste stå invid den (BLE-range).

Jag hade en (väldigt liten) förhoppning om att man med en BLE-nyckelring + Automatisk öppning skulle kunnat öppnat låset vilket skulle ha varit perfekt för min användning. Men tyvärr får jag nog erkänna mig besegrad på den punkten då detta inte ens funkar tillfredsställande med mobilen.

Endast när man verkligen varit 200-500 från dörren så öppnas dörren när jag kommer tillbaka.

Troligen kommer jag skaffa ytterligare en låskista och även på den installera som en stand alone enhet för att slippa allt vad Gateway och prenumerationer heter.
 
Någon borde tillverka ett lås med allt i låskistan som är bättre. Efterfrågan finns :)
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
O ja, jag gråter inombords när jag ser fina hus från början av 1900-talet med ett Yale doorman på. Borde vara olagligt. Det låset borde förbjudas, det är ju inte ens snyggt på moderna hus.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
O ja, jag gråter inombords när jag ser fina hus från början av 1900-talet med ett Yale doorman på. Borde vara olagligt. Det låset borde förbjudas, det är ju inte ens snyggt på moderna hus.
Fattar inte att det finns folk som köper dem
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fattar inte att det finns folk som köper dem
Jag tycker nog det är minst lika fult som ni tycker.

Men. Har man folk i familjen som förses med nyckel som sen tappas bort så är doorman en räddare i nöden. Även perfekt att se när barnen kommit hem från skolan. Kombinerat med kameror utanför så kan jag ha distanskoll.

Jag väntar också på något som både har en ok design och en bra kvalitet. Doorman har inget av dem. Men det finns inget annat, och nyckel är inte ett alternativ. Det är ungefär som jag skulle ge er en telefon med nummerskiva och ta bort er smartphone och säga att ni får väl nöja er tills det kommer en snyggare telefon...

Jag är sugen på doorman på fler än en dörr. Men sålänge det funkar så dåligt så vill man ha minst en dörr med gammaldags nyckel om låset dör...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fattar inte att det finns folk som köper dem
Det är väldigt praktiskt om en person har Alzheimers. En 6-siffrig kod brukar gå att komma ihåg med rätt minnesregel. Nycklar försvinner...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tycker nog det är minst lika fult som ni tycker.

Men. Har man folk i familjen som förses med nyckel som sen tappas bort så är doorman en räddare i nöden. Även perfekt att se när barnen kommit hem från skolan. Kombinerat med kameror utanför så kan jag ha distanskoll.

Jag väntar också på något som både har en ok design och en bra kvalitet. Doorman har inget av dem. Men det finns inget annat, och nyckel är inte ett alternativ. Det är ungefär som jag skulle ge er en telefon med nummerskiva och ta bort er smartphone och säga att ni får väl nöja er tills det kommer en snyggare telefon...
Men då finns ju kompromisser som Danalock. Inte perfekt, men bättre.
 
Form före funktion heter det ju så fint
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men då finns ju kompromisser som Danalock. Inte perfekt, men bättre.
På vilket sätt skulle detta vara bättre

Cirkulär, silverfärgad, väggbelysning, modernt utseende, metallisk yta, indirekt ljus, rund form, ingen synlig glödlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Form före funktion heter det ju så fint
Ethernetkabel är fult. Från och med nu får du bara köra WiFi Anders! ;) Form före funktion!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.