F Fideliox skrev:
Hmm får man inte HDR med Smart tube next YouTube appen även på shield?

Det jag saknar främst på android boxar är auto refreshrate. Fattar inte att det ska vara så svårt att fixa! Finns en tredjeparts app men den är janky.

Den tycker jag också att uppdateringsfrekvens är en faktor att ta hänsyn till. Nvidia är inte så snabba. Där är nog google bättre?
Nej tyvärr är det fysiskt omöjligt att få HDR på Youtube med shield. Man kan genom soft decoding få det i teorin i appen next tube, det blev cirka 1 frame per 10 sekunder i 4k, så nej,det går inte.

Beträffande uppdateringar är väl Shield bästa av alla, inte med frekvensen, men att Shield 2015 fortfarande blir underhållen med ny mjukvara och nya funktioner måste ju ändå vara bäst i klassen?

• Gilla
martin43
  • Laddar…
E
Vispen74 Vispen74 skrev:
Hmm, min ultra har inga bekymmer med det? Kanske beror på kvaliteten på filmen? Har bara gjort det för att testa när jag fick den. Använder den bara på resor numera.
Beror på kvalitet ja, såklart. Men vill du streama äkta 4K så ligger filerna på ca 80-100 GB, att streama det är i princip omöjligt med CC.

Gjorde ett test med samma film. CC gav upp, Shield klarade det galant!

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Chromecast med Google TV är ju hur smidigt som helst. Enkel och funkar kalas. Kör trådlöst och 4K och är inga problem alls.
Har man iPhone kanske äppel TV bra, men inte annars..
Funkar SVT-play/TV4/Tele2play och andra svenska appar med googleTV ?
För mig blev det en androidTV just för att man har alla appar däri...läste ngn stans att GoogleTV äre lite mer begränsat ?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
För mig blev det en androidTV just för att man har alla appar däri...läste ngn stans att GoogleTV äre lite mer begränsat ?
Det är exakt samma breda app-bibliotek vad jag ser. Jag kör båda varianter. I början syndens dock inte alla appar i Google TV av någon anledning, så jag fick sideloada några. Men nu ser jag ingen skillnad vad jag tänkt på.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja, om du loggar in med ett svenskt Google konto. Chromecast är det enklare att byta mellan svenskt och amerikanskt än på Shield TV. Och de kör väl båda Android TV som OS så det är bara om det finns någon begränsning i hårdvara som borde göra att CC inte visar någon app.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Här har det blivit AppleTV. Väldigt smidigt, alla fattar hur den funkar, stöd för alla appar vi använder, inga problem att spela upp det jag laddat ner heller.

Har provat en nyare Chromecast med googleTV (4k) hos en släktning och det ser exakt likadant ut som det inbyggda systemet i Sony TVn jag har, vilket inte är så konstigt eftersom det också är GoogleTV. Även detta verkar fungera utmärkt även om jag föredrar gui't hos AppleTV.

För vanligt svensson-användande skulle jag föreslå Chromecasten om man tycker att AppleTVn är för dyr eller inte gillar det gränssnittet. Det gamla sättet att casta via telefonen osv var ju helt värdelöst, men så fungerar ju inte de modernare Chromecastarna.

• Gilla
keeej och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
För vanligt svensson-användande skulle jag föreslå Chromecasten om man tycker att AppleTVn är för dyr eller inte gillar det gränssnittet. Det gamla sättet att casta via telefonen osv var ju helt värdelöst, men så fungerar ju inte de modernare Chromecastarna.
Helt värdelöst var det inte. När det kom var det helt underbart bra. Och det är fortfarande något jag använder när jag vill söka någonting på t.ex. Youtube eftersom röstsökning tar så många försök att det inte är lönt det.

Men visst är nya CC mycket smidigare...

• Gilla
damm och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Helt värdelöst var det inte. När det kom var det helt underbart bra. Och det är fortfarande något jag använder när jag vill söka någonting på t.ex. Youtube eftersom röstsökning tar så många försök att det inte är lönt det.

Men visst är nya CC mycket smidigare...
Helt värdelöst var kanske att ta i lite, men det fungerade aldrig speciellt bra och att få vem som helst i familjen att få det att fungera var ju omöjligt....

Sökning är ju löst idag, antingen röst via fjärrkontrollerna (både chromecast och Apple) och på AppelTVn får jag automatiskt ett erbjudande om att skriva sökorden på telefonen, när jag söker i youtubeappen på TVn......

• Gilla
mrTusker
  • Laddar…
F
Vispen74 Vispen74 skrev:
Nej tyvärr är det fysiskt omöjligt att få HDR på Youtube med shield. Man kan genom soft decoding få det i teorin i appen next tube, det blev cirka 1 frame per 10 sekunder i 4k, så nej,det går inte.

Beträffande uppdateringar är väl Shield bästa av alla, inte med frekvensen, men att Shield 2015 fortfarande blir underhållen med ny mjukvara och nya funktioner måste ju ändå vara bäst i klassen?
Ja okej. Har inte så stort behov av HDR på Youtube ändå. 😅

Ja men nu var det nog snart ett år sedan senast. Jag vill ha månatliga säkerhetsuppdateringar, inte årliga. Min Sony tv från 2018 som jag ej kopplat upp får fortfarande uppdateringar. 😳

kisumisu
N Nalleman64 skrev:
VU+ är fina boxar! Använder flera stycken (DUO 4K SE) men till 99 % för mottagning av satellit-TV.
Marksänt i Sverige kräver abonnemang om man vill ha något jag tycker är sevärt att titta på. Det hittar jag istället helt gratis via satellit.
Sändningar i HD sänds även i DVB-T t.ex. SVT och TV4.
DVB-T2 finns men används inte för de okodade kanalerna.
Det är sant!

Finland har man ju ca 20st kanaler FTA, precis som SVT1, SVT2, Tv4 Sverige, Barnkanalen/24 och Kunskap.
Kanaler som Kanal 5, Kanal 9 (samma ägare tom förut var loggan precis samma och kanal 9 logga var bara upponer vänd dvs en 6. Sändes även svenska program där som Ullared, Tunnelbanan för att nu bara nämna några) TLC, National Geographic för att nu nämna några. Dvs ingår i det utbudet som skattefinansieras.

Sattelit tv finns i Finland också men där krävs abb.

Är ju helt annan marknad och får ju inte "pratas" om i dom här svenska forumen etc, men ingen hindrar att ta emot som du nämner gratis tv via sattelit. De finns också! Tyskland och England är princip allt FTA även på sattelit.

I Sverige krävs det ju ändå abb och då kan man ju teckna abbonemang på sattelit tv. Är ju bättre än att betala för marksänt eller via nån fiberoperatör.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
T
Det skulle jag inte säga.
Har HBO, Netflix, Cmore, SVT-Play, TV4, Prime, Disney, Showtime

F
kisumisu kisumisu skrev:
Det är sant!

Finland har man ju ca 20st kanaler FTA, precis som SVT1, SVT2, Tv4 Sverige, Barnkanalen/24 och Kunskap.
Kanaler som Kanal 5, Kanal 9 (samma ägare tom förut var loggan precis samma och kanal 9 logga var bara upponer vänd dvs en 6. Sändes även svenska program där som Ullared, Tunnelbanan för att nu bara nämna några) TLC, National Geographic för att nu nämna några. Dvs ingår i det utbudet som skattefinansieras.

Sattelit tv finns i Finland också men där krävs abb.

Är ju helt annan marknad och får ju inte "pratas" om i dom här svenska forumen etc, men ingen hindrar att ta emot som du nämner gratis tv via sattelit. De finns också! Tyskland och England är princip allt FTA även på sattelit.

I Sverige krävs det ju ändå abb och då kan man ju teckna abbonemang på sattelit tv. Är ju bättre än att betala för marksänt eller via nån fiberoperatör.
Är det någon under 40 års ålder som bryr sig om klassisk linjär tv undrar jag? 😅

Plockade ner och slängde antenn och parabol på skroten för inte så länge sen. 😅

Redigerat:
  • Gilla
jakobwesterberg och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Ja okej. Har inte så stort behov av HDR på Youtube ändå. 😅

Ja men nu var det nog snart ett år sedan senast. Jag vill ha månatliga säkerhetsuppdateringar, inte årliga. Min Sony tv från 2018 som jag ej kopplat upp får fortfarande uppdateringar. 😳
Nä, då kvittar det ju med HDR.

Min Sony från 2016 får bara säkerhetsuppdateringar och buggfixar. Fick endast en systemuppgradering 😩 Hellre årliga stora uppdateringar med nya funktioner, senaste operativsystemet och GUI om jag måste välja.

T TechChad skrev:
Det skulle jag inte säga.
Har HBO, Netflix, Cmore, SVT-Play, TV4, Prime, Disney, Showtime
Allt utom Telia 2 play hittar jag på Google TV, dessa har jag just nu installerade. Tele2 play verkar inte finnas till Android TV alls? Man kan testa Android versionen i CCn och se hur det funkar på TVn.

• En skärm som visar olika streaming- och videokonferensappar, inklusive Netflix, YouTube och Spotify.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kisumisu
F Fideliox skrev:
Är det någon under 40 års ålder som bryr sig om klassisk linjär tv undrar jag? 😅

Plockade ner och slängde antenn och parabol på skroten för inte så länge sen. 😅
Nä har man pengar att slänga på allt. Ny tv, mobil, dator vartannat år (då support upphör till den fina apple samsung lg tv). 5-6 olika streamingtjänster. Ha ständigt bra uppkoppling med fiber
Se bara på amerikanska och svenska "mainstream" filmer/serier och på en gång innan de plockas bort.

Visst är streaming bra, använder själv också. Men vill inte gå helt över till det och bli en slav till stängda system!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.