Vispen74 Vispen74 skrev:
Här kör vi Google TV på husets alla TV apparater oavsett ålder, modell och märke, på så vis är det samma användande på alla apparater i hela huset. Mycket familjevänligt 😊
Det är en bra tanke. Har idag väldigt blandat med användareinterface för samsung, 2 versioner av LG. Och apple TV. Samt google på väg in😅. Jag är dock lite teknikskadad och känner kanske inte att google TV är helt top noch. Vilket jag vill ha på våra primära och större TV. Där är fortfarande de inbyggda systemen och apple atv kraftfullare. Så det får nog bli en mix framgent för mig.

• Gilla
Vispen74
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Vad bra! Tele2 play var det länge sen jag hade så har inte testade det på länge så visste inte att det fanns.
För oss var den en förutsättning. Farsan har marksänd boxer där tele2 play ingår med livesändning. Nu flyttade han till lägenhet utan antenn, så det var bästa och enklaste sättet för honom att få in sitt tv paket, och ändå behålla marksänt till sommarstugan för samma pris. Han informerade förövrigt idag att det har funkat felfritt sen vi drog igång det förra veckan. Pappa är 75 år och fullständigt teknikfrånvänd. Så att han haft appbasersd TV i 1 vecka utan att ringa mig för ”support” ger 5 stjärnor för enkelhet från mig🤣

• Gilla
Vispen74
  • Laddar…
kisumisu
N Nalleman64 skrev:
Ja det stämmer att tyskarna kör originalspråk (främst engelska) på t.ex. kanalen One (public service). Lyssnar hellre på engelska så när det går väljer jag det.
Samma med flera italienska kanaler som många gånger erbjuder originalspråket. Mest på ständigt kodade kanaler men även på RAI som då kodar programmet. Program med enbart italienskt tal sänds ju oftast öppet på RAI 1-3 (4-5 är ständigt kodade).
Snälla italienska vänner har ordnat så jag kan se ett stort antal kodade kanaler mot en engångskostnad (ingen månatlig avgift). Man har det systemet i Italien. Kanalerna sänds visserligen kodade över satellit men du behöver inte betala någon månadsavgift när du väl skaffat ett abonnemang.

Fast nummer ett för mig är alltså brittisk TV. Just nu ser jag t.ex. Pointless på BBC 1.

Rätt otroligt att vi i Norden inte kan erbjudas samma sak d.v.s ett stort antal kanaler helt gratis via satellit.
Här får man betala abonnemang för att se kanaler fulla med reklam.
Finlands marknät är dock ett föredöme med många gratiskanaler! 🇫🇮
Förstår inte alls Italienska men har dessa kanaler från satteliten Hotbird.
Stämmer att dem kodar vissa program, såhär skulle även Yle, Svt, Nrk, DR kunna göra! Då skulle det inte vara copyright tjafs men ändå inhemska program skulle synas i hela Europa utan problem!

Minns även när dem körde en Nagravision kodningsvariant på analoga. Bilden var vrängd men samtidigt nästan syntes 😉 som lite kuriosa så kördes vissa program (utanför svt tidstablå) dagtid kodat just i liknande format dock hårdare kodat då även ljudet var kodat i vårat analoga tv nät i Sverige. Någon som vet vad de var för sändningar? Ångrar djupt att jag inte har nån gammal inspelning skulle i dagens läge vara enkelt jobb avkoda signalen med hjälp av en dator! Någon som råkar ha en sådan inspelning någonstans? Offtopic nu jag vet men skicka pm tror även Rosamannen på Youtube skulle vara intresserad....

Nu är SVT ganska snälla med streaming medans våra grannar kör även där princip "helt kodat" bara stort sett nyheter dem visar till oss.

Yes Finland har ju samma system att tv licens betalas via skatten. Varför skulle inte det även vara möjligt lägga en del av dessa pengar till att även kommersiella kanaler fick sända okodat åtminstone just i marknätet.

Som sagt saker är ibland bättre eller sämre i andra länder tom grannländer!
Ändå är vi i ett gemensamt EU men kan inte komma överrens.

En annan grej är det här med fri surf på mobildata. Det är typ standard i Finland på samtliga abbonemang och tom kontantkort. Är heller inget problem med nån överbelastning. Medans det är nåt man får inte ens tala om i Sverige eller vissa Engelska länder. Finnarna körde tom en rolig och delvis sann reklam också om det här. Elisa heter bolaget så bara söka på youtube "elisa missionary" om ni vill se dessa. 2 missionärer som åker från Finland till USA och Amerikanen "lets move to Finland". Verkar ibland princip bara Finland och Kina som kör fri data i mobilnät, vet bara om Kina pga att en just på en engelskspråkig forum försvarade mitt inlägg när det var just tal om kollaps av 3g 4g nät ifall fri data. Att de sistnämnda bara propaganda då hans kinesiska stad hade mer folkmängd än hela Finland 😁 men ändå fungerade fri data.

Redigerat:
  • Älska
Nalleman64
  • Laddar…
kisumisu
S sjoelund skrev:
Har vänner i nya hyresrätter där de behöver betala för SVT också (ingen täckning med antenn; endast fiber finns)...
Så verkar det bli på många brf, hyres och i hus när det finns inlägg t ex bara i den här tråden att folk skrotat antennerna.

Inte mycket val i hyres eller brf.

Konstigt att SVT behövs betalas för? Det måste ni anmäla dem alltså hyresbolaget och fiberoperatör! Det olagligt ta betalt för kanaler som är redan betalda via skatten!

Vet själv också tråkiga fall dock att man släckt kabel tv men bytt till marksänt (med försämringen att det är ju bara SVT och Tv4 som sänder okodat, kanaler som förut ingick i hyran försvann puts väck. Dock visserligen rätt åt tv3, kanal 5 o co förlora lite reklamintäkter) och i samma veva även sagt upp gruppavtal gällande internet. Sedan har man ändå höjt hyran. Ren lurendrejeri!

Men när ingen protesterar och betalar snällt 400-600kr månad bara för att få internet genom individuella avtal i det öppna nätet, så händer det ju inget.
Går dock i vissa fall lösa med mobilt internet och tv kan man i vissa fall ta emot med inomhusantenn eller om man har turen att ha en balkong åt rätt håll vars det går gömma en antenn på.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag kör med Formuler 10 Pro Max och i sommarstugan blev det en Formuler 11 Pro Max... skillnaden ligger mest i den medföljande TV-appen som är av nyare snitt i 11:an. Mycket bra och smidig burk, liten i formatet men klarar det mesta.

Kan rekommendera att köra en Plex-server på NAS:en så är det ju smidigt att titta på innehåll från den, överallt, även när man är på annan plats än hemmet och man slipper då öppna upp NAS:en för fjärråtkomst.

Har tidigare testat med HTPC och en del Xtreamer-boxar, även någon Mi-box. Men den här är överlägsen.

Jag kör firestick just nu och hade innan dess första generationen fireBox, innan Amazon ens tillät deras produkter i Sverige. Tog hem det via släkten i Tyskland.

Det jag tycker är bra.
Fungerar fint och jag har dongel för trådar när.
Appar så som plex finns och fungerar
Bra gränssnitt, men alla har liknande där.

Det jag har haft som problem.
Enheten har ibland behövt en hård omstart för att fungera ordentligt, den hänger bakom en reciever och kanske blir den för varm... Men det händer var fjärde månad.
Omstart av appar räcker inte alltid för att rensa utan man måsta tvångsstänga appen via inställningar. Händer typ en gång i månaden

Mycket reklam i gränssnittet för just Amazons grejor. Ovant då det inte fanns med i början... Men nu är det för tyvärr.

Har funderat på att byta till Google Chrome tv men måste testa en sådan innan jag kan uttala mig om vad som är bäst.

S sprucetwig skrev:
AppleTV är helt klart den bästa apparaten, särskilt om ni använder iPhone, men Chromecast med GoogleTV är också helt okej och mycket billigare. Ett tredje alternativ är nVidia Shield.

Amazon Fire TV finns det väl ingen anledning att köpa. Särskilt inte när Amazon verkar ha tappat intresset för Prime Video.

Xiaomi är kinesiskt och bör därför undvikas.
Hellre Kinesiskt än amerikanskt!

• Älska
kisumisu
  • Laddar…
N
S sjoelund skrev:
Har vänner i nya hyresrätter där de behöver betala för SVT också (ingen täckning med antenn; endast fiber finns)..
S sjoelund skrev:
Har vänner i nya hyresrätter där de behöver betala för SVT också (ingen täckning med antenn; endast fiber finns)...
SVT:s kanaler är s.k. "Must carry" d.v.s. dessa måste hyresvärden tillhandahålla kostnadsfritt om ett kabelnät finns. Tidigare omfattades även TV4 av detta men det gäller numera enbart SVT.
I och med att man betalar för SVT via skattsedeln är det redan betalt så inga avgifter skall tillkomma.

Kan vara värt att nämna att även via satellit har boende i Sverige möjlighet att ta emot enbart SVT utan kostnad.
Allente måste erbjuda detta och har något som kallas depositionskort. Man får betala en engångssumma för kortet. Denna får man tillbaka om/när kortet återlämnas.
Detta är givetvis något Allente talar tyst om eftersom man vill att folk skall teckna abonnemang på dyra paket istället.

• Gilla
  • Älska
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
SVT:s kanaler är s.k. "Must carry" d.v.s. dessa måste hyresvärden tillhandahålla kostnadsfritt om ett kabelnät finns. Tidigare omfattades även TV4 av detta men det gäller numera enbart SVT.
Därför de inte drar inte kabel då. Så kan de då en slant per månad för att låta någon leverantör sälja fiber och TV-dosor...

Vi har ersatt alla andra lösningar med Apple TV, överlägset på alla sätt o vis, och bra pris dessutom!

S sjoelund skrev:
Därför de inte drar inte kabel då. Så kan de då en slant per månad för att låta någon leverantör sälja fiber och TV-dosor...
Hehe klart man vill ha kabel, varför skriva inte inte, när man kan skriva att man drar kabel istället?

T tedpelas skrev:
Hehe klart man vill ha kabel, varför skriva inte inte, när man kan skriva att man drar kabel istället?
Dum telefon. Ska vara ett inte :)

S sjoelund skrev:
Dum telefon. Ska vara ett inte :)
Dra TP kostar inga pengar

T tedpelas skrev:
Dra TP kostar inga pengar
Kabelnät kostar däremot. Då måste de ju fixa mottagning av SVT också

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.