tveksamt tveksamt skrev:
Vad behöver man/är Kodi bra för?
Kodi är väldigt bra, för den slänger tex. bort reklamen från gratis TV4 Play.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
E
S sjoelund skrev:
Nvidia Shield TV är riktigt bra, men Chromecast with Google TV är också bra
Min röst går till Shield.
 
  • Gilla
Eric Palmer och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Nvidia Shield. Överprisad men enda vettiga alternativet. Kör 4k utan problem och det finns ethernet. Fjärren är fenomenal. För hade vi chromecast som man bara styrde med mobilen. Tycker fjärr är betydligt behändigare.
För det som nämndes av TS så är Shield pro onödigt dyr. Man kan visserligen göra mer om man har intresse och behov, men för det som nämns tycker jag det är betydligt bättre att köpa en Google TV 4k för drygt 700 kr istället för en Shield pro för 2200 kr.
 
  • Gilla
60lunkan och 5 till
  • Laddar…
Google TV fungerar otroligt bra och löser allt TS vill
 
  • Gilla
Zumpan och 6 till
  • Laddar…
F
H Hajjen skrev:
För det som nämndes av TS så är Shield pro onödigt dyr. Man kan visserligen göra mer om man har intresse och behov, men för det som nämns tycker jag det är betydligt bättre att köpa en Google TV 4k för drygt 700 kr istället för en Shield pro för 2200 kr.
Klarar google dongle 4K rips med 100Mbit stream?
H Hajjen skrev:
För det som nämndes av TS så är Shield pro onödigt dyr. Man kan visserligen göra mer om man har intresse och behov, men för det som nämns tycker jag det är betydligt bättre att köpa en Google TV 4k för drygt 700 kr istället för en Shield pro för 2200 kr.
Har dålig koll på Google TV. Använt CC gen 1&2 och nu Shield. Då jag tittar mest på 4K rips i 100Mbit/s från hemma servern samt streamar spel från hemdatorn i 4K var det mig veterligen bästa valet då. Dessutom kan man mecka lite med den, byta launcher, köra adblock osv. Google TV kanske klarar allt det också? 😊 Men shielden är alldeles för dye, särskilt med tanke på att den fyller 4 år. Och egentligen är SoC från 2015! Borde kosta 500kr..
 
N
Chromecast med Google TV alla dagar i veckan! Antingen varianten med enbart HD eller den som klarar även 4K om man har behov av det.
Oerhört prisvärt och stabilt!
 
F Fideliox skrev:
Klarar google dongle 4K rips med 100Mbit stream?

Har dålig koll på Google TV. Använt CC gen 1&2 och nu Shield. Då jag tittar mest på 4K rips i 100Mbit/s från hemma servern samt streamar spel från hemdatorn i 4K var det mig veterligen bästa valet då. Dessutom kan man mecka lite med den, byta launcher, köra adblock osv. Google TV kanske klarar allt det också? 😊 Men shielden är alldeles för dye, särskilt med tanke på att den fyller 4 år. Och egentligen är SoC från 2015! Borde kosta 500kr..
Jag har båda. Inte provat något så högt som 100 Mbps i CC Google TV (och en sökning säger runt 40 Mbps är max). Men jag kör de mest till mina 1080p TV och Shield till OLED. Det den kan som inte Shield kan är att skapa barnprofiler istället för bara restricted profile. Annars är interface i båda snarlika.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Klarar google dongle 4K rips med 100Mbit stream?

Har dålig koll på Google TV. Använt CC gen 1&2 och nu Shield. Då jag tittar mest på 4K rips i 100Mbit/s från hemma servern samt streamar spel från hemdatorn i 4K var det mig veterligen bästa valet då. Dessutom kan man mecka lite med den, byta launcher, köra adblock osv. Google TV kanske klarar allt det också? 😊 Men shielden är alldeles för dye, särskilt med tanke på att den fyller 4 år. Och egentligen är SoC från 2015! Borde kosta 500kr..
Nej, den klarar inte allt det du skriver här, men det har TS inte heller efterfrågat :). Det kanske inte är helt rätt för dig men för TS tror jag det är ett betydligt mer prisvärt alternativ som kommer uppfylla alla behov. Själv har jag en av varje.
 
F Fideliox skrev:
Klarar google dongle 4K rips med 100Mbit stream?

Har dålig koll på Google TV. Använt CC gen 1&2 och nu Shield. Då jag tittar mest på 4K rips i 100Mbit/s från hemma servern samt streamar spel från hemdatorn i 4K var det mig veterligen bästa valet då. Dessutom kan man mecka lite med den, byta launcher, köra adblock osv. Google TV kanske klarar allt det också? 😊 Men shielden är alldeles för dye, särskilt med tanke på att den fyller 4 år. Och egentligen är SoC från 2015! Borde kosta 500kr..
TS har klartgjort att det är en "gammal TV" . Då tvivlar jag på att 4K-stöd är en deal breaker. Jag rekommenderar en Google TV std version för ca 450 kr.
 
  • Gilla
jakobwesterberg och 8 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag köpte precis en Xiaomi stick.
Hur det funkar mot NAS vet jag inte, då är kanske en NVidia shield bättre...men för streaming funkar det bra - lätt att installera var den.

Skälet till att vi köpte den var för att slippa casta från mobilen hela tiden utan bara kunna "titta på tv". skönt också att den har en fjärr som parar sig med TV'n så slipper man ha 2 st. Dock blir ljudet lite lägre, så man får skruva upp volymen mer än man är van vid...

Kör också sheild men har även Xiaomi stick båda funkar fint mot nas Xiaomin är dock lite långsammare
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F
H Hajjen skrev:
Nej, den klarar inte allt det du skriver här, men det har TS inte heller efterfrågat :). Det kanske inte är helt rätt för dig men för TS tror jag det är ett betydligt mer prisvärt alternativ som kommer uppfylla alla behov. Själv har jag en av varje.
Han skrev streama från NAS? 🙂 Då tänker jag att man är iaf liite mer tekniskt lagd.

Sen glömde jag AI uppskalningen på Shielden som faktiskt funkar helt ok. T ex lågupplösta SVT ser betydligt bättre ut! 😳


Men jag håller med annars, ingen mening att lägga pengar på något man inte använder.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Sen glömde jag AI uppskalningen på Shielden som faktiskt funkar helt ok. T ex lågupplösta SVT ser betydligt bättre ut! 😳
Har provat den och LGs inbyggda i TVn. De fungerar väl... Hyfsat. Med tanke på hur bra kvaliteten är från början. Men shield ger inget extra för mig
 
F Fideliox skrev:
Han skrev streama från NAS? 🙂 Då tänker jag att man är iaf liite mer tekniskt lagd.

Sen glömde jag AI uppskalningen på Shielden som faktiskt funkar helt ok. T ex lågupplösta SVT ser betydligt bättre ut! 😳


Men jag håller med annars, ingen mening att lägga pengar på något man inte använder.
Det är sant :). Men nu finns det flera bra tips i tråden med motivering så det är bara att välja utifrån det :D.
 
kisumisu
Z ZipLock skrev:
Har en gammal TV som jag vill göra till en smart TV med hjälp av en "burk". Har nu en gammal Google Chromecast, men den är för begränsad.

Kraven är:

- Eget användargränssnitt med fjärrkontroll, dvs. man ska inte behöva använda telefonen.
- Möjlighet att ansluta Bluetooth hörlurar
- Möjlighet att kolla Youtube
- Möjlighet att kolla på filmer lagrade på en NAS
- Möjlighet att hantera appar för diverse streamingtjänster.

Just nu lutar det åt en Amazon Fire TV, då den kostar hälften av en Apple TV. Det som jag inte gillar är att det verkar som om Fire TV har egna appar och inte samma som vanliga Android TV?

Någon som har några tips eller erfarenheter?
Jag har en k2pro och k3pro dvb-t2

Har nu några år på nacken dessa boxar. I modell 2 har jag dock problem få softcam fungera men i k3 fungerar även det.

De mesta funkar.
Dock får jag inte Allentes app fungera. Men Viaplay och all annan streaming inklusive Youtube då fungerar.

Boxen är android och apparna tror dem är i en mobil 😎
Så i princip de som fungerar i din mobil fungerar på tv.

Föredrar dock ändå mina gamla vu+ boxar till vanlig tv. Blir lätt rörigt med olika appar. Men som sagt till streaming, nedladdat mycket bra tv delen är fint med DVB-T2 (vet ej om det nu behövs i Sverige men Finland sänds alla HD kanaler på T2 och dessa klarar inte min gamla vu+ box av).

Var dessutom väldigt bra pris på dessa. Minns att jag betalade nåt på 600-800kr inklusive tullavgifter etc.

Ps. Har du möjlighet till parabol och ekonomi kan du skaffa Vu+ box. Då du har NAS kan du mounta boxen dit spela in filmerna och programmen till NAS server. Sedan streama dem därifrån då när du vill se dessa och i lugn o ro då dessa finns där så länge tills du raderar eller hela din nas brinner upp. Inte som play där det plockas bort saker efter en tid och dessa inspelningar kan du se även långt efter fast du sagt upp abbonemanget. De flesta program som finns på stream finns på "gammal tv" eller linjär tv eller vad man vill kalla kärt barn, i alla fall om vi pratar om tv4 play, svt, mtg kanaler. Men glöm dock Allentes egna skitboxar köp som sagt egen box och ta ca-modul som du sen sätter i din egna box som inte är låst som operatörens egna skitboxar är!
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
E
Med Shield får du kabel (RJ45) samt 1000 mbit/s. Lite osäker på om Googles grejer klarar det..?

Kastade ut min Chromecast Ultra (kabel 100 mbit/s) när den inte pallade streama 4K lokalt.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.