11 266 läst · 61 svar
11k läst
61 svar
Dubbelt så dyr Husdröm i Södra Kverrestad
Ok. Det var en ny användning för mig. I min värld heter det spannmålsodling, fruktodling, grönsaksodling. För mig är begreppet farm mer i form av kycklingfarm eller valfrittdjurfarm. Därför som jag inte riktigt fick ihop begreppet med en veganiserad grisfarm till exempel. Å andra sidan kan man ju föda upp grisarna veganskt 😉S Sweetme skrev:
Redigerat:
De kanske vill vara tydliga med att animaliskt gödsel o.dyl. inte heller ska användas, att allt ska vara växtbaserat och troligtvis biodynamiskt... 🤔lärjungen skrev:
Låter ju i varje fall mer strikt med veganskt för en icke-vegan.
Edit:
Kan ju också bero på en viss språkförbistring. Kvinnan hade bara levt i Sverige i 5 år och mannen kanske inte hade svenska som modersmål...
Man är aningslös om man ger sig på en sån här renovering! Jag är så otroligt glad att det finns aningslösa människor som de i programmet. För annars hade vi alla levt i hyresrätter.
Nu har de renoverat ett fint hus på landet vilket hjälper landsbygden och förhoppningsvis mår de själva bra att bo där. Nej, dom är inte klara. Men för att vara ärlig, hur många av oss här är klara med våra renoveringar? Hoppas det löser sig med den tidigare entreprenören för dom.
Nu har de renoverat ett fint hus på landet vilket hjälper landsbygden och förhoppningsvis mår de själva bra att bo där. Nej, dom är inte klara. Men för att vara ärlig, hur många av oss här är klara med våra renoveringar? Hoppas det löser sig med den tidigare entreprenören för dom.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 575 inlägg
Som vanligt en härlig aningslöshet när de hoppar på sådana projekt! Det går att planera rätt noggrant om man gör en ordentligt besiktning, därefter en materiallista och sist (svårast) en arbetsmängdsinventering.
Ett XL-ark hjälper till att hålla ordning på posterna och man får en överblick som gör att man kan prioritera jobben efter behov.
Sedan saknar även jag hur deras tvist med tidigare byggaren såg ut. Kanske pågående så de inte ville berätta, men sådan information är nyttig för alla som bygger.
Totalkostnaden blev hög, men det berodde kanske på dålig support från tidigare entreprenör.
Huset blev iaf. jättesnyggt, även om inredningsdetaljer och materialval inte var helt i min smak. Bor de kvar så spelar det ingen roll mer än att månadskostnaden blir hög.
Ett XL-ark hjälper till att hålla ordning på posterna och man får en överblick som gör att man kan prioritera jobben efter behov.
Sedan saknar även jag hur deras tvist med tidigare byggaren såg ut. Kanske pågående så de inte ville berätta, men sådan information är nyttig för alla som bygger.
Totalkostnaden blev hög, men det berodde kanske på dålig support från tidigare entreprenör.
Huset blev iaf. jättesnyggt, även om inredningsdetaljer och materialval inte var helt i min smak. Bor de kvar så spelar det ingen roll mer än att månadskostnaden blir hög.
Nja, besikta ja men inte nödvändigtvis innan köp eftersom det var så billigt som det var. Antagligen fick de det just för de inte hade några krav och tidigare ägare(dödsbo?) fick lämna kvar all skit osv. Men en besiktning innan renoveringen startade hade hjälpt dem prioritera bättre.S Skatudden skrev:
Ordet "djurfarm" har jag sällan hört förr så jag har ingen relation till det. Varken positiva eller negativa med andra ord. Bondgård däremot ger mig positiva vibbar. For the record var jag för övrigt själv vegan i ca 8 år tills för två år sedan. Never going back.K Katthatt skrev:
"teamlead för sociala medier" och "försäkringssäljare" verkar de vara.Fujim skrev:
Jag tyckte det lustiga var att de skulle göra så mycket själva. Men det blev i själva verket väldigt mycket hantverkare som sprang runt där.
Det är väldigt svårt att klara av att ha två jobb, toddler och inte kunna nått om bygge och sen vända det till att "lägga in allt arbete själva".
Här är ju verkligen ett exempel på att man inte ska överskatta sin egen förmåga. "Det ordnar sig" är sällan rätt utgångstecken.
Skulle gärna vilja veta hur tvisten med byggarna gick.
Huser såg ju "okej" ut invändigt. Men stora delar av utsidan var ju inte klar. Vad kostar det att slutföra gaveln. Putsa om allt. färdigställa tomten. Osv osv.
För 7 miljoner har de ju inte ens kommit 70%....
Blev en lite märklig start av programmet där man mer eller mindre summerade ett par år av renoverande för att sedan följa bygget under de avslutande månaderna. Man blir såklart nyfiken varför produktionen tog in ett sådant projekt och varför paret ens var intresserade av att vara med när den största delen av resan redan var gjord?
Tjänster
Populärt i forumet
-
Dubbelt så dyr Husdröm i Södra Kverrestad
Artikelkommentarer -
Veganism - allmän diskussion
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Artikelkommentarer -
Måste bygga mur för att skydda huset