113 872 läst · 1 059 svar
114k läst
1,1k svar
Du vet att du bor i city när...
Renoverare
· Stockholm
· 18 327 inlägg
Kallvispad är inte dum annars. Brukar vi göra om vi bjuder på pig out buffé där det är svårt och ont om plats att hålla en riktigt bea pungljummen.
Du gör emulsionen "kall" med olja istället och smaksätter med smält rumstempererad smör i mängder.
Håller en hel sittning utan att behöva vaktas.
Fungerar till dina Egg Benedict också som bas.
Personligen tycker jag bean blir bäst med estdragon istället för färsk.
Du gör emulsionen "kall" med olja istället och smaksätter med smält rumstempererad smör i mängder.
Renoverare
· Stockholm
· 18 327 inlägg
Ska jag vara helt ärlig äter jag bea oftare på krogen än vad jag äter det hemmaTotalControl skrev:Kallvispad är inte dum annars. Brukar vi göra om vi bjuder på pig out buffé där det är svårt och ont om plats att hålla en riktigt bea pungljummen.
Renoverare
· Stockholm
· 18 327 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 327 inlägg
... När alla hus man tittar på ligger för lång bort från knytpunkt. Vägra gå mer än 500 meter till tunnelbana / nockebybana!
Helt enig, och saluhallsbean (liksom Cajsa Wargs) ligger - trots att den också är oljebaserad - konsistensmässigt mycket närmare riktig smörbea än vad de vanliga burkbeorna gör. OM det äts burkbea härhemma så är den fråns aluhallen eller Cajsa Warg. Om någon kommer dragandes med vanlig burkbea brukar jag röra ner en skvätt vinäger, utöver att man får bättre syra så blir konsistensen faktiskt lite bättre.AndersMalmgren skrev:
Men ja, även här äts den mesta bean utanför hemmet. Hemma gör jag som sagt hellre ett bra kryddsmör eller en bra rödvinssås eller pepparsås, bea blir det sällan eftersom jag ärligt talat tycker att det är lite knepigt ibland att få rätt balas mellan ägg och syra. Eller ja, jag får alltid för hög syra
Du har säkert tillgång till lokalproducerat av den varan också?! Kanske inte själv men du vet, min kompis har en kompis som..mexitegel skrev:Det där är ett stort dilemma här där vi bor vad gäller maten. Ett riktigt i-landsproblem. Går vi åt ena hållet blir det lokalproducerad kantarellmacka, går vi åt andra blir det lokalproducerade ostron. Båda kan fås med solnedgång. Vinet däremot, kan jag tillstå, krävs lite mer för än att knäppa med fingrarna .
Renoverare
· Stockholm
· 18 327 inlägg
AndersMalmgren skrev:
För frysning är en säker metod mot trikiner...AndersMalmgren skrev:
Kan man inte bara dricka lite något kallt till maten så är man på det torra.
Renoverare
· Stockholm
· 18 327 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 327 inlägg
När vi pratat om råa råvaror, testa minakos chefs table, Stockholms mest prisvärda chefs table skulle jag säga. Enda nackdelen är inget tillstånd så man får hålla sig till vatten
Det är obligatoriskt med trikinprov på alla utomhusgrisar i Europa. Spanska tester på trikiner visade att 0.0001% av tamgrisarna testades positivt. Lägg ovanpå det att frysning sker, vilket i sig vanligen är tillräckligt. Sedan upphettningen på det. Det blir miljarddelar med risk på totalen där. Jag äter hellre ett rosa fläskkött och "living on the edge" än äter mig tjock på chips vilket lär vara farligare. Inga trikiner har för övrigt hittats på svensk tamgris sedan -94. Case closed Jag vet, jag är tuff. Ska bilda klubb med Malmgren. Förresten dog inte ens forskarna i Andree-expeditionen av trikiner vad man på senare år konstaterat. Flera personer dör inte inom loppet av ett par dagar av en inte speciellt dödlig parasit. De dog av matförgiftning av gammal mat helt enkelt. Mer trikiner åt folket!T Tungbetong skrev:
Redigerat: