Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fast just med gris så är det rejäl skillnad på kvalitetskött jämfört standardvarianten. Den lokala bonden matar sina frigående grisar med vassle. Vilket kött! Men det mesta köttet säljs uppe i Stockholm till de bättre krogarna ska sägas.
Det gäller ju även nöt, wagyu tex

En kompis bror var kock i Stockholm på -80talet
Han tog en lastbil och åkte till Norrland och hämtade älgkött som hade för högt becquerel så det skulle slängas och sålde till ovetandes stockholmare :D

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
nino nino skrev:
Han tog en lastbil och åkte till Norrland och hämtade älgkött som hade för högt becquerel så det skulle slängas och sålde till ovetandes stockholmare :D
På åttiotalet fanns det också blå band pulver-sås

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På åttiotalet fanns det också blå band pulver-sås
Det finns det nog än va?

nino nino skrev:
Det finns det nog än va?
Men ingen köper den, hoppas jag

Men ingen köper den, hoppas jag
Det tror jag nog, hur ska man annars få en bea?

• Haha
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det tror jag nog, hur ska man annars få en bea?
Sluta trolla! :)
Om man inte kan slunga en bea så får man väl köpa på burk, visst det är på olja istället för smör, men tusen gånger bättre än pulver! :)

• Ledsen
Wheelabrator
  • Laddar…
5
Klart det är skillnad på kött, liksom vilken råvara som helst.
Men mycket I smaken sitter också i namnet för en del..

Redigerat:
Sluta trolla! :)
Om man inte kan slunga en bea så får man väl köpa på burk, visst det är på olja istället för smör, men tusen gånger bättre än pulver! :)
Haha jag har provat göra bea men det går inte... och då är jag inte direkt dålig i köket :D eller jo på bea där går jag bet....
Tycker att påsarna är bättre än burkarna i kylen.

• Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
När man slänger sig i bilen och kör ut till lantstället och tillbringar halva natten i verkstaden och stannat där en weekend där såfort sambon nämner svärmor eller tjejkompisarna kommer ikväll...

J Jocke Best skrev:
Malngrens iberico är troligen Pata Negra, så det är nog svårt att hitta hemma. Om inte bondens grisar hittat lite ekollon.
Svin i ollonskog. Skulle det vara något nytt det? Det luktar nouveau riche från fler håll än Röda bergen. Jag ger er 12 kap. i 1736 års byggningabalk.
12 kap. Huru svin må i ollonskog släppas skrev:
1 § Äga flere ollonskog samman; då skola de i rättan tid sig förena, huru många svin där kunna födas, och släppe sedan var in efter ty, som han del i skog äger. Släpper någon flera in; haven de andre våld att taga dem upp, och han böte en mark för vart svin, och skadan åter. Äger han ej själv så många svin, som han på sin del föda kan; stånde honom fritt andras svin för lega intaga. Gör han det ej; då må de andre hans del saklöst nyttja.

2 § Var som tager annans svin för lega, skaffe dem åter, eller gälde det de värde voro, då de togos emot. Gitter han visa, att de av sot dött, eller förkommit av annan händelse, och finnes han ej hava varit där vållande till; vare saklös. Samma lag vare, där boskap för lega till bete eller foder tages.

3 § Löpa svin ur en skog i annan, som ej ligga samman; säge då skogsägaren första och andra gången honom till, som svinen äger, att taga dem bort, och hålla dem där ifrån. Finnas de där sedan; då må skogsägaren dem upptaga, och låte goda män pröva, vad för dem betalas skall, där dem bägge ej därom åsämjer.

4 § Släpper någon med vilja svin å annans ollonskog, som inhägnad är; have dem till skogsägaren förverkat. Komma svin, eller annat fä, som ollon äter, annorledes där in; gånge därom som i 9 kap. urskilt är.
Varda svin dräpne, eller slagne; då bötes, och gäldes de åter, som om annat fä i 22 kap. stadgas.

• Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Du vet att du bor i city när du säger att man åker till Norrland. :cool:

Staffans2000
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Svin i ollonskog. Skulle det vara något nytt det? Det luktar nouveau riche från fler håll än Röda bergen. Jag ger er 12 kap. i 1736 års byggningabalk.
Det är en klassiker.
Men "Bea"? Har det något att göra med Anders omhuldade Balle? Bea och Ballen. Kanske en titel på ett barnprogram från sjuttiotalet?

Staffan Westerberg

nino nino skrev:
Har en kompis som på 90-talet hade en mindre hönsgård/äggfabrik med massor av burar. Han kom på att han kunde tjäna mer än dubbelt så mycket i Stockholm på torgförsäljning än vad han fick dem sålt för lokalt, om han bara undvek att berätta att äggen kom från burhöns.

Han hade vid marknadsståndet en bild på en lycklig höna som gick omkring och strosade i trädgården och folk betalade gladeligen överpris för lantäggen.
Flera gånger fick han frågan
- "Är det frigående ägg?"
och svaret blev alltid
- "Ägg går inte överhuvudtaget." :D

• Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Keiller Keiller skrev:
Har en kompis som på 90-talet hade en mindre hönsgård/äggfabrik med massor av burar. Han kom på att han kunde tjäna mer än dubbelt så mycket i Stockholm på torgförsäljning än vad han fick dem sålt för lokalt, om han bara undvek att berätta att äggen kom från burhöns.

Han hade vid marknadsståndet en bild på en lycklig höna som gick omkring och strosade i trädgården och folk betalade gladeligen överpris för lantäggen.
Flera gånger fick han frågan
- "Är det frigående ägg?"
och svaret blev alltid
- "Ägg går inte överhuvudtaget." :D
Men då är det bedrägeri. Tjuvar stjäl inte bara av snobbiga centrumbor, även Göteborgare som vurmar för hönsen, blir blåsta.
Dessutom är begreppet "lantägg" larvigt, för vem sätter upp ett hönseri mitt i staaan?

Staffan

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.