113 872 läst · 1 059 svar
114k läst
1,1k svar
Du vet att du bor i city när...
Nja, pest eller kolera tycker jag. Burkbean smakar mer likt en riktig bearnaise, men dras ner av den där bedrövliga oljekonsistensen – den smälter liksom inte alls ihop med köttet på samma sätt som en smörbaserad sås. Fet på fel sätt, eller vad man ska säga. Pulverbean, vars smak snarare kan beskrivas som småfadd med inslag av torra örter, har en behagligare konsistens (vill jag minnas, har inte provat på kanske 20 år, haha) men smakar "fel". Man får välja mellan fel konsistens eller fel smak, helt enkelt. Därför väljer jag oftast varken det ena eller det andra, och gör istället ett bra kryddsmör när jag inte orkar laga en egen bearnaise.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 327 inlägg
Håller med, jag slungar alltid själv (oftast ska tillägga ibland köper jag från charken på saluhall) , men min svärfar lever kvar på åttiotalet och sportar pulversåsT TowaTei skrev:Nja, pest eller kolera tycker jag. Burkbean smakar mer likt en riktig bearnaise, men dras ner av den där bedrövliga oljekonsistensen – den smälter liksom inte alls ihop med köttet på samma sätt som en smörbaserad sås. Fet på fel sätt, eller vad man ska säga. Pulverbean, vars smak snarare kan beskrivas som småfadd med inslag av torra örter, har en behagligare konsistens (vill jag minnas, har inte provat på kanske 20 år, haha) men smakar "fel". Man får välja mellan fel konsistens eller fel smak, helt enkelt. Därför väljer jag oftast varken det ena eller det andra, och gör istället ett bra kryddsmör när jag inte orkar laga en egen bearnaise.
Jag lovar dig, burkbean är bättre, speciellt den från saluhall
Renoverare
· Stockholm
· 18 327 inlägg
Angående äggen så är det ju stor skillnad i smaken på småskaligt frigående eller storskaligt. Köper på landet från grannen som har några hönor som pickar på tomten, mycket goda att löskoka (hårdkokar du fungerar vilka ägg som helst för de är ändå förstörda).
Men vanliga ekologiska ägg är inte heller fel, ägg en sådan produkt där det märks skillnad mellan eko och vanliga.
Men vanliga ekologiska ägg är inte heller fel, ägg en sådan produkt där det märks skillnad mellan eko och vanliga.
Redigerat:
Ja, det är klart att det är bedrägeri. Kompisens affärsidé var liksom att tjäna så mycket pengar som möjligt, även om det var genom moraliskt tvivelaktiga metoder.Staffan2000 skrev:
Och begreppet "lantägg" har säkert skapats av en stadsbo i reklambranschen. Kanske samma som hittat på lantvin, lantmjölk, lantbröd och andra produkter med lantlig förled. Sånt som citybor kanske betalar en extra slant för, vad vet jag.
Dom namnen har jag funderat på också. Det är ju rätt sällsynt med Stadsägg eller liknande. För övrigt är det tråkigt att folk fuskar med märkning och ursprung. Säljer själv ägg och får försvara varför dom blir dyrare än vanligt. Ger man djuren foder från svenskt spannmål och dessutom låter dom ha gott om plats så blir det ju betydligt dyrare, ca 3 kr ägget, mot en annan gård som säljer ägg från "frigående" höns för 2kr, men då går dom 10st per kvadratmeter och äter fiskmjöl från Centralamerika också.Keiller skrev:Ja, det är klart att det är bedrägeri. Kompisens affärsidé var liksom att tjäna så mycket pengar som möjligt, även om det var genom moraliskt tvivelaktiga metoder.
Och begreppet "lantägg" har säkert skapats av en stadsbo i reklambranschen. Kanske samma som hittat på lantvin, lantmjölk, lantbröd och andra produkter med lantlig förled. Sånt som citybor kanske betalar en extra slant för, vad vet jag.
Renoverare
· Stockholm
· 18 327 inlägg
Allt snack om ägg gör mig sugen på en Eggs Benedict, får bli brunch tror jag!
Av ren nyfikenhet, vilka slungar sin bea och vilka slår sin bea. Jag brukar alltid säga att jag ska "slå en bea", slunga har jag aldrig hört. Det kanske är ett citybegrepp iofs
Renoverare
· Stockholm
· 18 327 inlägg
Jag brukar säga, och göra, som jag fick lära mig när jag gick restaurangskola: Att man vispar en bearnaisesås. Och vispar ordentligt.O ostersundaren skrev:
"Slå en bea" låter lite som att "slå en sjua" och att "slunga" något låter mer som man snabbt svingar runt något i en centrifugal cirkelrörelse (måste kladda ner nåt oerhört i köket om det är sås man slungar).
Renoverare
· Stockholm
· 18 327 inlägg
Den är också oljebaserad men den har hög kvalité på färsk dragon, persilja och lök. Jag tycker den är bättre än de andra standardburkarna iaf. Men bäst är ju äkta på smör.TotalControl skrev: