AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sluta trolla! :)
Om man inte kan slunga en bea så får man väl köpa på burk, visst det är på olja istället för smör, men tusen gånger bättre än pulver! :)
Nja, pest eller kolera tycker jag. Burkbean smakar mer likt en riktig bearnaise, men dras ner av den där bedrövliga oljekonsistensen – den smälter liksom inte alls ihop med köttet på samma sätt som en smörbaserad sås. Fet på fel sätt, eller vad man ska säga. Pulverbean, vars smak snarare kan beskrivas som småfadd med inslag av torra örter, har en behagligare konsistens (vill jag minnas, har inte provat på kanske 20 år, haha) men smakar "fel". Man får välja mellan fel konsistens eller fel smak, helt enkelt. Därför väljer jag oftast varken det ena eller det andra, och gör istället ett bra kryddsmör när jag inte orkar laga en egen bearnaise. :)

T TowaTei skrev:
Nja, pest eller kolera tycker jag. Burkbean smakar mer likt en riktig bearnaise, men dras ner av den där bedrövliga oljekonsistensen – den smälter liksom inte alls ihop med köttet på samma sätt som en smörbaserad sås. Fet på fel sätt, eller vad man ska säga. Pulverbean, vars smak snarare kan beskrivas som småfadd med inslag av torra örter, har en behagligare konsistens (vill jag minnas, har inte provat på kanske 20 år, haha) men smakar "fel". Man får välja mellan fel konsistens eller fel smak, helt enkelt. Därför väljer jag oftast varken det ena eller det andra, och gör istället ett bra kryddsmör när jag inte orkar laga en egen bearnaise. :)
Håller med, jag slungar alltid själv (oftast ska tillägga ibland köper jag från charken på saluhall) , men min svärfar lever kvar på åttiotalet och sportar pulversås :)

Jag lovar dig, burkbean är bättre, speciellt den från saluhall

Angående äggen så är det ju stor skillnad i smaken på småskaligt frigående eller storskaligt. Köper på landet från grannen som har några hönor som pickar på tomten, mycket goda att löskoka (hårdkokar du fungerar vilka ägg som helst för de är ändå förstörda).

Men vanliga ekologiska ägg är inte heller fel, ägg en sådan produkt där det märks skillnad mellan eko och vanliga.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
twoody och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men då är det bedrägeri. Tjuvar stjäl inte bara av snobbiga centrumbor, även Göteborgare som vurmar för hönsen, blir blåsta.
Dessutom är begreppet "lantägg" larvigt, för vem sätter upp ett hönseri mitt i staaan?

Staffan
Ja, det är klart att det är bedrägeri. Kompisens affärsidé var liksom att tjäna så mycket pengar som möjligt, även om det var genom moraliskt tvivelaktiga metoder.

Och begreppet "lantägg" har säkert skapats av en stadsbo i reklambranschen. Kanske samma som hittat på lantvin, lantmjölk, lantbröd och andra produkter med lantlig förled. Sånt som citybor kanske betalar en extra slant för, vad vet jag.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ja, det är klart att det är bedrägeri. Kompisens affärsidé var liksom att tjäna så mycket pengar som möjligt, även om det var genom moraliskt tvivelaktiga metoder.

Och begreppet "lantägg" har säkert skapats av en stadsbo i reklambranschen. Kanske samma som hittat på lantvin, lantmjölk, lantbröd och andra produkter med lantlig förled. Sånt som citybor kanske betalar en extra slant för, vad vet jag.
Dom namnen har jag funderat på också. Det är ju rätt sällsynt med Stadsägg eller liknande. För övrigt är det tråkigt att folk fuskar med märkning och ursprung. Säljer själv ägg och får försvara varför dom blir dyrare än vanligt. Ger man djuren foder från svenskt spannmål och dessutom låter dom ha gott om plats så blir det ju betydligt dyrare, ca 3 kr ägget, mot en annan gård som säljer ägg från "frigående" höns för 2kr, men då går dom 10st per kvadratmeter och äter fiskmjöl från Centralamerika också.

• Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag köper alltid kravmärkta ägg och de kostar alltid över 3 kr styck. Sedan spelar det ingen stor roll för matens totalpris.

• Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Allt snack om ägg gör mig sugen på en Eggs Benedict, får bli brunch tror jag!

Av ren nyfikenhet, vilka slungar sin bea och vilka slår sin bea. Jag brukar alltid säga att jag ska "slå en bea", slunga har jag aldrig hört. Det kanske är ett citybegrepp iofs :D

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Fast ingen stjärnkock som tillagar den! Det där argumentet har redan dragits i tråden, invalid ;)
Är det inte fel titel på tråden? I stället för "Du vet att du bor i city när.." så skulle det varit "Folk kan se att du har gott om pengar när..."

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
O ostersundaren skrev:
Av ren nyfikenhet, vilka slungar sin bea och vilka slår sin bea. Jag brukar alltid säga att jag ska "slå en bea", slunga har jag aldrig hört. Det kanske är ett citybegrepp iofs :D
Om du frågar Stefan så slungar man bäst en bea på ballen

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
O ostersundaren skrev:
Jag brukar säga, och göra, som jag fick lära mig när jag gick restaurangskola: Att man vispar en bearnaisesås. Och vispar ordentligt.

"Slå en bea" låter lite som att "slå en sjua" och att "slunga" något låter mer som man snabbt svingar runt något i en centrifugal cirkelrörelse (måste kladda ner nåt oerhört i köket om det är sås man slungar).

• Gilla
  • Haha
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Jag lovar dig, burkbean är bättre, speciellt den från saluhall
Om du inte behöver vispa upp saluhall-bean när den går från kyl till bord så är den förmodligen också gjord på sk såsbas.

• Gilla
jonko
  • Laddar…
J
Ajaj det är inte bra. Man kan råka få fett på syllen.

• Gilla
  • Haha
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Om du inte behöver vispa upp saluhall-bean när den går från kyl till bord så är den förmodligen också gjord på sk såsbas.
Den är också oljebaserad men den har hög kvalité på färsk dragon, persilja och lök. Jag tycker den är bättre än de andra standardburkarna iaf. Men bäst är ju äkta på smör.

Staffans2000
Men slungar du Bea från ballen, blir det mos.

Staffan

• Haha
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.