Panel spikas i not... Installation av träpanel i taket bredvid en oisolerad vägg med synlig isolering och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på panel som spikas med spik i not, trästruktur synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Darenhall
  • Laddar…
Sladdar för LED i ryggstöd matas in bakom panel-hålet göms bakom översta brädan i ryggstödet. Fördelningsstocken placeras under toplaven i vattentät box. Hand håller en vattentät fördelningsbox under en träpanel där kablar för LED-belysning är dragna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D drsakke skrev:
Nästan färdig med utläktning av bastun. Bänkarna förbereds för montering. Värmebehandlad asp får lite mörkare ton + lätt skimmer/glans av supi bastuvax....[bild][bild]
Intressant. Valde du en bastuvax som har samma färg, värmebehandlad asp, som dina lavar/paneler? Eller valde du en ofärgad? Tänkte du använda något mer sen, exvis olja eller har du använt ngt annat innan?

Själv har jag nämligen köpt två flaskor:

Två flaskor Tikkurila-produkter för basturengöring och skyddsolja för lavar står bredvid varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den vänstra är "Rengöringsmedel för bastu" . Det är nog rätt så koncentrerat eftersom man ska späda ut det. Denna tänkte jag köra på lite smutsiga ytor så att de ser nya ut.

Den högra är "Skyddsolja för bastulavar" från samma tillverkare. Den tänkte jag lägga på efter rengöringen ovan. Denna ska fungera som ett lavskydd för skydd mot fukt och smuts. Färglös. Penslas/alt. svampas in på laven och sedan låter man det tränga in i träet. Det rekommenderas att olja in regelbundet.

Har dock ingen bastuvax. Ser ut att ge samma effekt, dvs skydd mot fukt och smuts(?) När använder man den jämfört med skyddsoljan jag redan köpt? Bör man använda sig av vaxet istället? Ofärgat vax? Om man använder båda, isåfall i vilken ordning?
Rekommenderas man vaxa in regelbundet, på samma vis som man rekommenderas olja in?

Tack på förhand.

/Martin
 
Två olika grejer. Om man oljar så kan inte vax användas efteråt och tvärtom. Vax behöver inte påföras regelbundet som olja. Man får lite mera glansig yta gentemot olja då vax drar in och härdar,
Båda funkar. Använde färglös.
Mvh
Sakke
 
 
  • Gilla
salahunreal och 3 till
  • Laddar…
D drsakke skrev:
[video]
Snyggt! Bra jobbat! Känner igen Ledify's kablar :)

Ska du köra med fast installerade lavbänkar?

/Martin
 
D drsakke skrev:
Två olika grejer. Om man oljar så kan inte vax användas efteråt och tvärtom. Vax behöver inte påföras regelbundet som olja. Man får lite mera glansig yta gentemot olja då vax drar in och härdar,
Båda funkar. Använde färglös.
Mvh
Sakke
Aha okej. Låter som om vax är det bättre valet då? Man slipper ju att upprepa vaxningen. Eller vad skulle fördelen med oljan vara?
Hur applicerar man vaxet?

/Martin
 
E eztoril skrev:
Snyggt! Bra jobbat! Känner igen Ledify's kablar :)

Ska du köra med fast installerade lavbänkar?

/Martin
ja, bastun ska inte användas til något annat. Eller sittytan kan lyftas av för rengöring men ramen sitter relativt fast
Mvh
Sakke
 
E eztoril skrev:
Aha okej. Låter som om vax är det bättre valet då? Man slipper ju att upprepa vaxningen. Eller vad skulle fördelen med oljan vara?
Hur applicerar man vaxet?

/Martin
På samma sätt som oljan, väldigt lättflytande.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Panel spikas i not...[bild]
[bild]
Hej!

Grymt bygge! Har precis kommit igång med mitt projekt efter att gjort klart badrummet för 2år sedan.. En fråga kring infästningen av liggande panelen, du kör alltså "synlig" spik i toppbrädan? Dyckert pistol? Hur avslutar du med sista panelbiten som går över kanten mot golvet? Blir det spik mitt i där för att fästa i regel?

Tack för inspirationen!
 
tack!!!
Ja, synlig spik överst. Använder dyckertpistol. Blir nästan inte synligt om pistolen bra ochär riktigt innställd. Nedersta panel blir ju ut av synet efter at lavarna kommer på plats så där spelar det ju ingen roll.
I taket är det spikat i sponten så att noten döljer spiken. Men första och sista panel får alltid synliga spik ytterst.
Har varit lite slarvig/lat på några ställen så har några synliga spik annars också, men blev ganska bra
Mvh
Sakke
 
Härligt!

Kör asp till sista brädan mot golvet så då skjuter jag med pickan mot mitten, tack!

Du, vad kör du för spik? Vanlig eller någon special?

Mvh,
Calle
 
Rostfri dyckert. Cederpanel etsar vanliga.1.2x42 tror jag det var.
I hörnen måste man fuska lite ibland. Men det går att göra så att det inte syns.
 
Redigerat:
C calleman skrev:
Härligt!

Kör asp till sista brädan mot golvet så då skjuter jag med pickan mot mitten, tack!

Du, vad kör du för spik? Vanlig eller någon special?


Mvh,
Calle
Sista panel behöver inte gå mer än 1-2 cm över läktens ända. Bara så att övre kant på klinkersen blir precis dolt. Så spik i panel så att läkten träffas längst ned.
 
Hej på er,

Fortsätter med lite frågor till dig som redan valt - Vilken ledbelysning bör man välja för att lysa upp bakre vägg/sida? Tänker på mindre spottar i taket som du kör med överallt. Tittat en del på Saunainter och ett paket med en silvrig spot, warm white och med öppningsvinkel 70grader. Är i valet o kvalet då det kanske är för brett och inte ser snyggt ut?

Hur tänkte du? Ledify som du kör med tror jag har väldigt liten öppning (15grader?)

Mvh,
Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.