Skumpe
Hur har du gjort med ventilationen? Tog du hål i ytterväggen?
 
Jag har maskinell tilluft från ventilationsanlägget i taket över ugnen, det är "andningsluften" så att säga. friskluftventil i golvet framför ugnen -denna kommer utifrån med ett 110mm rör gjutet i vägg och golv. Detta är luft till förbränning- ventilationen skapar ju ett lätt undertrykk i kåken så är en fördel att ha friskluft inn där när det är vedeldat.
Mvh
Sakke
 
Så har jag frånluft på badrummet via ventilation. badrummet blir faktiskt inte värmd av bastun i ngn stor grad, när ugnen är i gång så drar den så pass med luft att bastun har sin egen luftsirkulation verkar det som.
Sambon som inte är ngn rutinerad badare var jätteförvånad när jag påpekade att temperaturen faktiskt var 80c - hun kunde nästan inte tro det för det var så behagligt där.
i och med bastun har en del volum så blir inte ångan från badkastning så påträngande heller när man öser på.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Lasseborje
  • Laddar…
Kanske sista post i tråden. Har til slut fått gjort koppling av alla ljus i bänkarna. Nu är det nedåtpekande LED i nederkanten av sittlaven också.

Bastu med träbänkar och nedåtriktad LED-belysning längs nederkanten av sittlaven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bastuinteriör med träbänkar och nedåtpekande LED-ljus installerade i nederkanten av sittlaven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredning av bastu med nedåtpekande LED-belysning längs nederkant på sittlavar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tBzZ och 13 till
  • Laddar…
Snyggt bygge (y)
 
Förbannat snyggt!
 
Tack tack!!
Mvh
Sakke
 
H
Vart köpte ni ledbelysningen?

Själv köpte jag Ledbelysning för bastu...men dom rostade sönder själva elanslutningen
 
Köpte oversol/Ledify. Säljes väl på olika nettbutiker ev. K-rauta. Min farsa har haft de i nästan 10år nu utan problem.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
[bild]
Hej Sakke! Mycket inspirerande tråd. Har läst den 10 gånger tror jag. Väldigt hjälpsamt att du delar med dig av din process.

Min sambo är finska och även om vi bor i Skåne så står ju såklart en bastu högt upp på önskelistan. Vi tänkte nog bygga det som en ”lyxig” fristående friggebod. Inte sådär back-to-basics med i princip oisolerad timmerstomme, ventilerat brädgolv osv som passar så bra i Finland och Norrland, utan mer anpassad efter det bekväma sydsvenska mindsetet. Isolerad och tätskiktad, ev elgolvvärme(?) och både el- och vedaggregat för vardag respektive fest, varmvattenberedare och två duschar och sen en luft-luftvärmepump som håller utrymmet frys-säkert om vintern mellan bastubaden. Så i princip att översätta din bastu till stugformat.

Jag har en konkret fråga om spikläkten för bastupanelen ovanpå sauna-satun. Hur ska man förhålla sig till att infästningen av spikläkten perforerar de fina och dyra ångtäta skivorna man köpt och slitit med att montera. Man hade ju vela limma upp spikläkten på satun istället, särskilt om man har en träkonstruktion bakom. I taket är det kanske en annan sak, då känns det viktigare att det är spikat. Har du några tankar kring att limma upp spikläkten på väggarna? Annars hade man ju nästan velat tejpa runt spikläkten också men det känns kanske inte så fuktsäkert.
 
Det är så här det står beskrivet i monteringsanvisning. Tror nog att det att läkten klämmer skivan gott mot ständaren bak gör att det blir tätt nog.
Det är inte så mycket vidhäft i aluminiumspappret mot själva isoleringsskivan att jag skulle lita på at väggen hålls uppe med bara läkt limmad till aluminiumet. Om man är lite paranoid så kan man lägga en klatt brandfog där spik/skruv kommer gjenom läkt-altså förspikar/skruvar alt på plats, lägger en klatt med brandfog på baksidan av läkten och monterar så läkten på plats. Då är det 100% tätt, men tror nog att det är bortkastat arbete.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
D drsakke skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [video] Så är det sauna-satu i väggar och tak i bastu, på yttervägg nederst är det 10mm diffåpen våtsrumsskiva i stallet för sauna satu, mest för at det var ett ”steg” i väggen på 2cm, sauna-satu är 3cm så 10mm skiva gav helt slät vägg. Plussidan är kanske att om det nu finns lite fukt i betongen så kan den diffundera gjenom. Vattenburen golvvärme och golvstöp ca7cm. Monterade xps skivorna helt ned så att man får ngn form av avbrott i köldbro. Kommentar i videon på finska(extra bonus)
Mvh
Sakke
Tjena! Använde du någon fogskum till skivorna på väggen? Isf vilket? Håller på med samma sak hemma i min källare. Mvh Daniel
 
Ja, som anvist på instruktionsvideon från SPU/kingspan(youtube). Vanlig byggskum- jag använde Bostik. Alutape över skjöten.

Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Ja, som anvist på instruktionsvideon från SPU/kingspan(youtube). Vanlig byggskum- jag använde Bostik. Alutape över skjöten.

Mvh
Sakke
Härligt!
Tack för snabbt svar. Har kollat på videon på Youtube, men är inte så haj på finska.
Mvh Daniel
 
He he, nei, det kan ju inte alla vara.:rofl: Det viktiga visas tydligt i det som görs på videon, det som sägs är inte så viktigt.
Mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.