Hej @drsakke vi håller på att renovera hela källaren i vårt hus från -32 och hittade din tråd här när jag letar inspiration. Just i badrummet har vi planerat dusch mot yttervägg. Hade först tänkt regla stålreglar och dividerat luftspalt eller ej eller tom oisolerat men blev nu intresserad sv att hellimma xps mot just ytterväggen. Hur upplever du det funkar hittils och har du några tips? Likt hos er så har vi en liten djupskillnad i väggen längst ner.

vi har planerat vvs i en kommande skiljevägg av stålreglar. Så anledningen att limma xps på ytterväggen är strikt av att duschhörnan hamnar mot yttervägg (som är torr) men behöver riktas upp, samt att skulle vilka ha den lite isolerad.
 
Det fungerar aldeles utmärkt. Jag har ju vattenrören i yttervägg också och det går bra( de är under tjäldjupet).
Jag fick väggen putsad med finsement så at nivåskilnaden på det där lilla steget nederst blev 3cm- då kunde jag limma och plugga fast en skiva på 2cm tjocklek nederst och sedan 5cm skiva på resten för at få helt jämn vägg.
Mvh
Sakke
 
vad tror du om att sonika putsa upp mellanskillnaden och köra med en tunnare skiva typ 20-30 mm över hela väggen? Tycker 50 bygger för mycket samt att jag oroar mig för att flytta daggpunkten för långt in i väggen.

Kommer isolera ytterväggen med 200 mm isodrän på utsidan i senare skede.
 
Det kan du självklartockså göra.
50mm ska vara ok oavsett utan problem(hade du kört stålständare med isolation så hadde du sannolikt isolerat minst 50mm då också)
Men tycker du at 50mm bygger för mycket inn så använd 30mm.
Mvh
Sakke
 
@drsakke Någon speciell anledning till att du valde just Tetti på väggarna? Jag sonderar terrängen bland skivor och läste att just tetti marknadsförs som diffusionsöppen konstruktion vilket jag har svårt att föreställa mig då kärnan är XPS, likt Jackoboard. Ringde till Bewi/Jackon som sa att deras Jackoboard knappast är difföppen. Låter ju drömmigt med en difföppen skiva.

https://www.stuvbutiken.com/produkt...atrumsskivor/vatrumsskiva-tetti-2440x600x20mm
 
Keyboardcowboy Keyboardcowboy skrev:
@drsakke Någon speciell anledning till att du valde just Tetti på väggarna? Jag sonderar terrängen bland skivor och läste att just tetti marknadsförs som diffusionsöppen konstruktion vilket jag har svårt att föreställa mig då kärnan är XPS, likt Jackoboard. Ringde till Bewi/Jackon som sa att deras Jackoboard knappast är difföppen. Låter ju drömmigt med en difföppen skiva.

[länk]
Mest pris, xps-baserade våtrumsskivor är ju i princip lika allesamman.
Litex är väl den enda av de som är fullt diff.tät och kan användas på yttervägg(över grund) utan att stryka över med flytande membran.
Difföppenhet är väl en teoretisk definition baserad på mätningar- med klinkerlim och keramik är det knappast ngt som betyder någonting i praktiken- specielt när skivorna får lite tjocklek.
Mvh
Sakari
 
Min plan är att som du limma/dymla xps-skivor mot ytterväggen men bara ha tätskikt på den delen som hamnar i våtzon1+lite till. Menar du på att hela ytterväggen bör tätskiktas?
Väggen ligger ungefär 50/50 ovan/under jord med en platon utanpå (som senare ska bytas till 200 isodrän.)

Lockas av denna konstruktion då jag helst inte vill bygga igen en vägg med stålreglar isolering och luftspalt då den delvis hamnar i våtzon 1.

Mvh Jonas
 
då har du tänkt som jag.
Jag skrev ju at när skivor används i rum över grundnivå -altså ytterväggar där ångspärr ska benyttas så måste de flesta xps-skivor strykas med membran i tillägg för att fylla kraven.
I rum helt/delvis under bakken- nej.
Mvh
Sakari
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.