43 879 läst · 77 svar
44k läst
77 svar
Dränering löpande räkning estimat och utfall skiljer sig grovt
Får lite ont i magen å dina vägnar. Inte på grund av hur det ser ut men sitsen du hamnat i. Först och främst hoppas jag det blir gjort ordentligt. Sen hoppas jag den ekonomiska biten löser sig på ett för alla fördelaktigt sätt.
Bra att arbetet är stoppat och att det kommer en fackman och kollar jobbet.
Men det kommer bli bra!
Jag byggde nytt hus, blev klart i år. Det första som hände dag 1, var att allt jobb fick avbrytas pga för mycket vatten i backen. Jag tog in geotekniker och skaffade underlag för att höja huset. Fick söka nytt bygglov och vips så försvann tre månader.
Sen kom arbetet igång. Man gjöt platta, murade upp källaren och så levererades huset. Men innan det ens var klart upptäckte jag fukt i källare. Kontaktade markentreprenören. De fick gräva upp där vi hade fuktgenomträngning och mycket riktigt, det fanns brister i utförandet.
Men vet du, allt löste sig och vi har fått flytta in utan fukt i källaren.
Det kommer bli bra!
Bra att arbetet är stoppat och att det kommer en fackman och kollar jobbet.
Men det kommer bli bra!
Jag byggde nytt hus, blev klart i år. Det första som hände dag 1, var att allt jobb fick avbrytas pga för mycket vatten i backen. Jag tog in geotekniker och skaffade underlag för att höja huset. Fick söka nytt bygglov och vips så försvann tre månader.
Sen kom arbetet igång. Man gjöt platta, murade upp källaren och så levererades huset. Men innan det ens var klart upptäckte jag fukt i källare. Kontaktade markentreprenören. De fick gräva upp där vi hade fuktgenomträngning och mycket riktigt, det fanns brister i utförandet.
Men vet du, allt löste sig och vi har fått flytta in utan fukt i källaren.
Det kommer bli bra!
håller med föregående. Tråkig utveckling.
Det finns färdiga tydliga egenkontroller/ checklista på utförande som skall fyllas i av entreprenören och sedan lämnas över till kund.(finns på Isodräns hemsida) Har entreprenören isocert, (vilket jag tvivlar på här),ska alla vitala delar dessutom ha fotodokumenteras.
Det finns färdiga tydliga egenkontroller/ checklista på utförande som skall fyllas i av entreprenören och sedan lämnas över till kund.(finns på Isodräns hemsida) Har entreprenören isocert, (vilket jag tvivlar på här),ska alla vitala delar dessutom ha fotodokumenteras.
Tyvärr lever många oseriösa företag på att göra så där. Borde funnits någion säljare som räknat på allt och lämnat papper på alla punkter som ingår och påtala vad som inte ingår exvis bortfraktning av jordmassor som blivit över. Är ingen expert och erfaren men är rätt säker på man behöver vara på plats för att få en helhetsbild. Priser beror mycket på vart i landet du bor och vilket företag du anlitar. Det kan skilja stora summor ibland.I Iverz skrev:Vi håller på och dränerar och tog in en aktör på löpande räkning som estimerade att arbetet skulle ta 120-160h timmar. Vi är nu uppe i ca. 380h timmar utan att vara klara eller stött på några stora hinder under arbetet. (Säkert minst 60h jobb kvar)
Arbetet är anlitat utan kontrakt etc. Då det var en bekants bekant och fått mycket rekommendationer från flera i vår närhet som tidigare anlitat företaget med löpande räkning och varit nöjda.
Finns det något man kan göra eftersom estimatet vi fick så grovt skiljer sig i antal timmar debiterade?
Vad är skäligt antal arbetstimmar för att dränera ett enplanshus med källare på 100kvm boa utan berg eller liknande runt huset?
Med vänlig hälsning,
John
Liknande trådar
-
Hur skydda sig bäst vid löpande räkning
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Fast pris eller löpande räkning - konsumenters erfarenheter och advokatens råd
Artikelkommentarer -
Går löpande räkning och färdigställandeskyddsförsäkring inte ihop?
Försäkringar -
Hur beräkna rimlig fördyrning på uppskattad kostnad med löpande räkning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bristfällig dränering på löpande räkning
Hantverkare