42 770 läst · 77 svar
43k läst
77 svar
Dränering löpande räkning estimat och utfall skiljer sig grovt
Medlem
· Västmanland
· 119 inlägg
Om det skulle vara 60 timmar kvar landar man på 440 timmar.
Antar att huset är drygt 12x9m, totalt 42m väggyta. Landar då på över 10 timmar per meter. Det borde gå att handgräva med den hastigheten.
Antar att huset är drygt 12x9m, totalt 42m väggyta. Landar då på över 10 timmar per meter. Det borde gå att handgräva med den hastigheten.
Nu är du klipsk och tar ett telefonsamtal med entreprenören som du spelar in i lönndom, i detta samtal ska det tydligt framgå att muntligt estimat var 140-160h och entreprenören ska du få att bekräfta den siffran. Där har du din bevisföring om pajsaren vill dra saken vidare. Det är helt lagligt att hemligt spela in samtal, så länge minst en av parterna (alltså du) känner till att samtalet spelas in. Det kan vara knepigt numera att få till inspelningsappar i mobiltelefoner pga säkerhetsfunktioner, jag har det på min samsung men det var en smula pill med det.
Det är ganska ointressant med jämförelser tidsmässigt med andra dräneringar då skillnaden kan vara extremt stor i utförande. Även om det inte är berg, så är det stor skillnad på att gräva i tex sand eller lera. Mycket storsten?väggar som går ner under golvnivå? Måste material lämpas/flyttas bort för att undvika ras?
tycker också det är relevant i vilket skede entreprenören gjorde uppskattningen. Hade han synat av tomten och mätt in källargolvet och hade all relevant information?
Med detta sagt så är ju rätten starkt på privatkundens sida på ett helt annat sätt än om det vore en förening eller företag, så vill man driva detta vidare så är avvikelsen alldeles för stor jämfört med den givna uppskattningen.//
tycker också det är relevant i vilket skede entreprenören gjorde uppskattningen. Hade han synat av tomten och mätt in källargolvet och hade all relevant information?
Med detta sagt så är ju rätten starkt på privatkundens sida på ett helt annat sätt än om det vore en förening eller företag, så vill man driva detta vidare så är avvikelsen alldeles för stor jämfört med den givna uppskattningen.//
Högtalartelefon och inspelning med en annan mobil funkar också om det inte finns inbyggt funktionalitet.V varpan1 skrev:Nu är du klipsk och tar ett telefonsamtal med entreprenören som du spelar in i lönndom, i detta samtal ska det tydligt framgå att muntligt estimat var 140-160h och entreprenören ska du få att bekräfta den siffran. Där har du din bevisföring om pajsaren vill dra saken vidare. Det är helt lagligt att hemligt spela in samtal, så länge minst en av parterna (alltså du) känner till att samtalet spelas in. Det kan vara knepigt numera att få till inspelningsappar i mobiltelefoner pga säkerhetsfunktioner, jag har det på min samsung men det var en smula pill med det.
Vad har de 2-3 extra gubbarna gjort under hela tiden? Det räcker med en för den typen av jobb.
Beroende på djup och vad det är för typ av material i marken är det definitivt befogat med 2 gubbar + maskinist. Har man möjlighet att stacka massorna inom räckhåll för grävaren behövs inte mer men behöver man köra iväg det så kan en gubbe till vara befogat för dumpers/lastare.T torplover_3000 skrev:
Så allt beror på hur det ser ut på platsen och vilka förutsättningar som finns.
Det hela kommer alltså ha tagit ca 3 gånger så lång tid som beräknat. Det beräknade är också ganska precis vad det brukar ta i genomsnitt.
Som sagts tidigare, betala inte en krona mer än 15% över det beräknade. Om det funnits väldigt fördyrande omständigheter, så skulle du ha varit informerad om det för länge sedan.
Som sagts tidigare, betala inte en krona mer än 15% över det beräknade. Om det funnits väldigt fördyrande omständigheter, så skulle du ha varit informerad om det för länge sedan.
Som privatperson när man renoverar sitt eget hus så kommer man alltid till slutsatsen att saker och ting tar längre tid än vad man tror, mycket pga att man aldrig gjort det förr. Men ska du upprepa momentet så har du gång nr 2 redan en bra uppskattning av vad det tar i tid.
Att då som företagare använda den ursäkten håller inte. Känns som en dyrköpt läxa att anlita en sådan person på löpande. Du hade nog dragit en vinstlott om ni avtalat ett fast pris istället.
Sen kan det komma mycket oförutsett när det under mark, men det verkar ju inte ha hänt i ditt fall.
Men det viktigaste kan jag tycka om jag hade varit i din situation är, jobbar han så många timmar som han fakturerar och är tempot hyfsat när han jobbar? Är svaret ja så är väl tyvärr fakturan rimlig, men då borde det också gå att förklara varför timmarna blivit så många.
Att då som företagare använda den ursäkten håller inte. Känns som en dyrköpt läxa att anlita en sådan person på löpande. Du hade nog dragit en vinstlott om ni avtalat ett fast pris istället.
Sen kan det komma mycket oförutsett när det under mark, men det verkar ju inte ha hänt i ditt fall.
Men det viktigaste kan jag tycka om jag hade varit i din situation är, jobbar han så många timmar som han fakturerar och är tempot hyfsat när han jobbar? Är svaret ja så är väl tyvärr fakturan rimlig, men då borde det också gå att förklara varför timmarna blivit så många.
Lättast att använda en telefon med högtalarfunktionen, och spella in på en annan via röstmemo funktion.V varpan1 skrev:Nu är du klipsk och tar ett telefonsamtal med entreprenören som du spelar in i lönndom, i detta samtal ska det tydligt framgå att muntligt estimat var 140-160h och entreprenören ska du få att bekräfta den siffran. Där har du din bevisföring om pajsaren vill dra saken vidare. Det är helt lagligt att hemligt spela in samtal, så länge minst en av parterna (alltså du) känner till att samtalet spelas in. Det kan vara knepigt numera att få till inspelningsappar i mobiltelefoner pga säkerhetsfunktioner, jag har det på min samsung men det var en smula pill med det.
Då är det hur lugnt som helst. Hur mycket har du hunnit betala för hittills?I Iverz skrev:
Det är upp med hantverkaren bevisa att det tillkommit fördyrande tilläggsarbeten OCH informerat och fått ditt godkännande skriftligt på dessa, vilket inte har skett, så han har inget case tyvärr.
Tyvärr kan det ju sluta i stämning och en jobbig process efter, men den har han ingen chans att vinna av informationen ovan. Blir också lite jobbigare om du redan hunnit betala för allting och vill ha pengar tillbaka. I så fall behöver nog du vara den som stämmer.
Vi har bara betalat för 1/3 veckor som de arbetat, det var när fakturan för de 2 sista veckorna kom som jag reagerade på att tidsåtgången så kraftigt skiljt sig från estimatet samtidigt som de inte var klara.Renoveralgh skrev:Då är det hur lugnt som helst. Hur mycket har du hunnit betala för hittills?
Det är upp med hantverkaren bevisa att det tillkommit fördyrande tilläggsarbeten OCH informerat och fått ditt godkännande skriftligt på dessa, vilket inte har skett, så han har inget case tyvärr.
Tyvärr kan det ju sluta i stämning och en jobbig process efter, men den har han ingen chans att vinna av informationen ovan. Blir också lite jobbigare om du redan hunnit betala för allting och vill ha pengar tillbaka. I så fall behöver nog du vara den som stämmer.
Vi hade tur, den regeln infördes några veckor innan vi fick ett arbete för några hundra tusen utfört, som drog iväg betydligt mer än 15%.R Rejäl skrev: