I Iverz skrev:
Vart hittar man vad som gäller enligt den regeln?
Googls konsumenttjänstlagen

I Iverz skrev:
Jag har estimatet skriftligt så det känns bra i varje fall
Perfekt, då är det den kostnaden +15% som gäller.

Du behöver ju inte nödvändigtvis nämna detta innan allt är färdigt, har en tendens till att bli lite dålig stämning då.

• Gilla
  • Haha
Abbe W och 5 till
  • Laddar…
I Iverz skrev:
Vi har bara betalat för 1/3 veckor som de arbetat, det var när fakturan för de 2 sista veckorna kom som jag reagerade på att tidsåtgången så kraftigt skiljt sig från estimatet samtidigt som de inte var klara.
Jag tycker du ska ta en diskussion med entreprenören och berätta hur du känner. Det är ju en stor skillnad pengamässigt för en privatperson.

tiden behöver inte vara orimlig. Har han gjort någon uppstapling i delposter? Som sagt, det handlar om vad som ska ingå. Det brukar kunna vara en hel jobb med dagvattenledningar och brunnar som kommer till som inte riktigt hör till dräneringen. Likaså borttagning kallasfalt tex eller försiktig schakt vid bef. Ledningar osv,Är djupet ~1,8m eller 2,5 m (extremt stor skillnad). Visste entreprenören om schaktbottennnivå?
Tidsuppskattningen du fått är helt klart naiv och missvisande med tänkte på att entreprenören måste räkna med lite bök-.
Med 3 gubbar på plats så skulle man alltså etablera sig och utföra jobbet och återställa grovåterställa? på ~6 dagar. Oavsett metod (platon/isodrän) så är det fort för en källardränering av en relativt stor villaplatta om det är seriöst utfört. Det är ju nästan Alltid några överraskningar som dyker upp och det måste ju också finnas med I bugetpris/estimat.

Utförde en källardränering ensam I vintras åt kund efter löpande räkning. Skickade då en öppen “estimatkalkyl “ med alla kalkylposter mycket också så kunden skulle se alla á-Priser och uppsakattade delpriser. Jag var noga med att skriva endast exempelpris och att det inte var ett budgetpris. Men Jag hade säkert kunna åka dit på det ändå om det hade avvikit mycket.

Det är oproffsigt av entreprenören, men samtidigt måste du/ni sett vart det var på väg tidsmässigt väldigt tidigt? Om det känns som de arbetat på bra och seriöst tycker jag du ska ta en diskussion och försöka lösa den melan 4 ögon.
//

• Gilla
MrsBlaise och 2 till
  • Laddar…
H
V varpan1 skrev:
Nu är du klipsk och tar ett telefonsamtal med entreprenören som du spelar in i lönndom, i detta samtal ska det tydligt framgå att muntligt estimat var 140-160h och entreprenören ska du få att bekräfta den siffran. Där har du din bevisföring om pajsaren vill dra saken vidare. Det är helt lagligt att hemligt spela in samtal, så länge minst en av parterna (alltså du) känner till att samtalet spelas in. Det kan vara knepigt numera att få till inspelningsappar i mobiltelefoner pga säkerhetsfunktioner, jag har det på min samsung men det var en smula pill med det.
Man kan ladda hem ett inspelningsprogram. Lägga det på Läsplatta eller en dator och prata med högtalarfunktionen på mobilen.

I Iverz skrev:
Vi håller på och dränerar och tog in en aktör på löpande räkning som estimerade att arbetet skulle ta 120-160h timmar. Vi är nu uppe i ca. 380h timmar utan att vara klara eller stött på några stora hinder under arbetet. (Säkert minst 60h jobb kvar)

Arbetet är anlitat utan kontrakt etc. Då det var en bekants bekant och fått mycket rekommendationer från flera i vår närhet som tidigare anlitat företaget med löpande räkning och varit nöjda.
Finns det något man kan göra eftersom estimatet vi fick så grovt skiljer sig i antal timmar debiterade?

Vad är skäligt antal arbetstimmar för att dränera ett enplanshus med källare på 100kvm boa utan berg eller liknande runt huset?
Bara för att det är rörligt har de absolut ingen rätt att fakturera vad fan som helst. Det kanske kan avvika 15-20% mot vad de uppgett men det gäller ju att du har underlag för det i mail eller dylikt

• Gilla
Iverz
  • Laddar…
I Iverz skrev:
Precis vad jag frågade firman men fick bara till svar att estimatet var en gissning och att det alltid tar längre tid än man tror..
Om det alltid tar längre tid än vad man tror så bör man se över sina metoder för tidsuppskattning.

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 16 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Bara för att det är rörligt har de absolut ingen rätt att fakturera vad fan som helst. Det kanske kan avvika 15-20% mot vad de uppgett men det gäller ju att du har underlag för det i mail eller dylikt
Precis och exakt. Det spelar inte heller någon roll om de sagt något eller inte. Det får ändå inte kosta vad som helst. I det här fallet är det enkelt, då det finns otroligt många fall av dränering att hänvisa till. Alltså påvisa vad det normalt sett brukar kosta.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
A AG A skrev:
Precis och exakt. Det spelar inte heller någon roll om de sagt något eller inte. Det får ändå inte kosta vad som helst. I det här fallet är det enkelt, då det finns otroligt många fall av dränering att hänvisa till. Alltså påvisa vad det normalt sett brukar kosta.
Du får dock komma ihåg att det finns många svin bland hantverkare (spec i Sthlm) att ljuga, bedra, hota, ghosta etc är absolut inget ovanligt för dem.

• Gilla
  • Wow
bodda olsson och 2 till
  • Laddar…
Att estimera att det ska ta 120-160 timmar och att man är uppe i mer än det dubbla plus att man räknar med att det ska ta ytterligare 60 timmar. Det är helt galet. Någon borde ha reagerat och informerat om jobbet börjar gå så rejält fel. Låter mest som att dom startat dubbla klockor.

• Gilla
TP3:7 och 4 till
  • Laddar…
W WFD skrev:
Att estimera att det ska ta 120-160 timmar och att man är uppe i mer än det dubbla plus att man räknar med att det ska ta ytterligare 60 timmar. Det är helt galet. Någon borde ha reagerat och informerat om jobbet börjar gå så rejält fel. Låter mest som att dom startat dubbla klockor.
60h var nog tyvärr lågt räknat från min del också, det har dem nog redan bränt av hittills den här veckan och fortfarande långt ifrån färdigt

• Wow
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
I Iverz skrev:
60h var nog tyvärr lågt räknat från min del också, det har dem nog redan bränt av hittills den här veckan och fortfarande långt ifrån färdigt
Vad är det för folk hos dig? Nya från skolan?

Fått ut nytt folk på praktik/ lärlingar på min arbetsplats, vissa är väldigt sega. Brukar bli bortgallrade relativt fort då det är svårt o försvara timmarna.

• Gilla
Henrik Löken och 1 till
  • Laddar…
Jag är så trött på dessa syltryggar som bara säger jaha, då är det väl så. Jag har några i familjen också.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I Iverz skrev:
Vi har bara betalat för 1/3 veckor som de arbetat, det var när fakturan för de 2 sista veckorna kom som jag reagerade på att tidsåtgången så kraftigt skiljt sig från estimatet samtidigt som de inte var klara.
Reklamera fakturan omgående, skriftligen!

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Dränerade förra året med en firma.
Enplans med källare.
35lpm (två sidor)
både isodrän och platonmatta utanpå det.
Även ett 25m långt extra dike i trädgården.

Tog 3 dagar för 2 man.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.