Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det gäller också att försäkringsbolagen har åtminstone någon form av bevis, vilket vanligtvis borde bli ganska knivigt.
Och, som sagt var. Slarvar man inte, så är risken för brand försumbar.

Staffan
ja man får ju hoppas det brinner ner rejält om det börjar brinna då.

som jag skrev ovan, jag skrev bara vad som kan ske. Inte att risken var stor för det. Mitt svar var riktat mot frågan om vad som kan hända, inte att det sker ofta.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
För den som är intresserad så finns ”förordning om elektrisk koncession”, googla. Där finns lite mer matnyttigt. Även i Ellagen tror jag det framgår, om än inte så tydligt.
Läser undantagen från kraven på nätkoncessio...

6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas och användas utan nätkoncession.

Dvs om en byggnad är uppförd med annat syfte än bostadshus, exempelvis gästhus eller hobbyutrymme, men tillfälligt används som bostad så borde väl denna falla in under detta undantag? Byggnaden är trots allt inte avsedd som bostadshus.

• Gilla
behöverrenovera
  • Laddar…
M
E El-Löken66 skrev:
Vad gäller då markförlagd kabel.. Måste marken vara välsignad av elektrikern?
Jag som i mitt yrke lägger kabelrör och kabel, från servisledning upp till 240kV högspänning måste ha genomgått EBR. Kursen är bara 1 dag sedan kan du smälla ned hur mycket kabel du vill på din fastighet, men koppla kabeln, då måste du anlita en elektriker.
Hand håller ett certifikatkort för EBR Kabel­för­lägg­ning utfärdat av Energiföretagen Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
henric78 och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det korta svaret är att man förutom själva kablarna och apparaterna inte får montera sånt som elkablarna kommer i kontakt med, dvs dosor, rör/slang, etc. Sen finns det elektriker som efter överenskommelse låter kunden själv gräva ner markrör, sätta upp dosor där dom passar, etc. Men det måste man stämma av med elektrikern innan i så fall.
För kabelförläggning krävs behörighet.

• Gilla
Ludvig1987
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om byggnaden är avsedd som bostad så kräver lagen ett eget abonnemang. Det har inget med eventuell betalning att göra.
Källa på det. Var kan man läsa om detta?

Wikih Wikih skrev:
Vi vill dra el till två friggebodar o jag undrar hur mycket o VAD man kan göra själv? Det blev så mycket dyrare att anlita en elektriker för allt än vi trodde. Och vad är det som är viktigt att elektrikern gör?
Hej, du får göra allt förutom själva knkopplingen i centralen.
Du får göra så mycket som din kompetens klarar av, dvs har du gjort fel, så fick du inte göra det.
Så va det när jag läste till behörigheten.

• Wow
Conqvist
  • Laddar…
S Skurket skrev:
Du får göra så mycket som din kompetens klarar av, dvs har du gjort fel, så fick du inte göra det.
Det här är inte ens i närheten av sant nu. Jag gissar att det inte heller var det när du läste till behörighet.

• Gilla
Skurket och 4 till
  • Laddar…
M
J Janfossi skrev:
Källa på det. Var kan man läsa om detta?
Har inte kollat specifikt om friggebod, men jag vet att en attefallare kan byggas som komplementsbyggnad eller komplementsbostad. I det senare fallet räknas det som en egen bostad och då krävs egen VA-anslutning osv. för då räknas det som egen fastighet.

Finns öht. begreppet friggebod kvar idag? På boverkets hemsida måste väl stadgarna finnas för vad som gäller?

J JensW skrev:
förhoppningsvis sällan. Sa som sagt inte att det hände ofta, sa bara att det kunde ske som svar på frågan.

när jag kör för fort med min bil, så är det ju sällan jag blir stoppad av polis . Inte samma
Sak som att det är rätt och inte heller samma sak som att det inte kan ske.

För övrigt vill jag minnas att hyfsat nyligen läst tråd här där någon köpt ett hus där elfel uppstått och skada skett där försäkringsbolaget inte ville ersätta just pga att tidigare ägare av huset pillat med elen själv. Men kan mycket väl minnas fel.
det där är jag ytterst tveksam till. Inte ens om du tar dit en elektriker för att kontrollera all el så är det omöjligt att vara helt säker att allt är hittat. Nuvarande ägare kan omöjligt belastas för en felkopplad gömd kabel lämnad av förra ägaren. Han kan heller aldrig veta om det är en koppling gjord av nuvarande ägare eller en koppling gjord när huset byggdes.

• Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Det här är inte ens i närheten av sant nu. Jag gissar att det inte heller var det när du läste till behörighet.
Är du ett sånt där troll?

J Johan Alfredsson skrev:
det där är jag ytterst tveksam till. Inte ens om du tar dit en elektriker för att kontrollera all el så är det omöjligt att vara helt säker att allt är hittat. Nuvarande ägare kan omöjligt belastas för en felkopplad gömd kabel lämnad av förra ägaren. Han kan heller aldrig veta om det är en koppling gjord av nuvarande ägare eller en koppling gjord när huset byggdes.
Pratar vi tråden jag nämnde där en hade problem? För försäkringsbolaget spelar det väll ingen roll om hen eller tidigare ägare gjort det. Det är väll ändå upp till ägaren att påvisa vem gjort det. Är det sen felkopplat spelar det väll mindre roll. Pratar vi försäkringsbolag kan de ju sen själva tolka det lite som de vill.

• Gilla
Skogsson
  • Laddar…
M
S Skurket skrev:
Ditt resonemang om dold kabelförläggning faller på sin egen orimlighet. Det finns lagkrav på minsta täckskickt beroende på om kabeln ligger i gata, grönyta osv. Krav på grävskydd såsom skyddsrör, kabelskydd, skyddsfyllning osv. Om du säljer din fastighet och köparen anlitar någon för att plantera en buske och denne smäller skyffeln i en kabel som ligger 10cm ned i gräsmattan och få ström i kroppen så kan det bli en tråkig historia. Så NEJ, en dold kabelförläggning skulle jag nog säga är allvarligare än att klamra upp en synlig kabel själv.

Vad är det för kurs du har gått förresten? Ditt resonemang låter lite tvivelaktigt.

S Skurket skrev:
Är du ett sånt där troll?
Är man ett troll om man har rätt?

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Man får ju "inte får montera sånt som elkablarna kommer i kontakt med". Då borde ju det såklart innefatta väggar :geek:
Men då blir väl snickaren arbetslös

A
S sunqan skrev:
Är man ett troll om man har rätt?
Japp i den andres ögon.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.