M Markarbetaren skrev:
Ditt resonemang om dold kabelförläggning faller på sin egen orimlighet. Det finns lagkrav på minsta täckskickt beroende på om kabeln ligger i gata, grönyta osv. Krav på grävskydd såsom skyddsrör, kabelskydd, skyddsfyllning osv. Om du säljer din fastighet och köparen anlitar någon för att plantera en buske och denne smäller skyffeln i en kabel som ligger 10cm ned i gräsmattan och få ström i kroppen så kan det bli en tråkig historia. Så NEJ, en dold kabelförläggning skulle jag nog säga är allvarligare än att klamra upp en synlig kabel själv.

Vad är det för kurs du har gått förresten? Ditt resonemang låter lite tvivelaktigt.
T Todpop skrev:
Läser undantagen från kraven på nätkoncessio...

6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas och användas utan nätkoncession.

Dvs om en byggnad är uppförd med annat syfte än bostadshus, exempelvis gästhus eller hobbyutrymme, men tillfälligt används som bostad så borde väl denna falla in under detta undantag? Byggnaden är trots allt inte avsedd som bostadshus.
Nätkoncention handlar om att du
M Markarbetaren skrev:
Ditt resonemang om dold kabelförläggning faller på sin egen orimlighet. Det finns lagkrav på minsta täckskickt beroende på om kabeln ligger i gata, grönyta osv. Krav på grävskydd såsom skyddsrör, kabelskydd, skyddsfyllning osv. Om du säljer din fastighet och köparen anlitar någon för att plantera en buske och denne smäller skyffeln i en kabel som ligger 10cm ned i gräsmattan och få ström i kroppen så kan det bli en tråkig historia. Så NEJ, en dold kabelförläggning skulle jag nog säga är allvarligare än att klamra upp en synlig kabel själv.

Vad är det för kurs du har gått förresten? Ditt resonemang låter lite tvivelaktigt.
Hej! I din historia kunde inte han så mycket om kabelförläggning.
En elektriker får inte dra naken fk i jorden bara för att han är elekriker.
I ditt scenario så har man gjort fel helt enkelt.
 
  • Gilla
Villebo
  • Laddar…
J JensW skrev:
Pratar vi tråden jag nämnde där en hade problem? För försäkringsbolaget spelar det väll ingen roll om hen eller tidigare ägare gjort det. Det är väll ändå upp till ägaren att påvisa vem gjort det. Är det sen felkopplat spelar det väll mindre roll. Pratar vi försäkringsbolag kan de ju sen själva tolka det lite som de vill.

Ja jag kvotade ju det.

nuvarande ägare kan omöjligen lämnas utan ersättning pga ett ev. Felaktig koppling av en tidigare ägare. Och frågan är varför man ens har en försäkring isåfall.

möjligvis försöker dom få reda på om någon tar ansvar för den.

vet du hur det ser ut i äldre hus? Skulle man gå igenom allt som gjorts i ett 100 år gammalt hus så hade man lika gärna kunnat bygga nytt. Och du som köpare har ju inte en aning om vad som är gjort av behörig eller inte.

Det är ju dock svårare i ett nybygge att komma undan skulle jag tippa på.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Har inte kollat specifikt om friggebod, men jag vet att en attefallare kan byggas som komplementsbyggnad eller komplementsbostad. I det senare fallet räknas det som en egen bostad och då krävs egen VA-anslutning osv. för då räknas det som egen fastighet.

Finns öht. begreppet friggebod kvar idag? På boverkets hemsida måste väl stadgarna finnas för vad som gäller?
Både attefallshus och friggebod finns, ett attefallshus kan vara ett komplementbostadshus, något en friggebod aldrig kan vara. Det betyder att om man tänker uppföra en bygglovsbefriad byggnad om 15m2, som ska användas som bostad, så är det ett attefallshus msn ska lämna in en bygganmälan för.
Och bostadshus måste tydligen ha egna elabonnemang.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
S Skurket skrev:
Hej, du får göra allt förutom själva knkopplingen i centralen.
Du får göra så mycket som din kompetens klarar av, dvs har du gjort fel, så fick du inte göra det.
Så va det när jag läste till behörigheten.
Du kan kolla här vad aktuell tillsynsmyndighet anser att du får göra istället för att sprida felaktiga gissningar:
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/
 
  • Gilla
Conqvist och 5 till
  • Laddar…
Wikih Wikih skrev:
Vi vill dra el till två friggebodar o jag undrar hur mycket o VAD man kan göra själv? Det blev så mycket dyrare att anlita en elektriker för allt än vi trodde. Och vad är det som är viktigt att elektrikern gör?
Rör inget.
 
Staffans2000
J Janfossi skrev:
Rör inget.
Ännu ett tips från en elektriker med ömma tår?

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
henric78 och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du kan kolla här vad aktuell tillsynsmyndighet anser att du får göra istället för att sprida felaktiga gissningar:
[länk]
Hmm.. fick som svar att "Du får inte installera ett vägguttag. Det får bara utföras av ett registrerat elföretag"

Vet inte om jag orjar börja gräva i detta. Men då betyder det att inte ens jag med min behörighet får göra detta. Utan måste gå via ett företag som är regestrerat.
 
  • Gilla
Ptr1097 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag som i mitt yrke lägger kabelrör och kabel, från servisledning upp till 240kV högspänning måste ha genomgått EBR. Kursen är bara 1 dag sedan kan du smälla ned hur mycket kabel du vill på din fastighet, men koppla kabeln, då måste du anlita en elektriker.
[bild]
Jag har som du lagt oräkneliga meter av allt från högspänningskablar av grövsta dimension ner till serviskablar av olika dimensioner till fastigheter, satt elskåp och byggt transformatorhus, men får då enligt "lag" enligt en del här inte gräva ner min egen serviskabel?
Det här landet behöver fler rebeller, inte fler nickedockor!

Med det sagt så blir man också fundersam över en del elfrågor där fråganden antagligen inte ens borde koppla in ett cykellyse, än mindre byta en Perilexkontakt.
Har du kunnandet, oavsett om det är VVS, el eller snickeri så moka, gräv ditt kabeldike och bygg din takstol.
 
  • Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
Om du bara ska ha belysning, kan dra fram 12V och göra all installation själv.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
S Skurket skrev:
Hmm.. fick som svar att "Du får inte installera ett vägguttag. Det får bara utföras av ett registrerat elföretag"

Vet inte om jag orjar börja gräva i detta. Men då betyder det att inte ens jag med min behörighet får göra detta. Utan måste gå via ett företag som är regestrerat.
Om du har egen behörighet står det dig fritt att på din egen elanläggning utföra sådana elarbeten som omfattas av behörigheten.
Du som privatperson får däremot inte göra dessa arbeten på någon annans elanläggning.
 
C Carl-Jo-han skrev:
Det är inte heller tillåtet att köra för fort eller att fuska med skatten, men det gör alla ändå.

Personligen hade jag gjort allting själv. Det är liksom ingen hjärnforskning, även om alla elektriker gärna vill framställa det som det. Alla regler finns på nätet, och om du har läst grundläggande matematik på högstadiet så kan du nog koppla in det lika bra som, eller bättre än valfri elektriker.
Inte riktigt så enkelt
 
T
Sverker T Sverker T skrev:
Men då blir väl snickaren arbetslös
Jag har alltid tyckt att snickarna är överflödiga i byggprocessen. Jag menar vem som helst kan ju slå i en spik.

Det elektrikern gör är ju ren magi, varför tror ni att det är behörighetskrav för det jobbet? I utbildningen så ingår det vissa hemliga ritualer (likt frimurarordern), men du kommer aldrig få någon att erkänna det..
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ännu ett tips från en elektriker med ömma tår?

Staffan
Nja. Snarare ett tips från en som sett mycket. Och som kan regler och försäkringsvillkor. Tråkigt att bli bemött så illa.
 
  • Gilla
Berthramb och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Man kan göra allting själv, men det är inte tillåtet.
Varför är det inte tillåtet, Om man gör det fackmanna mässigt ?
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.