E
Fario Fario skrev:
Nej. Jag fuskar inte med skatten och inte kör jag för fort (ok, hastigheten kan tillfälligtvis överskrida lagstadgad hastighet men så fort jag märker det minskar jag den). Inte heller dricker jag sprit eller röker men svär gör jag högt.
Helt rätt. Såklart går det tillfälligtvis att bryta en aning mot lagarna av misstag ibland, detta är det ingen som förtjänar giljotinen för.

Men att fuska i en elinstallation och den sälja skräpet till en barnfamilj, sånt händer bara inte av sig självt.

Men helt rätt att det inte alltid är enkelt att bedöma var gränsen går, det är ju möjligt att se detta svart och vitt också, det vill säga antingen bryter du eller ej.

Om så vore fallet är det ju säkrast att hålla rejäla marginaler till dessa övertramp men en människa kommer alltid göra fel i vilket fall, där är det intentionen som är det viktiga.

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
M martin h82 skrev:
vad menas med får inte? är det nån som fått böter el sitter i fängelse för att dragit lite el?
Där är väl en del som sitter inne just för att de dragit en lina på Stureplan :p

• Haha
  • Gilla
henric78 och 7 till
  • Laddar…
C Carl-Jo-han skrev:
Personligen hade jag gjort allting själv. Det är liksom ingen hjärnforskning, även om alla elektriker gärna vill framställa det som det. Alla regler finns på nätet, och om du har läst grundläggande matematik på högstadiet så kan du nog koppla in det lika bra som, eller bättre än valfri elektriker.
Problemet är inte folk som vet vad de gör. Problemet är folk som tror att de vet vad de gör.
Det är när man inte känner sina egna begränsningar, som det blir farligt.

• Gilla
  • Älska
henric78 och 14 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Såklart. Har du klarat högstadiematten bör du även kunna bygga en rymdraket som tar dig till månen eller en ubåt som kan parkera i Mariannergraven.
Det komiska är väl att de inte finns något som direkt är olagligt i att bygga något av dem... ja om man nu håller sig borta från 230v kablar:rofl:

• Gilla
  • Haha
henric78 och 3 till
  • Laddar…
E
A Alexn72 skrev:
Det komiska är väl att de inte finns något som direkt är olagligt i att bygga något av dem... ja om man nu håller sig borta från 230v kablar:rofl:
Ja, de kan få bygga. Inte samma sak som att de får byta till jordat eller mörda någon i sin farkost.

E El-Löken66 skrev:
Ja, de kan få bygga. Inte samma sak som att de får byta till jordat eller mörda någon i sin farkost.
Det där var ordentligt osmakligt, även för en fredagskväll

• Gilla
henric78
  • Laddar…
E
M Millox skrev:
Det där var ordentligt osmakligt, även för en fredagskväll
Vet inte vad du syftar på.

Men nu pratar vi dels om vad som hempularen får göra enligt lag samt vad denne kan klara att göra och vad konsekvenserna av eventuella fel blir.

För antingen så har du brutit mot lagen eller så har du inte. Det är bara olika grader i helvetet.

C Carl-Jo-han skrev:
Det är inte heller tillåtet att köra för fort eller att fuska med skatten, men det gör alla ändå.
I trafiken har jag lugnat ner mej sen jag fick barn. Jag har inte fått en enda bot det här årtusendet så antingen kör jag inte för nämnvärt för fort eller så brister kontrollen från samhället, poliser ser jag nog varje kvartal även om de inte stoppar just mig.

Elen är jag ju som fastighetsägare ansvarig för oavsett vem som installerat eller utökat anläggningen, så fort den auktoriserade installatören lämnat min fastighet är ansvaret mitt. Någon kontroll på vem som installerat vad finns ju inte och tur är väl det.
Delarna finns ju på elbutik.se för oss som inte har 75% på grossen och kunskapen hur det skruvas och spikas finns i mitt fall kvar från gymnasietiden och Youtube ska numera ha bra instruktionsfilmer sägs det.

Men skatten, hur gör alla? Jag har bara att godkänna deklarationen och hittar inga "fusk" som jag ens skulle kunna göra... Kontroller vet jag inte om det görs men medierna skriver iaf om vilka områden som ska granskas i år.

• Gilla
  • Haha
StaBen och 4 till
  • Laddar…
För den som är intresserad så finns ”förordning om elektrisk koncession”, googla. Där finns lite mer matnyttigt. Även i Ellagen tror jag det framgår, om än inte så tydligt.

• Gilla
Todpop
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Såklart. Har du klarat högstadiematten bör du även kunna bygga en rymdraket som tar dig till månen eller en ubåt som kan parkera i Mariannergraven.
Ubåtar finns det som byggt utan formell utbildning, inte några som klarar djupet för Mariannergraven men.

Här är det en kille som byggt en en kärnreaktor utan att ha någon utbildning:
https://www.expressen.se/kvallsposten/31-aring-greps-for-bygge-av-karnreaktor-i-koket/

Det går att få kunskap utan att går formella utbildning också.

• Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Det som är lite komiskt är att du som anläggnings ägare är ansvarig för elinstallationen i din fastighet, men du får inte gör något själv.

• Gilla
henric78 och 8 till
  • Laddar…
M martin h82 skrev:
vad menas med får inte? är det nån som fått böter el sitter i fängelse för att dragit lite el?
om det händer någon något och det visar sig att du som icke behörig gjort elen så ja....

Om det brinner ner o det visar sig vara elfel gjort av en icke behörig, hejdå till att få något på försäkring.

men som redan sagts, ts behöver ju bara prata med elfirman om det finns något han kan gå göra själv. Tex gräva ner slangen ut.

J JensW skrev:
Om det brinner ner o det visar sig vara elfel gjort av en icke behörig, hejdå till att få något på försäkring.
Hur ofta händer det?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ofta händer det?
useless useless skrev:
Hur ofta händer det?
förhoppningsvis sällan. Sa som sagt inte att det hände ofta, sa bara att det kunde ske som svar på frågan.

när jag kör för fort med min bil, så är det ju sällan jag blir stoppad av polis . Inte samma
Sak som att det är rätt och inte heller samma sak som att det inte kan ske.

För övrigt vill jag minnas att hyfsat nyligen läst tråd här där någon köpt ett hus där elfel uppstått och skada skett där försäkringsbolaget inte ville ersätta just pga att tidigare ägare av huset pillat med elen själv. Men kan mycket väl minnas fel.

Staffans2000
J JensW skrev:
Det gäller också att försäkringsbolagen har åtminstone någon form av bevis, vilket vanligtvis borde bli ganska knivigt.
Och, som sagt var. Slarvar man inte, så är risken för brand försumbar.

Staffan

• Gilla
  • Haha
ptlf och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.