Behöver man separat elabonnemang om man hyr ut en komplementbyggnad till andra? Jag såg vad EI skrev men undrar vad det påståendet grundar sig i. Tänkte i scenariot att jag hyr ut gäststugan till grannen över helgen.

• Gilla
Pekka 53
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vad gäller då markförlagd kabel.. Måste marken vara välsignad av elektrikern?
A Alexn72 skrev:
Det räcker väl att den är jordad ;)
Av jord är du kommen, till jord skall du åter varda...

• Gilla
  • Haha
rosil och 1 till
  • Laddar…
T
E El-Löken66 skrev:
Vad gäller då markförlagd kabel.. Måste marken vara välsignad av elektrikern?
Precis så måste det ju vara! :thinking:

• Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Klenspänning får du dra själv iaf ;)

Nja, det beror på för även då gäller max 10A 200V/A

• Gilla
gww
  • Laddar…
T
A ati skrev:
Klenspänning får du dra själv iaf ;)
Allt under 400V räknar jag som klen :strong::rolleyes:

• Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
E
T TechChad skrev:
Allt under 400V räknar jag som klen :strong::rolleyes:
Allt under 400 kV?

vad menas med får inte? är det nån som fått böter el sitter i fängelse för att dragit lite el?

Totte_S
M martin h82 skrev:
vad menas med får inte? är det nån som fått böter el sitter i fängelse för att dragit lite el?
Som att det inte är tillåtet. Bara för att ingen sitter i fängelse betyder det inte att det är tillåtet.

Söte värld vilken trasslig tråd, rena hempulet...

• Gilla
  • Haha
henric78 och 11 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Man kan göra allting själv, men det är inte tillåtet.
Det är inte heller tillåtet att köra för fort eller att fuska med skatten, men det gör alla ändå.

Personligen hade jag gjort allting själv. Det är liksom ingen hjärnforskning, även om alla elektriker gärna vill framställa det som det. Alla regler finns på nätet, och om du har läst grundläggande matematik på högstadiet så kan du nog koppla in det lika bra som, eller bättre än valfri elektriker.

• Gilla
  • Haha
henric78 och 20 till
  • Laddar…
E
C Carl-Jo-han skrev:
Det är inte heller tillåtet att köra för fort eller att fuska med skatten, men det gör alla ändå.

Personligen hade jag gjort allting själv. Det är liksom ingen hjärnforskning, även om alla elektriker gärna vill framställa det som det. Alla regler finns på nätet, och om du har läst grundläggande matematik på högstadiet så kan du nog koppla in det lika bra som, eller bättre än valfri elektriker.
Såklart. Har du klarat högstadiematten bör du även kunna bygga en rymdraket som tar dig till månen eller en ubåt som kan parkera i Mariannergraven.

• Gilla
·HeRmAN· och 7 till
  • Laddar…
Bara en passus, vem vet att jag tar elen från mitt ordinarie, om jag inte säger något, ingen och det frågas inte efter heller. det finns inga el-poliser som springer runt och tittar efter hur det är gjort.

• Gilla
henric78 och 6 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Såklart. Har du klarat högstadiematten bör du även kunna bygga en rymdraket som tar dig till månen eller en ubåt som kan parkera i Mariannergraven.
Absolut. En raket bör vara 9 x längre än sin bredd och angående ubåt, ju tjockare dessto bättre :geek: Kan du? :beer::ok:

Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
C Carl-Jo-han skrev:

Jag har inte heller några problem att göra det själv. Att klara matten är dock ingen garant för att man har en praktiskt känsla.

• Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
C Carl-Jo-han skrev:
Nej. Jag fuskar inte med skatten och inte kör jag för fort (ok, hastigheten kan tillfälligtvis överskrida lagstadgad hastighet men så fort jag märker det minskar jag den). Inte heller dricker jag alkohol eller röker men svär gör jag högt och drar viss el själv gör jag gärna.

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.