89 116 läst · 469 svar
89k läst
469 svar
Dra el själva?
Det väldigt korta svaret är att du kan göra allting själv, men du får inte göra någonting själv.
Om du trotsar lagen och väljer att göra eljobbet själv ska du se till att göra det så bra så att du inte orsakar någon skada. Men om någon upptäcker det och polisanmäler och polisen har resurser att utreda kan du dömas till böter eller fängelse i högst ett år. Preskriptionstiden är två år.
Du som anläggningsägare är ansvarig för din anläggning, så oavsett om det är du eller en elektriker som kopplat är det du som får ersätta eventuella skador din anläggning orsakar.
Om du trotsar lagen och väljer att göra eljobbet själv ska du se till att göra det så bra så att du inte orsakar någon skada. Men om någon upptäcker det och polisanmäler och polisen har resurser att utreda kan du dömas till böter eller fängelse i högst ett år. Preskriptionstiden är två år.
Du som anläggningsägare är ansvarig för din anläggning, så oavsett om det är du eller en elektriker som kopplat är det du som får ersätta eventuella skador din anläggning orsakar.
M merbanan skrev:
Hugh Chaparral: minst 100 stugor som är avsedda för boende, har alla ett eget abonnemang?useless skrev:
Vi har dragit om all el ink bytt elcentral i huset. Jag har gjort stora delar själv MEN, jag har haft en elektriker på plats för att gå igenom allt, han har bytt elcentral, satt upp nya grupper osv så har jag gjort allt tidskrävande jobb som att byta ut alla gamla trådar. Jag har inte kopplat ihop något utan det kom elektrikern och gjorde, kopplade i alla dosor, monterade vägguttag osv. På så sätt gjorde elektrikern som en elektriker bör göra, men jag slapp betala 500kr/h för att han skulle lägga tid på att dra tråd vilket inte alls är svårt eller ens förenat med en risk då elektrikern kopplade ihop allt och ”godkände” det.Wikih skrev:
Är ganska säker på att det finns någon som sitter inne för just det, vet med säkerhet att det åtminstone har funnits det. Hemmapulare som hade dragit all el själv och sen sålt huset mer eller mindre direkt efteråt. Sen brann huset upp med en av de nya ägarna sovandes i det och det konstaterades att el var orsak till branden och på det man fortfarande kunde se av anläggningen bedömdes att anläggningen var så allvarligt fel att mannen dömdes till vållande till annan persons död, samt skadestånd då ingen försäkring täcker det. Detta var för 5-10 år sen så just han är nog ute i det fria igen.M martin h82 skrev:
Men jag anser nog att min "svarsfråga" ändå ger dig svaret. För troligen vet du att man inte får köra bil utan körkort. Samma sak gäller här, är du inte utbildad så får du inte.J Johanjj83 skrev:
Sen finns det dåliga bilförare och dåliga elektriker men som ändå får köra bil/ koppla el.