T
Fotografen Fotografen skrev:
Söte värld vilken trasslig tråd, rena hempulet...
Det blir så här när amatörer försöker sig på elektrikerns svåra magi.
Du kan ju tänka dig om det blir så här trassligt bara i en forum tråd, gissa hur det ser ut när amatörerna kopplat fulel hemma själv..

• Gilla
  • Haha
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Det väldigt korta svaret är att du kan göra allting själv, men du får inte göra någonting själv.

Om du trotsar lagen och väljer att göra eljobbet själv ska du se till att göra det så bra så att du inte orsakar någon skada. Men om någon upptäcker det och polisanmäler och polisen har resurser att utreda kan du dömas till böter eller fängelse i högst ett år. Preskriptionstiden är två år.

Du som anläggningsägare är ansvarig för din anläggning, så oavsett om det är du eller en elektriker som kopplat är det du som får ersätta eventuella skador din anläggning orsakar.

• Gilla
BSOD och 7 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
LAGEN säger "Får INTE bo i friggebod".
Men du kan ju kalla det för tillfälligt boende, eller ett attefallshus..

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
J Johanjj83 skrev:
Varför är det inte tillåtet, Om man gör det fackmanna mässigt ?
Har du gått utbildning

M merbanan skrev:
Behöver man separat elabonnemang om man hyr ut en komplementbyggnad till andra? Jag såg vad EI skrev men undrar vad det påståendet grundar sig i. Tänkte i scenariot att jag hyr ut gäststugan till grannen över helgen.
useless useless skrev:
Lagen om nätkoncession är inte beroende av plan och bygglagen. Om byggnaden används som bostad så ska det vara ett eget abonnemang oavsett om det finns bygglov eller andra godkännanden.
Hugh Chaparral: minst 100 stugor som är avsedda för boende, har alla ett eget abonnemang?

Skumpe
E El-Löken66 skrev:
Såklart. Har du klarat högstadiematten bör du även kunna bygga en rymdraket som tar dig till månen eller en ubåt som kan parkera i Mariannergraven.
Rimlig jämförelse med att dra el till en friggebod.

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
T
J Johanjj83 skrev:
Får du köra bil utan körkort, så länge du följer hastighetsgränserna och vägskyltar borde det ju vara lugnt..

• Gilla
Berthramb och 1 till
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Har du gått utbildning
Ja, men vad har det med min fråga attgöra?

T TechChad skrev:
Får du köra bil utan körkort, så länge du följer hastighetsgränserna och vägskyltar borde det ju vara lugnt..
Varför ska alltid få en kontra-fråga, när man ställer en fråga här ?

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Wikih Wikih skrev:
Vi vill dra el till två friggebodar o jag undrar hur mycket o VAD man kan göra själv? Det blev så mycket dyrare att anlita en elektriker för allt än vi trodde. Och vad är det som är viktigt att elektrikern gör?
Vi har dragit om all el ink bytt elcentral i huset. Jag har gjort stora delar själv MEN, jag har haft en elektriker på plats för att gå igenom allt, han har bytt elcentral, satt upp nya grupper osv så har jag gjort allt tidskrävande jobb som att byta ut alla gamla trådar. Jag har inte kopplat ihop något utan det kom elektrikern och gjorde, kopplade i alla dosor, monterade vägguttag osv. På så sätt gjorde elektrikern som en elektriker bör göra, men jag slapp betala 500kr/h för att han skulle lägga tid på att dra tråd vilket inte alls är svårt eller ens förenat med en risk då elektrikern kopplade ihop allt och ”godkände” det.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
M martin h82 skrev:
vad menas med får inte? är det nån som fått böter el sitter i fängelse för att dragit lite el?
Är ganska säker på att det finns någon som sitter inne för just det, vet med säkerhet att det åtminstone har funnits det. Hemmapulare som hade dragit all el själv och sen sålt huset mer eller mindre direkt efteråt. Sen brann huset upp med en av de nya ägarna sovandes i det och det konstaterades att el var orsak till branden och på det man fortfarande kunde se av anläggningen bedömdes att anläggningen var så allvarligt fel att mannen dömdes till vållande till annan persons död, samt skadestånd då ingen försäkring täcker det. Detta var för 5-10 år sen så just han är nog ute i det fria igen.

• Gilla
SifVerT
  • Laddar…
J Johanjj83 skrev:
För att du stjäl arbetstillfällen från någon annan.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
islander och 9 till
  • Laddar…
T
J Johanjj83 skrev:
Varför ska alltid få en kontra-fråga, när man ställer en fråga här ?
För att det är ett forum, hela upplägget bygger på frågor :heart:

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
T TechChad skrev:
För att det är ett forum, hela upplägget bygger på frågor :heart:
Ja men jag ställer ju en fråga som jag vill ha svar på, inte för att jag vill svara på andras frågor till mig

• Gilla
  • Haha
henric78 och 3 till
  • Laddar…
T
J Johanjj83 skrev:
Ja men jag ställer ju en fråga som jag vill ha svar på, inte för att jag vill svara på andras frågor till mig
Men jag anser nog att min "svarsfråga" ändå ger dig svaret. För troligen vet du att man inte får köra bil utan körkort. Samma sak gäller här, är du inte utbildad så får du inte.
Sen finns det dåliga bilförare och dåliga elektriker men som ändå får köra bil/ koppla el.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.