12 918 läst · 96 svar
13k läst
96 svar
Dra el på övervåning utan att dra själva elen
Detta här är ju en intressant liten grej.
Med B auktorisation så får man ju förändra och utöka inom befintlig grupp.
Så om tar dit en A auktoriserad som får koppla in och dra alla grupper till första dosan kan man med B sen fortsätta.
(går att tolka så i alla fall)
Är det OK att göra tvärtom ...?
Med B auktorisation så får man ju förändra och utöka inom befintlig grupp.
Så om tar dit en A auktoriserad som får koppla in och dra alla grupper till första dosan kan man med B sen fortsätta.
(går att tolka så i alla fall)
Är det OK att göra tvärtom ...?
Sen tycker jag som vanligt att det är tråkigt att vi hela tiden ska prata om formalian runt auktorisation/behörighet och anställningsförhållanden osv, inte vilken faktiskt kunskap och kompetens som finns.
Men nu är det ju dock så lagstiftaren och branschen har kommit fram till att det ska fungera, dvs det är formalia i form av papper, anställningsförhållande osv som ska bestämma vem som är lämpad. Kunskap och färdigheter är man i princip helt ointresserad av.
Men nu är det ju dock så lagstiftaren och branschen har kommit fram till att det ska fungera, dvs det är formalia i form av papper, anställningsförhållande osv som ska bestämma vem som är lämpad. Kunskap och färdigheter är man i princip helt ointresserad av.
Och det jag tycker är lite "jobbigt" är när man tex. tvärsäkert talar om att jag får minsann göra allt utom just koppla in i centralen och inte kan ta till sig fakta om hur reglerna är. Det tyder på en total okunskap om vad reglerna säger.
Hur folk gör bryr jag mig inte om, men att sprida irrläror hos dom som vet ännu mindre tycker jag inte om.
Hur folk gör bryr jag mig inte om, men att sprida irrläror hos dom som vet ännu mindre tycker jag inte om.
E elmont skrev:Och det jag tycker är lite "jobbigt" är när man tex. tvärsäkert talar om att jag får minsann göra allt utom just koppla in i centralen och inte kan ta till sig fakta om hur reglerna är. Det tyder på en total okunskap om vad reglerna säger.
Om det är mina svar du syftar på så har det ingenting med att jag vill sprida irrläror, jag bara talade om vad vi gjort och att det var en överenskommelse med en behörig elektriker eftersom han vet att min man vet han håller på med, i annat fall skulle han inte få göra dessa saker.
Nu vet jag ju att sådana här trådar lätt kan spåra ur iom att alla ska tala om regelverk och att man inte får göra si eller så och det är ju jättebra så att folk vet, men när det ska bli en massa påhopp och folk ska leka viktigpettrar, det är något jag däremot inte gillar.
Jag har ju överhuvudtaget inte försökt påtala för TS vad han får och inte får göra utan rekomenderade honom att kontakta en behörig elektriker för att ställa sina frågor till honom/henne och om denne elektriker sedan skulle färdigställa arbetet,
sedan kan vi ju förlänga denna tråd i all oändlighet för att peka finger på vissa detaljer som vi gjorde med vårat eljobb och det var ju inte riktigt min mening med inlägget.
Till de som framför åsikten att elfirmor vill tjäna pengar, så är det naturligtvis sant, annars finns de inte kvar. Dock är de flesta elektriker också människor och avskyr vissa momement. När vi byggde till, så hade jag dealen att jag drog och han kopplade och kontrollerade. Vi gick igenom ritningar och idéer, men när han såg hur mycket spottar som skulle kopplas in, så konstaterade han att det där får du koppla in själv. ”Det finns inget som är så tråkigt som att koppla spottar, jag kopplar centralen, så kopplar du spottarna själv”
För den elektrikern var inte pengarna han tjänade i timmen värda att tjäna.
För den elektrikern var inte pengarna han tjänade i timmen värda att tjäna.
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Faktum är dock att 80% av elektrikerna (flertalet ECY-certifierade) inte kan reglerna.E elmont skrev:
De flesta av dessa tror att det är helt OK att fixa med elen hemma hos sig (99%) samt hos vänner och bekanta (90%).
Det är faktiskt bara de som är "auktoriserade installatörer" som får göra el på sin fritid. Jag tror inte att någon installationsfirma har skrivit in i sitt egenkontrollprogram (EKP) att deras anställda får göra el på sin fritid. Säg gärna till om jag har fel.
Vatthagen, du är låååångt ifrån ensammen så det är inte specifikt riktat mot dig.
Och nästan alla försöker försvara sitt "fel" i stället för att ta till sig "fakta".
Scouten, jag undrar vilken sorts elektriker du har haft kontakt med. Alla som jag känner gör sitt jobb oavsett vad det handlar om, för hos yrkesmän finns inge bra och dåliga jobb. När man i några år sysslat med allt som tänkas kan är det lika "vardagslunk" oavsett vad man gör. Jag har aldrig sett en elektriker bett någon annan göra en del av jobbet för att denne tycker att det är tråkigt, och är det så såbör denne kanske tänka på att byta yrke.
claesbörjesson, där har vi helt olika åsikt. Jag tror att 99 % har helt klart för sig vad som gäller. Hur det är med dom allra yngsta vet jag inte, men jag har förhoppningen att undervisningen inte helt har "ballat" ur
Och nästan alla försöker försvara sitt "fel" i stället för att ta till sig "fakta".
Scouten, jag undrar vilken sorts elektriker du har haft kontakt med. Alla som jag känner gör sitt jobb oavsett vad det handlar om, för hos yrkesmän finns inge bra och dåliga jobb. När man i några år sysslat med allt som tänkas kan är det lika "vardagslunk" oavsett vad man gör. Jag har aldrig sett en elektriker bett någon annan göra en del av jobbet för att denne tycker att det är tråkigt, och är det så såbör denne kanske tänka på att byta yrke.
claesbörjesson, där har vi helt olika åsikt. Jag tror att 99 % har helt klart för sig vad som gäller. Hur det är med dom allra yngsta vet jag inte, men jag har förhoppningen att undervisningen inte helt har "ballat" ur
Bara ett litet sidospår där som ploppade upp. Är ”behörigheten/auktoriseringen” på livstid? Eller måste du kontakta nån firma som vem som helst om du skulle önska en dimmer i sovrummet nu? Enligt reglerna alltså? Inte vad du gör.E elmont skrev:När det gäller mina inlägg så kan jag försäkra dig om att dom inte har någon som helst "bäring" på min sysselsättning. Jag har gått i pension för ett antal år sedan och sysslar inte med elinstallationer längre. Och jag kan inte tyda dina inlägg som nått annat än råd till dom som inte riktigt vet hur det ligger till.
Numera är det livstid, men det har bara varit så i några år. Personligen har jag avstått från att registrera mig hos ESV så jag får inte göra mer än en "vanlig" Svensson. Allt för att slippa jobba med el hos alla som tycker att jag numer har tid och inte behöver ta betalt för jag har ju pension
Tja, har man en elektriker man känner väl, sen många år, som man jobbat sida vid sida med i en massa olika situationer, så väljer han kanske att strunta i att göra saker han avskyr, av vänlighet mot min plånbok, samtidigt som han slipper tristessen. Han åkte istället till en annan kund och fakturerade timmar.
Ja, skulle han jobba "gratis" hos dig så förstår jag att han tyckte att du kunde göra jobbet själv. Jag tror inte att det berodde på att han avskydde att koppla spottar utan att han avskydde att bli utnyttjad för att göra "gratisjobb".