Skillnaden är i praktiken minimal, nu ska man bla vara "en del av företagets egenkontrollprogram". Och jag är övertygad om att i princip inget elinstallationföretag har med "kreti och pleti" i sitt egenkontrollpogram.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
Man har fritt att välja mellan att lista upp sin personal i egenkontrollprogrammet, eller välja att beskriva nödvändig kompetensprofil kopplat till vad man får göra.

Beskriver man i EKP't sin verksamhet på det senare viset så är det inte svårt att göra det öppet att ta in valfri kompetens i arbetet när man vill.

Beskriver man på personnivå kan man i princip inte ens låna in personal från annan firma vid arbetstopp.
Ja inte utan att skriva om EKP't då.
 
Hur upplever ni som jobbar med eller under detta tex Mikael att det utförs eller har någon betydelse i praktiken? Verkar vara en dejavu av hypen när CE95 skulle in dvs något som skruvas upp astronomiskt till att börja med men sen faller in i en grå menlös lunk ganska snabbt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
Jag för min del är övertygad att "egenkontrollprogrammet" är århundradets papperstiger.

De flesta firmor, alla seriösa, har nu skrivit ett utifrån mallen de fick ifrån INI, dvs de flesta elfirmor i landet har ett EKP som är nära på identiskt.

Nu är dessa papper förpassade till den bakersta pärmen i bokyllan, och är snart det absolut dammigaste saken på hela företaget.

Jag har i veckan gått en kurs, kom med utbildningsbeviset till chefen och undrade om han ville ha något att sätta in till dokumentationen.
Ehhm, ja *svagt suck* jag har en del andra papper som jag måste få in också, men ta en kopia så får jag göra det sen.
Och tänk, det är bara ett drygt halvår sedan vi sjösatte detta, chefen är alltid noga med att allt ska vara bra, riktigt, följa regler. Att vi ska ha rätta utbildningarna, materialet, att vi inte ska fuska fram lösningar, att vi ska jobba säkert osv osv.

Och redan nu börjar EKP komma på efterkälken ...
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag för min del är övertygad att "egenkontrollprogrammet" är århundradets papperstiger.

De flesta firmor, alla seriösa, har nu skrivit ett utifrån mallen de fick ifrån INI, dvs de flesta elfirmor i landet har ett EKP som är nära på identiskt.

Nu är dessa papper förpassade till den bakersta pärmen i bokyllan, och är snart det absolut dammigaste saken på hela företaget.

Jag har i veckan gått en kurs, kom med utbildningsbeviset till chefen och undrade om han ville ha något att sätta in till dokumentationen.
Ehhm, ja *svagt suck* jag har en del andra papper som jag måste få in också, men ta en kopia så får jag göra det sen.
Och tänkt, det är bara ett drygt halvår sedan vi sjösatte detta, chefen är alltid noga med att allt ska vara bra, riktigt, följa regler. Att vi ska ha rätta utbildningarna, materialet, att vi inte ska fuska fram lösningar, att vi ska jobba säkert osv osv.

Och redan nu börjar EKP komma på efterkälken ...
Detta är något man kan diskutera många sidor framöver, det jag skulle vilja se är en lista med för- och nackdelar som EKP:t erbjuder.

Man har diskuterat i åravis för att kunna framställa något som skulle kunna bräcka det gamla systemet, som ju uppenbarligen var "föråldrat" och därmed dåligt i den nya generationen byråkraters ögon.

De största intressenterna har fått bidra med vad de ville nya systemet och för att tillgodose allas behov har vi nu fått fram dagens intetsägande system.

Så är min uppfattning i alla fall, sen är det ju en möjlighet att detta systemet kan komma att byggas ut om ett par år och faktiskt, med tiden, mynna ut i något användbart, systemet är ännu i sin vagga och det kommer säkerligen att följas upp av efterlevandekontroller samt enkäter som med tiden kan dra systemet åt rätt håll. Kanske.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det som är bra med EKP är att företagen måste aktivt visa att de följer reglerna vad gäller installation.
Och att konsumenter snabbt kan kolla upp en installatör direkt på ESV:s webbtjänst.
Förhoppningsvis leder detta till att mindre seriösa aktörer kommer att få utföra färre elinstallationer i framtiden.
Och med mindre seriösa menar jag de som är ute efter att skinna kunder genom att dumpa timpris,lägga på ett orimligt högt påslag på mtrl samt att använda icke kompetent personal.
Tro att det här kommer att bli till nytta för båda parter.
Det behövs en sanering i den här branschen
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
C C_Lindberg skrev:
Som rubriken lyder vill jag dra elen själv på övervåningen utan att dra själva elen. Alltså sätta dosor för uttag, kontakter och lamputtag samt dra slang.

Vad gäller, får jag göra det själv?
Hej.
Enligt föreskrifterna är svaret enkelt: Nej!
Det kan du läsa om på Elsäkerhetsverkets hemsida. Det finns föreskrifter om bl.a dimensionering, materiel, förläggning och utförande mm.
Dessutom är det en ansvarsfråga. Och även kontroll och dokumentation.
Om en lärling som ändå gått en treårig gymnasieutbildning inte får jobba själv, hur kan då vissa personer tro att det är tillåtet för en lekmän att utföra vissa elarbeten själ?
Du kanske kan gå med som hantlangare men det finns regler för detta också.
 
tommib
A AndersEB skrev:
Hej.
Enligt föreskrifterna är svaret enkelt: Nej!
Det kan du läsa om på Elsäkerhetsverkets hemsida. Det finns föreskrifter om bl.a dimensionering, materiel, förläggning och utförande mm.
Dessutom är det en ansvarsfråga. Och även kontroll och dokumentation.
Om en lärling som ändå gått en treårig gymnasieutbildning inte får jobba själv, hur kan då vissa personer tro att det är tillåtet för en lekmän att utföra vissa elarbeten själ?
Du kanske kan gå med som hantlangare men det finns regler för detta också.
Suck.... ännu en av dessa....

Vad har det med saken att göra att lärlingen spenderat tre år på gymnasiet? En yrkesman som jobbat 30 år får inte heller koppla själv på fritiden.

Ja, det är ett lagbrott att installera rör/dosor själv. Det räcker att säga det. Du behöver inte blanda in kunskap i det hela för det är lagstiftaren i väldigt stor utsträckning ointresserad av.

Men välkommen till forumet i alla fall!
 
  • Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
C C_Lindberg skrev:
Som rubriken lyder vill jag dra elen själv på övervåningen utan att dra själva elen. Alltså sätta dosor för uttag, kontakter och lamputtag samt dra slang.

Vad gäller, får jag göra det själv?


Om jag vore du, skulle jag först försöka få tag på en behörig elektriker, framföra denna fråga till elektrikern, om han/hon skulle kunna slutföra jobbet efter att du gjort allt det du skrev i tråden.
För det är ingen idé att du skulle påbörja detta jobb och sedan inte hitta någon behörig elektriker som vill slutföra detta.

Själva har vi gjort allt det du skrev + att vi också drog all el, kopplade alla dosor och elektrikern bara behövde göra slutklämmen och koppla in till själva elcentralen, men då ska du vara medveten om att detta var en överenskommelse med elektrikern och att min man har kompetens för detta arbete men inte behörighet för att göra slutinstallationen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Har man inte behörighet för "slutinstallationen" har man ingen behörighet för rör, tråd, dosor, uttag mm.mm.
 
Man kan ju bli inskriven i elektrikerns egenkontrollprogram...
 
useless useless skrev:
Man kan ju bli inskriven i elektrikerns egenkontrollprogram...
Företagets program. Där en auktoriserad installatör behöver ha varit involverad.
 
useless, det kan naturligtvis finnas vissa möjligheter men dom torde vara ytterst begränsade, vilken seriös elinstallatör vill ha en mängd hempulare i sitt EKP?
Det kanske kommer som en överraskning för dig men jag skulle drista mig till att påstå att 99,99% av alla elinstallationsföretag har som mål att tjäna pengar och jag har svårt att se vart förtjänsten överstiger riskerna med kreti och pleti i sitt EKP.
 
V Vatthagen skrev:
Om jag vore du, skulle jag först försöka få tag på en behörig elektriker, framföra denna fråga till elektrikern, om han/hon skulle kunna slutföra jobbet efter att du gjort allt det du skrev i tråden.
För det är ingen idé att du skulle påbörja detta jobb och sedan inte hitta någon behörig elektriker som vill slutföra detta.

Själva har vi gjort allt det du skrev + att vi också drog all el, kopplade alla dosor och elektrikern bara behövde göra slutklämmen och koppla in till själva elcentralen, men då ska du vara medveten om att detta var en överenskommelse med elektrikern och att min man har kompetens för detta arbete men inte behörighet för att göra slutinstallationen.
This. Gäller bara att hitta rätt elektriker, och presentera en rimlig plan, dvs. träffas innan, diskutera vad som ska göras, vill elektrikern besikta innan man sätter ytskikt gör han det, och sen brukar det sällan vara något bekymmer.

Själv slipper jag gärna dra trådarna, det är rätt gött att bara visa vad som ska sitta var, och hur det ska funka, så får man det så .. :)
 
Och får jag bara dra trådarna så att tråddragningen är rätt så är det ju lätt för den som kommer efter, bara koppla ihop dom, för alla ev problem är ju lösta i och med tråddragningen är klar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.