Sen är frågan hur kan elektrikern veta att det inte gjort av en elektriker?

Om det inte är riktigt dåligt gjort då, då kan det misstänkas vara någon som inte är elektriker (eller dålig sådan).
 
Att privatpersoner drar slang och dosor är godkänt om elektrikern sedan drar i dubbelisolerade kablar. Det är inte att föredra men godkänt är det.
 
John Pohlman, läs # 5 och nej elektriker drar normalt INTE dubbelisolerade kablar i slang/rör utan enkelisolerade. Det blir tillsammans med (godkänd rör/slang) dubbelisolerat
 
Beror på hur avancerad installation det är frågan om hur erfaren man är själv av liknande projekt.
Efter att ha sett ett antal installationer av behöriga elektriker så tvekar jag inte att göra jobbet själv.
Ingen raketforskning att sektionera och fördela el till enstaka rum i befintlig anläggning.
Som alltid fordras självinsikt om sin egen kompetens och ansvar.
 
Vi är inne på vår sjätte renovering, nu med ett hus på 200kvm boyta. Detta har så klart gett oss ganska mycket erfarenhet, både bygg, vvs och el. Har i detta projekt blåst hela kåken och byggt upp allt från grunden. Vi har en gård på landet där alla känner alla och elfirman är väl inarbetad och som alla pratar gott om. Så här har vi gjort med elen:

I vårt fall praktiskt och ekonomiskt omöjligt att ha en elinstallatör genom hela byggtiden för att göra allt (på timme). Dealen blev: Genomgång och firmans ideér om dragning/våra önskemål. Vi köper allt material av elfirman (med fri leverans till dörren). Vi spårar och drar alla flexrör själva (fördragen pmflex), dosor m.m. i öppen konstruktion. Därefter på-platsen-kontroll av firman och godkännande att bygga igen. Elinstallationen har totalt kostat 80K, inkl. arbete, material och moms.
Elfirman (2 pers samtidigt) har lagt 3 dagar på plats totalt, och varit riktigt nöjda med min minst sagt pedanta slangdragning.

Vår deal har funkat riktigt bra, även om vi känner oss lite mer erfarna än den gemene hemmapularen.
/Joel
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Oberoende på hur duktig just du är så är det INTE enligt reglerna tillåtet.
Ps
Svaret var till BerraBo
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Oberoende på hur duktig just du är så är det INTE enligt reglerna tillåtet.
Ps
Svaret var till BerraBo
Fortkörning är inte heller tillåtet. Jag är ingen robot som enbart styr efter lagar och regler utan filtrerar allt via mitt eget omdöme. Sedan är jag beredd att ta ansvar för mina beslut.
 
Dock bör man väl kanske inte ge råd som strider mot lagar och regler, hur man sedan själv gör är kanske en annan sak.
Och bara för att du tycker att du kan köra fortare än vad det är skyltat gör det inte fortkörningen laglig, utan bara lite korkad.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
John Pohlman, läs # 5 och nej elektriker drar normalt INTE dubbelisolerade kablar i slang/rör utan enkelisolerade. Det blir tillsammans med (godkänd rör/slang) dubbelisolerat
Jodå jag kan regelverket. Jag arbetar som elektriker och har AL. Jag har skrivit ett antal egenkontrollprogram.
Jag tror inte du har förstått vad jag menade, om du drar i dubbelisolerade isolerade kablar i ett rör så blir inte röret en del av elinstallationen och således behöver inte förläggningen av röret utföras av någon som ingår i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram.
Sedan så skrev jag just det att det är inte att föredra men rent juridiskt är det ok.
 
Det är tänkbart att rör för dubbelisolerad kabel inte blir en del av installationen, men dosorna är fortfarande elinstallation. Det är nog inte så meningsfullt att bara dra slang eller rör, inga dosor.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dock bör man väl kanske inte ge råd som strider mot lagar och regler, hur man sedan själv gör är kanske en annan sak.
Och bara för att du tycker att du kan köra fortare än vad det är skyltat gör det inte fortkörningen laglig, utan bara lite korkad.
Om du läser det jag skriver så ger jag inga råd till andra utan enbart mitt eget agerande. Alla kan köra över fartbegränsningen men beroende på situation så kanske efterlevnaden varierar. Att inte ta hänsyn till andra faktorer än strikta regler anser jag vara korkat.
Mitt inlägg gjordes som en liten balans till alla elmont-örer som ropar på regelverket när det ofta handlar om att skydda egna intressen.
 
  • Gilla
Vatthagen
  • Laddar…
När det gäller mina inlägg så kan jag försäkra dig om att dom inte har någon som helst "bäring" på min sysselsättning. Jag har gått i pension för ett antal år sedan och sysslar inte med elinstallationer längre. Och jag kan inte tyda dina inlägg som nått annat än råd till dom som inte riktigt vet hur det ligger till.
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
Om du läser det jag skriver så ger jag inga råd till andra utan enbart mitt eget agerande. Alla kan köra över fartbegränsningen men beroende på situation så kanske efterlevnaden varierar. Att inte ta hänsyn till andra faktorer än strikta regler anser jag vara korkat.
Mitt inlägg gjordes som en liten balans till alla elmont-örer som ropar på regelverket när det ofta handlar om att skydda egna intressen.
Om du har lite sunt förnuft så lyssna på och ta åt dig av vad de som besitter gedigen kunskap här på forumet skriver.
De här som har yrkeskunskap och insikt i regelverken finns här för att ge goda råd och tips.
De gör detta utan att tjäna något på detta,utan för att de vill hjälpa till.
Det är därför trist att folk som inte vet vad de pratar om kommer med inlägg som kan förvirra och skapa problem.
All heder till de som hjälper till med sin kunskap och erfarenhet, ingen nämnd och ingen glömd
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Om du har lite sunt förnuft så lyssna på och ta åt dig av vad de som besitter gedigen kunskap här på forumet skriver.
De här som har yrkeskunskap och insikt i regelverken finns här för att ge goda råd och tips.
De gör detta utan att tjäna något på detta,utan för att de vill hjälpa till.
Det är därför trist att folk som inte vet vad de pratar om kommer med inlägg som kan förvirra och skapa problem.
All heder till de som hjälper till med sin kunskap och erfarenhet, ingen nämnd och ingen glömd
Instämmer helt i att det finns mycket kunskap och att många osjälviskt delar med sig av det. Men det är också så att det i stort sett alltid finns mer än 2 sätt att göra saker. Rätt eller fel är inte alltid glasklart utan det finns alltid nyanser och det var ju det tråden handlade om.
Framförallt när det gäller el så verkar svaret ofta bli att om en elektriker gör jobbet så blir det rätt och gör någon obehörig samma sak så är det fel. Resultatet verkar underordnat.
Därmed inget försvar för de som inte har koll på sin egen otillräcklighet.
 
  • Gilla
Vatthagen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Oberoende på hur duktig just du är så är det INTE enligt reglerna tillåtet.
Ps
Svaret var till BerraBo
Var i reglerna står det att det inte är tillåtet ! ?

Det behövs INTE längre vara ett anställningsförhållande mellan en "montör" och den "auktoriserade" installatören. Det är elinstallatören och egenkontrollprogrammet som styr hur arbetet skall fördelas.

80% av alla elektriker (ECY-certifierade) får lagligen inte ens installera el i sitt eget hem, utan detta måste ske på exakt samma sätt som om de vore privatpersoner, under överinseende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.