A
Jag var mycket nog med att han fakturerade varje minut han jobbade hos mig, så även varje minut han ”konsultade” mig. Fullt pris.

Nu har jag tagit del av allas åsikter, både bra och mindre bra. För att ändra riktningen på denna forumtråden så vill jag höra era åsikter om att slå igen ena sidan av innerväggarna och därefter låta elektrikern göra sitt och sedan slå igen andra sidan väggen.

A
OM man nu har dragit slang och tråd själv, med en avtalad elektrikers goda minne, så måste det ju vara en sån sak som ni två gör upp om?

Egentligen får man inte dra grejerna själv, så om man har en sån överenskommelse, så bygger den ju på vad ni två har kommit överens om. Jag fick bygga färdigt och måla, om jag fotograferade längs vägen, sen kopplade min elektriker i centralen och mätte av. En annan vill kanske följa varje tråd.

Den som vill göra eldragningen själv är ju helt utlämnad till vad elektrikern är beredd att släppa på.

Editerade felaktig autokorrektion.

Redigerat:
  • Gilla
Vatthagen
  • Laddar…
C_Lindberg, att resa väggarna och sätta skivorna på ena sidan är helt rätt. Försök att sätta den sida som ska ha mest dosor då det förenklar för både snickare och elektriker.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
E elmont skrev:
claesbörjesson, där har vi helt olika åsikt. Jag tror att 99 % har helt klart för sig vad som gäller.
Jag har haft en del kontakter med Mats Jonsson på Eltrygg Miljö AB, han håller i många kurser, han är en av Sveriges kunnigaste elkonsulter. Han och jag har samma åsikter i frågan. Jag jobbar/jobbade själv i ett bemanningsföretag och träffat massor med elektriker, på de olika arbetsplatser jag varit. Men som sagt det är mestadels ECY-elektriker jag pratar om.

A
Jag missförstod kanske frågan, men svaret är samma ändå. Kommunikation är a och o. Prata med den som ska göra eljobbet, hör vad som funkar? Det är säkert inga problem att stänga ena sidan, men prata med hen. Kanske får du några bra gratisråd på vägen, som underlättar för er båda.

tommib tommib skrev:
Suck.... ännu en av dessa....

Vad har det med saken att göra att lärlingen spenderat tre år på gymnasiet? En yrkesman som jobbat 30 år får inte heller koppla själv på fritiden.

Ja, det är ett lagbrott att installera rör/dosor själv. Det räcker att säga det. Du behöver inte blanda in kunskap i det hela för det är lagstiftaren i väldigt stor utsträckning ointresserad av.

Men välkommen till forumet i alla fall!
Hej.
Kunskap har i allra högsta grad med det hela att göra. Jag har aldrig påstått att någon yrkesmän ska koppla på fritiden.
Då kan sucka hur mycket du vill men det hjälper ju inte när olyckan slår till.....
Men tack för att du önskar mig välkommen!

tommib
A AndersEB skrev:
Hej.
Kunskap har i allra högsta grad med det hela att göra. Jag har aldrig påstått att någon yrkesmän ska koppla på fritiden.
Då kan sucka hur mycket du vill men det hjälper ju inte när olyckan slår till.....
Vad är skillnaden att göra ett moment 1430 och samma moment 1830 för yrkesmannen?

Kunskap har ingenting med saken att göra. Lagstiftningen är ett rent skråskydd.

Angående olyckor så pratas det väldigt mycket om det men det finns väldigt lite data.

Om du väljer att bli kvar på forumet, vilket jag hoppas, kommer du märka att tonen i eldelen är relativt tillåtande. I mitt tycke är det bättre att försöka få folk att göra säkra och vettiga installationer än att inte fråga. Om man alltid får till svar att "ring elektrikern, du ska inte pilla själv" slutar man fråga. Jag tror inte att man slutar koppla.

• Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
A AndersEB skrev:
Hej.
Jodå, helt rätt, kunskap håller vi högt här. Du märkte väl även i tråden att vi som brukar svara på frågor har god insikt i vad lagen säger om behörighet etc, och att dessa krav inte alltid går hand i hand med kunskap. Vi brukar försöka hålla oss till den kunskap som gäller 24/7 relaterat till det arbete som ska göras, dock utan att uppmana någon att bryta mot behörighetskraven utan svara på frågor helt enkelt. Hoppas du vill vara med.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vad är skillnaden att göra ett moment 1430 och samma moment 1830 för yrkesmannen?

Angående olyckor så pratas det väldigt mycket om det men det finns väldigt lite data.

Om du väljer att bli kvar på forumet, vilket jag hoppas, kommer du märka att tonen i eldelen är relativt tillåtande. I mitt tycke är det bättre att försöka få folk att göra säkra och vettiga installationer än att inte fråga. Om man alltid får till svar att "ring elektrikern, du ska inte pilla själv" slutar man fråga. Jag tror inte att man slutar koppla.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jodå, helt rätt, kunskap håller vi högt här. Du märkte väl även i tråden att vi som brukar svara på frågor har god insikt i vad lagen säger om behörighet etc, och att dessa krav inte alltid går hand i hand med kunskap. Vi brukar försöka hålla oss till den kunskap som gäller 24/7 relaterat till det arbete som ska göras, dock utan att uppmana någon att bryta mot behörighetskraven utan svara på frågor helt enkelt. Hoppas du vill vara med.
tommib tommib skrev:

tommib tommib skrev:

Hej igen.
Jag förstår inte hur du kan säga att kunskap inte har med saken att göra?
Kunskap är ju det mest grundläggande för att kunna göra någonting över huvud taget.
Det är stor skillnad på vad du som lekman eller elyrkesman får göra när det gäller elinstallationer. Detta regleras av El-lagen. I ellagen finns elinstallatörsförordningen och starkströmsförordningen. Elsäkerhesverket utfärdar föreskrifter. Elinstallatörs- och starkströms-föreskrifter.

I föreskrifterna framgår vad du som lekman/privatperson får göra själv i ditt eget hem. OM DU HAR KUNSKAPEN. Detta betyder att om det blir fel som orsakar skada på liv eller egendom, då hade du ju inte kunskapen och kan ställas till svar för detta i domstol.

För en elyrkesman gäller dels godkänd utbildning, alltså kunskap, dels anställning i ett auktoriserat/behörigt elinstalations-företag.
Elyrkesmannen som vi i dagligt tal benämner elektriker får naturligtvis icke utföra elarbeten på sin fritid.

Ellagen, förordningar och föreskrifter mm är till för att skydda invånare i Sverige.
Om du tror att det är ett "skråskydd" då tror du fel.

Hoppas att detta kan var till någon "ledning"
för dig och alla andra som eventuellt läser mitt inlägg. Åtminstone var min ståndpunkt ligger.

Ha en bra dag.

Fast om jag går på universitet och lär mig allt om hur man drar kanalisation så får jag ändå inte göra det om jag inte har turen att få anställning på en elinstallationsfirma.
Om jag å andra sidan saknar utbildning och har turen att få nämnda anställning så får jag dra kanalisation.
På vilket sätt är kunskapen viktigast då?
För mig känns det som att det viktigaste är att en elfirma gör jobbet, inte den med störst kunskap.

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
A AndersEB skrev:
Ellagen, förordningar och föreskrifter mm är till för att skydda invånare i Sverige.
Nej så är det inte.
Den lagen är till för att skapa en skyddad verkstad för anslutna företag.

Hade det varit som du säger så hade lagen sagt att man ska ha behörighet för att kopla el.
Men det gör den inte. Den säger bara att det måste göras på arbetstid av någon som arbetar på ett anslutet företag.

Jag tycker personligen att det hade varit mycket mycket bättre om det hade varit så som du skrev att det är.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A AndersEB skrev:
Kunskap är ju det mest grundläggande för att kunna göra någonting över huvud taget.
Du lyckades citera mig en gång bland de trippla citeringarna av tommib.
Vill bara säga att jag tycker du har helt rätt, kunskap är det mest grundläggande för att kunna göra någonting över huvud taget.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du lyckades citera mig en gång bland de trippla citeringarna av tommib.
Vill bara säga att jag tycker du har helt rätt, kunskap är det mest grundläggande för att kunna göra någonting över huvud taget.
Hej Bo.
Ber om ursäkt för att jag gjorde fel i tråden....
Skriver på mobilen, så det är väl därför. Försöker också lära mig funktionerna här.
Hoppas att det blir rätt nu.
Tack för dit stöd.

tommib
A AndersEB skrev:
Hej igen.
Det är stor skillnad på vad du som lekman eller elyrkesman får göra när det gäller elinstallationer. Detta regleras av El-lagen. I ellagen finns elinstallatörsförordningen och starkströmsförordningen. Elsäkerhesverket utfärdar föreskrifter. Elinstallatörs- och starkströms-föreskrifter.

I föreskrifterna framgår vad du som lekman/privatperson får göra själv i ditt eget hem. OM DU HAR KUNSKAPEN. Detta betyder att om det blir fel som orsakar skada på liv eller egendom, då hade du ju inte kunskapen och kan ställas till svar för detta i domstol.

För en elyrkesman gäller dels godkänd utbildning, alltså kunskap, dels anställning i ett auktoriserat/behörigt elinstalations-företag.
Elyrkesmannen som vi i dagligt tal benämner elektriker får naturligtvis icke utföra elarbeten på sin fritid.

Hoppas att detta kan var till någon "ledning"
för dig och alla andra som eventuellt läser mitt inlägg. Åtminstone var min ståndpunkt ligger.

Ha en bra dag.
Var din ståndpunkt är framgår tydligt. Det är vad du tycker och det får du göra. Jag anser dock att du har fel. Precis som useless säger så är det i lagstiftningen väldigt tydligt var man lägger vikten och det är i anställningsförhållandet, inte i den enskilda individens kunskaper.

Jag är väl medveten om vad elsäkerhetslagen och underliggande författning säger, det trodde jag hade framgått.

Även om jag kan göra arbetet exakt lika bra som en auktoriserad elektriker får jag inte göra det. Det får inte yrkesmannen heller. Därav min fråga; vad är det som skiljer jobbet 1430 och 1830 åt, kunskapsmässigt? För det var väl kunskapen som var det viktiga? Vari ligger det naturliga att det första jobbet är ok och det andra inte är det?

En elyrkesman behöver för övrigt inte ha någon kunskap alls. Anställningsförhållandet räcker bra, i lagens mening. ECY-cert osv är branschöverenskommelser, inte legalt bindande.

Givetvis har du rätt i att kunskap är det grundläggande för allt man gör. Tyvärr är det inte så lagstiftningen är konstruerad. Min uppfattning är och förblir att ellagstiftningens primära syfte är skråskydd. Att du tar i från tårna och skriker om KUNSKAPEN* och tar upp liv, egendom och domstolar visar hur effektiv branschens propaganda är. Det är tydligt att du är helt låst i den tankebanan. Att ta dig ur den är vad min fråga om yrkesmannen ovan handlar om.

Ha en bra dag du med och jag hoppas att du stannar kvar på forumet. Läs gärna i eldelen och bilda dig en egen uppfattning om folks förmåga. Svara på saker om du vill. Det är troligen det absolut bästa sättet att lyfta elsäkerheten. Folk kommer att koppla i alla fall.

* Jag tror egentligen inte att det var din avsikt att skrika men det är så versaler uppfattas. Du har en väldigt trevlig ton i dina inlägg i övrigt.

• Gilla
JohanLun och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.