Mikael_L
OK.
Jag vet inget alls om detta. Du har ju förstahandsinfo, så det slår ju mig med ljusår. :)


Jag googlade bara lite snabbt och hittade flera tidningsartiklar, och lite annat.
Jag hade nämligen för mig att jag hört om att det till sist blev lite pilotbrist i Norden. Först efter SAS och Norweigans stora neddragningar blev det arbetslöshet bland piloterna, men att det de senaste åren varit en brist och ett tryck på piloter ute i Europa, och framförallt mellanöstern och asien, vilket skulle skapat "flyttkedjor" av piloter som till sist nått Skandinavien.

Men "som pilot = tälja guld"-eran är nog slut i Norden. SAS kommer nog aldrig återgå till de extrema lönelägen som var förr. Då måste man nog vara beredd på att ta pilotjobb i förenade Arabemiraten eller bortre Asien.
Och framförallt arbeta upp sig till kapten.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Öh, va? Det gör det väl visst det? TFHS finns vad jag vet kvar och är en del av Lunds universitet.

Men de har aldrig haft så många platser, och inte intag varje år.
En utbildning med några få platser är kanske lite marginellt... ;) Vad skulle t ex en elektrikerutbildning kosta om eleverna själva fick stå för alla omkostnader?
 
useless useless skrev:
En utbildning med några få platser är kanske lite marginellt... ;) Vad skulle t ex en elektrikerutbildning kosta om eleverna själva fick stå för alla omkostnader?
Ja mycket billigare än en pilotutbildning iaf. Om inte studenterna tvingas handla enligt riktprislista hos Ahlsell eller motsv. då... :)

Men jag trodde att TFHS var gratis för studenterna? Den var det iaf för många, många år sedan då jag hade en kursare som bytte från Chalmers till TFHS. (Men det har kanske ändrats).

Problemet då, var att man inte fick något vidare jobb som pilot efter avslutat utbildning, eftersom bolagen krävde många, många mer flygtimmar innan man var aktuell för anställning.

Motsvarande inom el vore väl i så fall att man var tvungen att göra sin praktik under usla villkor, och inget betalt, tills man kunde ta ut sin behörighet.
 
  • Gilla
McNulty och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK.
Jag vet inget alls om detta. Du har ju förstahandsinfo, så det slår ju mig med ljusår. :)


Jag googlade bara lite snabbt och hittade flera tidningsartiklar, och lite annat.
Jag hade nämligen för mig att jag hört om att det till sist blev lite pilotbrist i Norden. Först efter SAS och Norweigans stora neddragningar blev det arbetslöshet bland piloterna, men att det de senaste åren varit en brist och ett tryck på piloter ute i Europa, och framförallt mellanöstern och asien, vilket skulle skapat "flyttkedjor" av piloter som till sist nått Skandinavien.

Men "som pilot = tälja guld"-eran är nog slut i Norden. SAS kommer nog aldrig återgå till de extrema lönelägen som var förr. Då måste man nog vara beredd på att ta pilotjobb i förenade Arabemiraten eller bortre Asien.
Och framförallt arbeta upp sig till kapten.
Piloter finns det gott om, man lär sig flyga olika plan i datorsimulatorn. Detta får man dock inget certifikat av, det finns olika inom pilotyrket, säkerligen omfattande psykologiska test och intervjuer samt rätt längd.
Fast det för tillfället finns ett visst överskott av piloter i Europa har jag hört att det saknas i Asien, särskilt erfarna.
Sannolikheten att råka ut för en flygolycka är cirka 6 gånger lägre i Europa än sydamerikanskt inrikesflyg.

Hade varit kul med en elinstallatörsimulator.
Men detta yrket saknar respekt från omvärlden, hur många filmer med elektriker i huvudrollen finns det exempelvis?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
The Cable guy ... :cool:

cguy2.gif

Jag vet, inte riktigt elektriker ...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Piloter finns det gott om, man lär sig flyga olika plan i datorsimulatorn. Detta får man dock inget certifikat av, det finns olika inom pilotyrket, säkerligen omfattande psykologiska test och intervjuer samt rätt längd.
Fast det för tillfället finns ett visst överskott av piloter i Europa har jag hört att det saknas i Asien, särskilt erfarna.
Sannolikheten att råka ut för en flygolycka är cirka 6 gånger lägre i Europa än sydamerikanskt inrikesflyg.

Hade varit kul med en elinstallatörsimulator.
Men detta yrket saknar respekt från omvärlden, hur många filmer med elektriker i huvudrollen finns det exempelvis?
VVS/Ventilation finns ju... Med ingen mindre än Robert DeNiro i rollen som Harry Tuttle, "heating engineer". :) Men det är väl ingen direkt huvudroll...


Någon elektriker kommer jag inte på på rak arm. Men går det med VVS så varför inte? ;)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Mmmmmm..... Brazil

Fantastisk film.

Man kan för övrigt notera att den där svarta bälgen som "andas" i väggen troligen kommer från ett anestesisystem :love:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.