11 152 läst · 106 svar
11k läst
106 svar
Dom nya reglerna Ang att vägsamfälligheter kan ändra andelstalen
Bra där! Det går inte att överdriva vikten av debiteringslängden. Om föreningen saknar debiteringslängd eller visserligen har en men som inte uppfyller formkraven, saknar föreningen laglig grund för sina fakturor för uttaxering. Struntar någon i att betala så kommer tingsrätt och kronofogde avvisa föreningens krav och det kommer man att fortsätta med tills formkraven är uppfyllda. Eftersom debiteringslängden har status som exekutionstitel (d vs man behöver inte passera tingsrätten för att Kronofogden skall mäta ut) finns det flera tvingande formkrav i lagen samt några till som Kronofogden lagt till eller kanske snarare förtydligat. Centralt är att detta protokolleras vid föreningsstämman.Claes Sörmland skrev:
- Medlemmarna måste ha möjlighet att granska debiteringslängden, t ex för att upptäcka fel.
- Debiteringslängden måste vara baserad på den utgifts- och inkomststat som stämman godkänt.
Själva debiteringslängden (alltså dokumentet) SKALL innehålla:
- totalt beloppet som ska uttaxeras enligt utgifts- och inkomststaten,
- hur mycket varje enskild medlem ska betala, och
- när beloppet/beloppen skall vara inbetalt/inbetalda
- Varje medlems namn skall finnas angivet tillsammans med belopp och datum för inbetalning eftersom bara juridiska personer kan ha skulder. Har man bara fastighetsbeteckningar får man problem med Kronofogden. Har man ingen uppdaterade medlemslista är man ganska rökt.
/Urbota
I stunder där "de' e' mycke' nu" tycker jag man kan ha förståelse om man inte mäktar med allt på en gång, men i längden är det ohållbart att medvetet bryta mot lagen när man är förtroendevald. Och vill man trots allt göra det måste man vara öppen med det inför andra medlemmar. Annars kommer det att bita en i röven förr eller senare.RoTe skrev:
/Urbota
Liknande trådar
-
Två nya domar från MÖD gällande enskild laddstolpe på samfälld mark - fritt fram?
Juridik -
Rörlig ränta dominerar på nya bolån
Artikelkommentarer -
Jag ska byta ut en del strömbrytare i huset ock då passa på att sätta in nya kontakter då för då kan man ju köpa dom här som båda delarna sitter ihop
El -
Är Keddy 520 godkänd enligt de nya reglerna
Värme allmänt -
Har köpt nya fönsterlister till PVC fönster - hur installera jag dom?
Fönster & Dörrar