Urbota Urbota skrev:
hon trodde man fick göra som hon gjorde pga av hennes uppdrag i BRF:en.
Menar du att hennes uppdrag i BRF:en inte var ett sysslomannauppdrag?

Brottsoffren var ju medlemmar i denna BRF, dvs. huvudmän till denna vice ordförande.

Annars håller jag till viss del med. Domen hade blivit mer intressant läsning ur ett sysslomannaperspektiv om åklagaren i första hand yrkat ansvar för Trolöshet mot huvudman (BrB 10:5), i andra hand behörighetsmissbruk (BrB 10:6), och först i tredje hand egenmäktigt förfarande.
 
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
Den största förändringen som behövs göras enligt vissa är ju med den gamla fabriken där det vart allt möjligt genom åren ,men som idag är lastbils och entrenadmaskinsverkstad och försäljning och så hyrs det ut några garage med väldigt varierande användning..

Problemet är att dom som äger det idag har låg kompetens både i svenska språket och än lägre kunskap om sedvanor och hur saker funkar i sverige , man gapar och skriker att allt är fel och att" vi " som i 15 talet villor och en gammal liten bondgård som idag är hästgård.

Egentligen är det inte nämnvärda ändringar förutom fabriken som behöver förändras möjligen nån villa som varit sommarstuga som blivit permanentboende.

som det är nu ur minnet

dom 15 villorna har mellan en andel var och 3 beroende på hur långt in efter vägen man bor
hästgården har 5 andelar liten gård med egna hästar och tror dom hyr ut en plats
fabriken har 75 andelar vilket är nära 3/4 av alla andelar

Ja kan absolut hålla med om att fabrikens andel är absolut lite väl hög och baseras på att det var en helt annan verksamhet där när vägföreningen skapades men det är desto svårare att komma fram till vad som vore rimligt.. enligt ägaren så anser ju han att han knappt belastar vägen alls vilket ju är skitsnack åt andra hållet för även om han vissa enstaka veckor har lågsesong så är där en rätt hög aktivitet totalt sett.. känns som det kanske är 6-7 personer som är där dagligen och sen har dom kanske mellan 4-10 lastbilar på besök per vecka

jag antar att det är sån där tonmeter metod som ursprungligen varit grund för andelstalen som är oförändrade sen 90 talet tror jag föreningen skapades
Känns ju som att styrelsen borde sluta en överenskommelse enligt 43 § anläggningslagen med fabriken om att minska andelstalet. Hur mycket, ja det går rätt lätt att beräkna med tonkilometermetoden, Lantmäteriet har en handbok/skrift om hur man gör. Ni måste också beräkna vilken ersättning som medlemmarna ska betala för detta. Om vägen är väldigt enkel och samfällighetsföreningen inte har så mycket pengar i kassan så kan det blir nära noll.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Känns ju som att styrelsen borde sluta en överenskommelse enligt 43 § anläggningslagen med fabriken om att minska andelstalet. Hur mycket, ja det går rätt lätt att beräkna med tonkilometermetoden, Lantmäteriet har en handbok/skrift om hur man gör. Ni måste också beräkna vilken ersättning som medlemmarna ska betala för detta. Om vägen är väldigt enkel och samfällighetsföreningen inte har så mycket pengar i kassan så kan det blir nära noll.
Vägen är 750 Meter grusväg som är i rätt rejält mycket kraftigare byggd och breddad den biten fabriken nyttjar för att längst bort vara två grusspår med gräs i mitten.
Allt har gjorts så billigt som möjligt under lång tid och det är knappt underhållet alls men funkar , men det finns inga medel i kassan värd namnet.

Det svåra är väl att få fram hur mycket transporter dom egentligen har till fabriken , iaf om man frågar dom själva då det verkar lite svårt med sanningen, sen att det varierar pga olika hyresgäster i dom delar han hyr ut. Han själv tycker han använder vägen mindre än en villa då han inte bor här men ingen villa har 5-7 bilar som kommr och åker 2-3 ggr per dag vissa är här 7 dagar i veckan och undar om inte nån bor i kontorsdelen men det är svårt att bevisa..han har en hel del tunga transporter men det går lite stötvis..
Men han omsatte ca 7 miljoner i fjol och har legat runt där länge så hans företag har stadig ekonomi så sett..

han tror han kan ändra andelstalet beroende på hur mycket han använder vägen just precis just den månaden men det funkar ju inte riktigt i praktiken
 
Köp en trafikmätning.
 
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
Vägen är 750 Meter grusväg som är i rätt rejält mycket kraftigare byggd och breddad den biten fabriken nyttjar för att längst bort vara två grusspår med gräs i mitten.
Allt har gjorts så billigt som möjligt under lång tid och det är knappt underhållet alls men funkar , men det finns inga medel i kassan värd namnet.

Det svåra är väl att få fram hur mycket transporter dom egentligen har till fabriken , iaf om man frågar dom själva då det verkar lite svårt med sanningen, sen att det varierar pga olika hyresgäster i dom delar han hyr ut. Han själv tycker han använder vägen mindre än en villa då han inte bor här men ingen villa har 5-7 bilar som kommr och åker 2-3 ggr per dag vissa är här 7 dagar i veckan och undar om inte nån bor i kontorsdelen men det är svårt att bevisa..han har en hel del tunga transporter men det går lite stötvis..
Men han omsatte ca 7 miljoner i fjol och har legat runt där länge så hans företag har stadig ekonomi så sett..

han tror han kan ändra andelstalet beroende på hur mycket han använder vägen just precis just den månaden men det funkar ju inte riktigt i praktiken
Vad gäller användningen är det väl bara att styrelsen gör en uppskattning baserat på de uppgifter som du just gav och sen föreslår dessa andelstal för fastighetsägaren. Går han inte med på dem så uttaxerar ni enligt den gamla andelstalen, vilket blir en förlust för honom. Betalar har inte uttaxeringen så förlorar han rösträtt på stämma tills han har betalat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
B Byggsnyggen skrev:
Köp en trafikmätning.
ja det var det nån som tyckte på nåt årsmöte också. förmodligen det ärligaste sättet att få nån siffra , men som tonen låter här så kommer det troligen att förklaras med "att just när ni mätte så hade vi ovanligt mycket trafik" och tvärtom på dom som står på andra sidan..

God lust att rigga kamera som fotar varje passerande utan att berätta det för nån och så sätta sig och räkna ihop över en längre tid för att få ett resultat som inte är för kort tid och att ingen vet när det skett. så tillfälliga förändringar tar ut sig själva.. köra 7 dygn nu och 7 dygn igen om nån månad och fördelen med foton är att man med rätt stor säkerhet kan identifiera 95% av fordonen och avgöra om dom åker till fabriken eller inte
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad gäller användningen är det väl bara att styrelsen gör en uppskattning baserat på de uppgifter som du just gav och sen föreslår dessa andelstal för fastighetsägaren. Går han inte med på dem så uttaxerar ni enligt den gamla andelstalen, vilket blir en förlust för honom. Betalar har inte uttaxeringen så förlorar han rösträtt på stämma tills han har betalat.
jo jag håller med helt. man behöver sluta jamsa och sätta lite press och få en ordning som är korrekt fastställd.

så årsmötena i fortsättningen kan handla om det som behöver redas ut istället för att tjafsa om andelstalen varje gång.. några som bott här länge säger att det tjafsats i över 10 år om dom jäkla andelstalen

vi bor så vi ser all trafik längs vägen då vi bor så alla utom 1 hus måste passera oss så det är min egen uppskattning på ungefär hur det ser ut
 
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
jo jag håller med helt. man behöver sluta jamsa och sätta lite press och få en ordning som är korrekt fastställd.

så årsmötena i fortsättningen kan handla om det som behöver redas ut istället för att tjafsa om andelstalen varje gång.. några som bott här länge säger att det tjafsats i över 10 år om dom jäkla andelstalen
Normalt är stämman inte platsen att diskutera andelstalen alls eftersom de är beslutade av Lantmäteriet. En överenskommelse om nya andelstal sker mellan styrelsen och en enskild delägare och alltså inte på stämman. Det är enbart sedan lagändringen av anläggningslagen några månader tillbaka möjligt för stämman att beslut om ändringar av andelstalen genom att med 2/3 majoritet rösta för ett sånt förslag men Lantmäteriet måste godkänna beslutet i efterhand för att det ska vara giltigt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
ja dom har som sagt kört nå olovliga uttaxeringar enligt nå egenhändigt påhittade andelstal i många år och skrämmer alla till att betala för annars kanske han med fabriken startar en lantmäteriförrättning för att han tycker andelstalen är fel. ja till viss del har han rätt men.... om enda stora ändringen är pga fabrikens annorlunda använding över tid så är frågan om det blir så jättestora ändringar egnetligen och oavsett om han har 75% av andelarna eller 50% så kommer ju mesta av kostnaden att hamna på honom iaf.. eller tänker jag helt tokigt
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
ja dom har som sagt kört nå olovliga uttaxeringar enligt nå egenhändigt påhittade andelstal i många år och skrämmer alla till att betala för annars kanske han med fabriken startar en lantmäteriförrättning för att han tycker andelstalen är fel. ja till viss del har han rätt men.... om enda stora ändringen är pga fabrikens annorlunda använding över tid så är frågan om det blir så jättestora ändringar egnetligen och oavsett om han har 75% av andelarna eller 50% så kommer ju mesta av kostnaden att hamna på honom iaf.. eller tänker jag helt tokigt
Du har rätt, den mesta av kostnaden för en förrättning hamnar på fabriksägaren. Och varför inte göra en överenskommelse med fabriksägaren om minskat andelstal istället så behövs ingen förrättning.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har rätt, den mesta av kostnaden för en förrättning hamnar på fabriksägaren. Och varför inte göra en överenskommelse med fabriksägaren om minskat andelstal istället så behövs ingen förrättning.
Jo jag håller fullständigt med. men dom verkar fullt upptagna av att bråka med varandra istället för att göra rätt..och låga kunskaper om hur det ska funka gör att det bara blir polsk riksdag av det hela..
tröttsamt och ingen som lyssnar på nån annan
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
Jo jag håller fullständigt med. men dom verkar fullt upptagna av att bråka med varandra istället för att göra rätt..och låga kunskaper om hur det ska funka gör att det bara blir polsk riksdag av det hela..
tröttsamt och ingen som lyssnar på nån annan
Du får skaffa ett par allierade före stämman och sen är ni tre som kan driva en gemensam laglig linje på stämman mot okunskapens horder.
 
Då får man nog vara redo att ta över styrelsen också. Annars blir man lätt en treröstad gnällpanel.

Förstår jag det rätt driver inte näribngsidkaren så mycket egen verksamhet i lokalerna utan hyr mest ut åt varierande rörelser. Då är det ju svårt (även för honom) att veta hur stor påverkan hans fastighet har. Att den därför sätts med schablon med lite marginal verkar därför rätt rimligt.

Om det inte läggs så mycket pengar på vägen är kanske 50/80 eller 30/60 andelar lite skit sak samma. Tonkilometermetoden gynnar därtill tunga transporter då slitaget egentligen ökar med kvadraten av vikten, inte linjärt (typ).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om det inte läggs så mycket pengar på vägen är kanske 50/80 eller 30/60 andelar lite skit sak samma. Tonkilometermetoden gynnar därtill tunga transporter då slitaget egentligen ökar med kvadraten av vikten, inte linjärt (typ).
Är det inte snöröjningen som ändå är den stora kostnaden för dåliga vägar som dessa? Oftast fylls ju potthålen "gratis" genom att en delägare ställer upp med en skottkärra och skyffel. Och mycket annat vägunderhåll är det sällan. Kanske en grusning vart 10:e år?
 
Jo, så är det nog, men den biten får man säkert driftbidrag för.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.