V Vector skrev:
Har en rörmockare varit där å sagt att rören inte är ihopkopplade med det övriga systemet så hoppas jag då för yrkeskårens stolthet att han har gjort allt i sin makt för att säkerställa att inget vatten går upp till elementen... å därmed så kan ingen värme komma på elementen.
Det har varit två rörmokare här och de har kommit fram till samma sak
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Excel
A Anna Andersson9879 skrev:
Har fyllt till två bar, men inget händer, har försökt lufta systemet men inget vatten kommer
Pyser det luft?
Och det funkar på nedanvåningen?
 
A Anna Andersson9879 skrev:
Det har varit två rörmokare här och de har kommit fram till samma sak
Har du möjlighet att utveckla lite ang vad de kommit fram till?

Har de kanske hittat var rören till ovanvåningen borde vara anslutna men sett att det inte finns nåt?

Vet ni var rören är kapade nånstans?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Excel
Att rören inte är inkopplade känns fortfarande orimligt. Jag hade testat förbindelsen med en multimeter.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
A Anna Andersson9879 skrev:
Har fyllt till två bar, men inget händer, har försökt lufta systemet men inget vatten kommer
Om du tar bort termostaterna på radiatorerna på övervåningen, kan du då trycka in stiftet några mm och det fjädrar ut automatiskt. Använd tex en hammare till att trycka på stiften.

Gamla termostatventiler som har stått stängda länge, tex över sommaren, har stor risk att de fastnar i stängt läge.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Det där är ju gamla element. Att de inte skulle varit inkopplade från början är helt omöjligt. Om de inte är inkopplade nu, så borde man lätt hitta var de kopplas loss. Man kan ju tänka sig att det ex. läckt vatten, och man kopplar bort den felaktiga slingan. Men det syns i så fall.

Om man nu inte kan se att rör går upp till andra våningen, så är de säkert avgrenade i golvet eller väggen någonstans.

Men det mest troliga är att det ändå någonstans finns ett par kranar som kan strypa flödet till andra våningen. Dock märkligt om två rörmockare inte skulle kunnat hitta det.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
A Anna Andersson9879 skrev:
Jag har köpt ett hus som nu visar sig inte ha värme på övervåningen. Vattenburet system som nu visar sig inte ens ha några rör dragna till elementen på övervåningen. Jag anmälde detta som dolt fel men fick till svar att inga värmeproblem är ett dolt fel utan min undersökningsplikt.

Samma sak med att uttagen i ett rum inte har någon el inkopplad.

Vad tycker ni?
Nu har du iaf anmält.
Nu gäller det att "snabbt" säkerställa att rören till radiatorerna verkligen inte är inkopplade mot pannan.

Dels går det att kontinuitetsmäta så att alla radiatorer hänger ihop "elektriskt".
Summra/resistansmät mellan en radiator och en annan radiator, gör så tills alla på övervåningen är kontrollerade, då mäter du mellan en på övervåningen och en på markplanet.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där är ju gamla element. Att de inte skulle varit inkopplade från början är helt omöjligt. Om de inte är inkopplade nu, så borde man lätt hitta var de kopplas loss. Man kan ju tänka sig att det ex. läckt vatten, och man kopplar bort den felaktiga slingan. Men det syns i så fall.

Om man nu inte kan se att rör går upp till andra våningen, så är de säkert avgrenade i golvet eller väggen någonstans.

Men det mest troliga är att det ändå någonstans finns ett par kranar som kan strypa flödet till andra våningen. Dock märkligt om två rörmockare inte skulle kunnat hitta det.
I mitt hus är fördelningsstammarna dragna i källartaket och förgrenar sig till alla element i bottenplanet. Till ÖV går ett par rör som ser precist ut som de andra avsticken. Lätt att missa även som röris.
Man kan kontinuitetsmäta eller ännu enklare genom att trycksätta systemet och öppna luftventilerna på ÖV.
Det skada inte heller att motionera ALLA ventiler i värmeanläggningen någon gång.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Får man fråga, var har du anmält detta? Till vem? Om du nu inte får tag på säljaren alltså?
 
Attitudeswe
Det finns ingen kulventil nån stanns för att koppla från övån? Om det finns så förklarar ju det varför 2bar ej når övån...
 
  • Gilla
Roberthj och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Det kan vara bra om kommentatorer uppmärksammar att TVÅ rörmokare har sagt att det inte går några rör till övervåningen (från pannan).
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu gäller det att "snabbt" säkerställa att rören till radiatorerna verkligen inte är inkopplade mot pannan.
Enligt TS har ju två olika rörmokare sagt att de inte är inkopplade så det får man väl förutsätta att de inte är. Eller ska hon ta in en tredje för ytterligare kontroll?

Edit: Var tydligen 2a på denna.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nissens
Excel Excel skrev:
Ja det var ett foto på ETT element så jag skrev ”en” termostat. Hade jag skrivit ”termostaterna” hade säkert någon anmärkt på att det inte finns fler än en termostat per element.

Ja det är sannolikt att det är lågt tryck eller luft, men det kan också vara fel på termostaten på elementet som fotograferades eller på övriga element som inte fotograferades.
Eftersom alla radiatorerna är kalla så borde ju alla termostaterna vara kass i så fall, känns mindre sannolikt.
 
Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det kan vara bra om kommentatorer uppmärksammar att TVÅ rörmokare har sagt att det inte går några rör till övervåningen (från pannan).
Bra kommentar. Vet du varför de inte kopplade in dom?
 
Nissens Nissens skrev:
Bra kommentar. Vet du varför de inte kopplade in dom?
En annan möjlighet är ju att de blivit bortkopplade av någon anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.