42 689 läst · 161 svar
43k läst
161 svar
Dolt fel när värme och el inte fungerar
Termostaten???Excel skrev:
Tror du det är en central termostat? Känns otroligt. Troligast är att trycket är för dåligt, näst troligast är att det är luft i systemet.
Har väldigt svårt att tro att radiatorerna inte är inkopplade…
Du ser väl att det sitter en 50 årig termostat där, inte omöjligt att de beckat ihop. Min mamma hade fel på sina termostater och flera fick bytas ut.Nissens skrev:
Be någon knacka på rören på övervåningen och tryck örat mot väggen och följ ljudet. Det måste gå att hitta dom. Om rörmokaren hade kunnat sina saker hade du ju inte varit lika rådvill som nu, utan hjälpt dig vidare. Jag tror också på spåret om att rör finns men att antingen trycket eller stopp i termostater om det varit avstängt länge pga snål ägare tidigare etc.
Om det där stämmer att rören slutar och inte leder någonvart samt att inget sagts om detta, så skulle jag vilja kalla det för dolt fel, på gränsen till bedrägeri.
Kanske rörmokaren inte ville ta sig an detta och sa så bara för att komma undan, känns som en mer rimlig förklaring. I vilket fall väldigt underligt
Tror det finns rättsfall angående undermåligt värmesystem och att det då klassats som dolt fel.
Detta är ju att ta det ett steg längre.
Samtidigt skulle det kunna undersökts att elementen gav värme innan köp i detta fall, men jag gissar att man kan förutsätta det om inget sägs.
Oavsett om du driver detta gentemot säljarna eller drar nya rör, så bör du kanske få klarhet i var rören tar vägen först.
Hur lyckades rörmokaren se att dessa inte är inkopplade på samma slinga som nedanvåning?
Bekräftar säljarna att elementen aldrig fungerat och ej är inkopplade eller vad säger de?
Kanske rörmokaren inte ville ta sig an detta och sa så bara för att komma undan, känns som en mer rimlig förklaring. I vilket fall väldigt underligt
Tror det finns rättsfall angående undermåligt värmesystem och att det då klassats som dolt fel.
Detta är ju att ta det ett steg längre.
Samtidigt skulle det kunna undersökts att elementen gav värme innan köp i detta fall, men jag gissar att man kan förutsätta det om inget sägs.
Oavsett om du driver detta gentemot säljarna eller drar nya rör, så bör du kanske få klarhet i var rören tar vägen först.
Hur lyckades rörmokaren se att dessa inte är inkopplade på samma slinga som nedanvåning?
Bekräftar säljarna att elementen aldrig fungerat och ej är inkopplade eller vad säger de?
Besserwisser
· östergötland
· 2 078 inlägg
En bild från pannrummet vore på sin plats kanske
Du skrev ”termostaten” i singular. Det känns osannolikt att alla termostaterna lagt av. Mer sannolikt är för lågt tryck eller luft - det kan slå ut värmen på hela övervåningen men ändå ge värme på bottenvåningen.Excel skrev:
Man kan ju ha råkat klippa av rören i samband med något jobb, till exempel om man tagit bort en vägg. Sen kanske det inte fanns något snyggt sätt att dra rören på.
Har en rörmockare varit där å sagt att rören inte är ihopkopplade med det övriga systemet så hoppas jag då för yrkeskårens stolthet att han har gjort allt i sin makt för att säkerställa att inget vatten går upp till elementen... å därmed så kan ingen värme komma på elementen.
Sätt full sprutt på systemet med expansionskärl fyllt till 1,5 bar och högsta hastighet på cirkpumpen, sedan kolla med värmekamera, väldigt enkelt att se med en sådan var rören går och om det bara tar slut eller tonar bort är en vägledning till avbrott eller luft.
Ja det var ett foto på ETT element så jag skrev ”en” termostat. Hade jag skrivit ”termostaterna” hade säkert någon anmärkt på att det inte finns fler än en termostat per element.Nissens skrev:
Ja det är sannolikt att det är lågt tryck eller luft, men det kan också vara fel på termostaten på elementet som fotograferades eller på övriga element som inte fotograferades.
Har fyllt till två bar, men inget händer, har försökt lufta systemet men inget vatten kommerNissens skrev:
Har höjt trycket till två utan resultatExcel skrev:Ja det var ett foto på ETT element så jag skrev ”en” termostat. Hade jag skrivit ”termostaterna” hade säkert någon anmärkt på att det inte finns fler än en termostat per element.
Ja det är sannolikt att det är lågt tryck eller luft, men det kan också vara fel på termostaten på elementet som fotograferades eller på övriga element som inte fotograferades.