Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Visst det går men om det är köpt på sommaren eller när elementen förväntas vara kalla så tycker i alla fall jag att det är för mycket begärt. Det är inte rimligt att man ska tänka "vänta, rören kanske är kapade och ligger utan anslutning i golvet, bäst jag sätter igång värmesystemet på sommaren för att säkerställa funktionen"

Då har man i alla fall passerat vad jag tycker är en rimlig undersökningsplikt....
Nä, att förvänta sig att rören är kapade är knappast rimligt, men att kontrollera att värmesystemet fungerar tycker även om det är varmt ute tycker jag är rimligt.
 
sysmali
Blir riktigt nyfiken på återkoppling från TS på frågorna i tråden, men känslan är att vi inte kommer få mer detaljer.

Var tar rören vägen från elementen?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Blir riktigt nyfiken på återkoppling från TS på frågorna i tråden, men känslan är att vi inte kommer få mer detaljer.

Var tar rören vägen från elementen?
Grannens hönshus?
 
  • Haha
  • Gilla
S.Areng och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Visst det går men om det är köpt på sommaren eller när elementen förväntas vara kalla så tycker i alla fall jag att det är för mycket begärt. Det är inte rimligt att man ska tänka "vänta, rören kanske är kapade och ligger utan anslutning i golvet, bäst jag sätter igång värmesystemet på sommaren för att säkerställa funktionen"

Då har man i alla fall passerat vad jag tycker är en rimlig undersökningsplikt....
Kanske inte just på visningen, men att i övrigt i alla fall testa att uppvärmningssystemet fungerar är väl inte så mycket begärt?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Kanske inte just på visningen, men att i övrigt i alla fall testa att uppvärmningssystemet fungerar är väl inte så mycket begärt?
Det finns ju grader av det där.... Hur skulle du själv kontrollera? Alltså om du beskriver hur du skulle gjort
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Kanske inte just på visningen, men att i övrigt i alla fall testa att uppvärmningssystemet fungerar är väl inte så mycket begärt?
Är det mitt i sommaren så är det ju inte så lätt.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns ju grader av det där.... Hur skulle du själv kontrollera? Alltså om du beskriver hur du skulle gjort
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Är det mitt i sommaren så är det ju inte så lätt.
Såklart det finns grader av vad man vill göra, och det beror ju på vad för uppvärmningssystem det är. Men det finns väl inget som hindrar en att dra igång ett värmesystem mitt i sommaren?
Kan man inte göra det själv får man väl vid vunnen budgivning skriva in besiktningsklausulen i kontraktet och be säljaren om hjälp att faktiskt trycka på knapparna så man får elementen varma.
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Hej kan du ge en lite tydligare beskrivning av hur dessa rör är dragna? Vad är det som gör att du nu i efterhand kommit fram till att rören inte är dragna mellan värmare och radiatorer? Är det bara så att det inte är ihopkopplat i ”pannrummet” eller saknas det rör långa sträckor? Vilken förklaring ger säljaren?
Rörmokare har varit och gjort undersökningar och det finns inga rör som går till övervåningen
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
A Anna Andersson9879 skrev:
Rörmokare har varit och gjort undersökningar och det finns inga rör som går till övervåningen
Då är det troligen tyvärr inte dolt fel.
Detta då man på visning kunnat kontrollera att inga rör går till elementen på övervåningen och därmed ska man ha anpassat priset på budet till detta.
Fult gjort av säljaren? Javisst. Tyvärr dock inte nått som går att juridiskt hålla säljaren ansvarig för.
OM INTE
han har skriftligen i prospektet skrivit att det ska vara vattenburen värme i hela huset.
Står det tex el och vattenburen värme eller nån annan märklig kombination om att det inte endast är vattenburen värme, tja då hamnar det på köparens ansvar att kontrollera om det är viktigt för köparen.

Så enl vad jag förstått är det lilla smala undantaget från att det i detta fall är köparens ansvar är om säljaren skriftligt utfäst att det ska vara vattenburen värme även på övervåningen. Och då hamnar vi på exakta formuleringar i prospekt och försäljningsdokument.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A Anna Andersson9879 skrev:
Rörmokare har varit och gjort undersökningar och det finns inga rör som går till övervåningen
Om det är tydligt utan att förstöra något att inga rör går upp så är det inte ett dolt fel då...

Tillägg: men det kan ändå vara så att du har ett case mot säljaren om den gjort en utfästelse om att det finns sån värme på övervåningen
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
S Strontus skrev:
Nä, att förvänta sig att rören är kapade är knappast rimligt, men att kontrollera att värmesystemet fungerar tycker även om det är varmt ute tycker jag är rimligt.
Hur gör du det?
Om det tex en panna som sköter det automatiskt. Jag har t ex allt som heter värme avstängt sommartid. Gäller även cirkulationspump.

Visst kan du kanske gå juxa i bergvärmepumpen osv.... Men förväntas man verkligen göra det?

Men det är lite som med allt tex diskmaskin. Man kan köra disk men vem gör det på en visning? :)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F
M MrDizzy skrev:
Då är det troligen tyvärr inte dolt fel.
Detta då man på visning kunnat kontrollera att inga rör går till elementen på övervåningen och därmed ska man ha anpassat priset på budet till detta.
Fult gjort av säljaren? Javisst. Tyvärr dock inte nått som går att juridiskt hålla säljaren ansvarig för.
OM INTE
han har skriftligen i prospektet skrivit att det ska vara vattenburen värme i hela huset.
Står det tex el och vattenburen värme eller nån annan märklig kombination om att det inte endast är vattenburen värme, tja då hamnar det på köparens ansvar att kontrollera om det är viktigt för köparen.

Så enl vad jag förstått är det lilla smala undantaget från att det i detta fall är köparens ansvar är om säljaren skriftligt utfäst att det ska vara vattenburen värme även på övervåningen. Och då hamnar vi på exakta formuleringar i prospekt och försäljningsdokument.
Ts verkar ju inte svara på hur ovanvåningen ser ut. Är det boyta eller oinrett förråd?
 
F Fideliox skrev:
Ts verkar ju inte svara på hur ovanvåningen ser ut. Är det boyta eller oinrett förråd?
Jo, det har TS gjort, se inlägg 12
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Här kommer min åsikt.
Elementrör kan gå i bjälklag och i väggen, så inget konstigt att de inte syns på våningen under.
Detta skulle kunna vara ett dolt fel om det är annonserat som vattenburen värme och även om inget skrivits om uppvärmning.
Bilder från ovanvåning på element/elementrör skulle underlätta en bedömning.
Är all dragning på nedanvåningen utvändig/synlig så kan det bli ett problem att klassa det som dolt fel, men kanske ändå.
Allt beror på vad som stod i annonsen/prospekt eller vad ni kan bevisa har sagts, samt om man kan se att rör ej är dragna.
Det är för lite info för att kunna hjälpa dig med råd.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det där var spännande. Kan du ta lite bilder på elementrören på övervåningen samt de på undervåningen. Det kanske finns en enkel lösning på detta udda dilemma.
 
  • Ett vitt element på en vägg med två rör som leder ner genom ett ljust trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
sysmali
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.