Så här ser det ut på markplan

• Radiator med rör och termostat mot en vit vägg och mörkt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Hur gör du det?
Om det tex en panna som sköter det automatiskt. Jag har t ex allt som heter värme avstängt sommartid. Gäller även cirkulationspump.

Visst kan du kanske gå juxa i bergvärmepumpen osv.... Men förväntas man verkligen göra det?

Men det är lite som med allt tex diskmaskin. Man kan köra disk men vem gör det på en visning? :)
Hur man gör det beror ju på vilken uppvärming det är, men ja, jag anser att det definitivt är rimligt att göra. Inte på en visning då såklart men innan man köper huset. Det är ju en rätt viktig detalj att den fungerar på ett hus.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns ju grader av det där.... Hur skulle du själv kontrollera? Alltså om du beskriver hur du skulle gjort
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Är det mitt i sommaren så är det ju inte så lätt.
Beror ju på uppvärmingssystem, men det brukar inte vara så svårt att handställa värmeproduktionen och ta bort termostaterna. Att man kanske inte gör det är en annan sak.
I detta fallet är det ju även enkelt att ha med sig en luftningsnyckel och kontrollera att det finns tryck i alla radiatorer.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Men det är ju jättespännande. Rören som försvinner ner i golvet ovan, finns det verkligen inget spår av dom? Det är ju väldigt märkligt att man kapar och bygger in rörstumparna på det viset som det påstås.

Rörmokaren som var inne. Hittade han stumparna eller hur drog han sin slutsats?

• Gilla
MONTREAL och 12 till
  • Laddar…
Det är ju i vart fall helt säkert att man vet att värmen inte fungerar om man bott minst ett år i huset.... Vad stod det i papprena om hur huset värms upp?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
En första metod att kontrollera vad som gäller är att läsa beskrivning av fastigheten som bör innehålla en skrivning med rubrik typ uppvärmning. Om dét står att hela huset har vattenburen värme kan det ses som en utfästelse. Om det inte står eller är otydligt så fråga vad som gäller. Om man då inte får ett svar , kan ju gälla om det ör dödsbo som säljer till exempel, bör man kontrollera i praktiken även om det är sommar och vid osäkerhet ta dit en kunnig på området.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Men det är ju jättespännande. Rören som försvinner ner i golvet ovan, finns det verkligen inget spår av dom? Det är ju väldigt märkligt att man kapar och bygger in rörstumparna på det viset som det påstås.

Rörmokaren som var inne. Hittade han stumparna eller hur drog han sin slutsats?
Håller helt med här. Spännande.
Enl de där bilderna så skulle det nog kunna bli dolt fel om de där vattenburna elementen inte är inkopplade.
Det är inte något man kan eller ens ska förvänta sig upptäcka, och då ännu mer då
Enl mitt tycke så är det en av de mer troliga "dolda fel" frågorna som kommit in här på BH som faktiskt kan vara ett riktigt dolt fel.

PS jag antog att det var el-radiatorer som såg ut som vattenelement då jag i tidigare posten skrev att det inte kunde klassas som dolt fel. Efter bilderna så ändrar jag åsikt.

Bra av TS att posta bilder!

• Gilla
MONTREAL och 9 till
  • Laddar…
Nissens
A Anna Andersson9879 skrev:
Det är inrett som boyta, men om tidigare ägare använt övervåningen vet jag inte.

Det blir inte tillräckligt varmt i rummen på övervåningen genom att bara använda värmen på nedervåningen
Sannolikt har du för dåligt tryck i systemet, bara att fylla på vatten. Eventuellt behöver blåsan i expansionskärlet lite luft, eller kanske behöver man byta kärlet.

Men börja fylla på vatten till 1,5 bar, funkar inte det ändå så lufta radiatorerna och fyll på vatten igen.

Nissens Nissens skrev:
Sannolikt har du för dåligt tryck i systemet, bara att fylla på vatten. Eventuellt behöver blåsan i expansionskärlet lite luft, eller kanske behöver man byta kärlet.

Men börja fylla på vatten till 1,5 bar, funkar inte det ändå så lufta radiatorerna och fyll på vatten igen.
Fast enligt uppgift från TS så har ju en rörmokare varit på plats. Då låter det osannolikt att detta skulle avhjälpa felet

• Gilla
Solvide och 6 till
  • Laddar…
Nissens
K Klass0n skrev:
Fast enligt uppgift från TS så har ju en rörmokare varit på plats. Då låter det osannolikt att detta skulle avhjälpa felet
Aha, missade det messet. Verkar mycket konstigt…

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Väldigt märkligt.

Vad säger säljaren?

Du bör meddela säljaren så snabbt som möjligt, om du inte redan gjort det.

• Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Så elementen är bara en prydnad, som en konstinstallation??

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
Verkar vara en ytterligare trolltråd på BH.

måste vara extremt ovanligt att installera vattenradiatorer på övre plan utan att ansluta dessa till en och samma värmekälla.

Ännu mer extremt av en säljare att inte berätta dessa omständigheter.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Excel
Elementen ser ut att vara från 70 talet, fetglöm dolt fel. Troligen är det termostaten eller luft i systemet.

Att rören går ut i ingenstans är mindre troligt 😂

• Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.