Coolman Coolman skrev:
Mest troligt luft i element... Så TS tror de ej inkopplade pga ingen värme.

Lufta!!!
Å tryck i expansionskärlet
 
  • Gilla
lundensaren och 3 till
  • Laddar…
U Ubbe55 skrev:
Å tryck i expansionskärlet
Jo det med 😂
 
G
A Anna Andersson9879 skrev:
Jag har köpt ett hus som nu visar sig inte ha värme på övervåningen. Vattenburet system som nu visar sig inte ens ha några rör dragna till elementen på övervåningen. Jag anmälde detta som dolt fel men fick till svar att inga värmeproblem är ett dolt fel utan min undersökningsplikt.

Samma sak med att uttagen i ett rum inte har någon el inkopplad.

Vad tycker ni?
Om uppgiften från säljaren är att det finns vattenburet värmesystem till övervåningen och när du flyttar in så inte fallet.


Då anser jag att du har ett case... men som vanligt är det alla OM.... vad har kommunicerats osv...
 
Om rören till elementen slutar blint i vägg eller golv så måste det (för en gång skull) vara ett dolt fel. Man ska inte behöva bryta upp golvet för att kontrollera att rören är kopplade.

Men det hade hjälpt med några bilder på rummen och elementen..

Uttag som inte fungerar är garanterat inget dolt fel. Det är lätt att kontrollera🤔.... Dessutom ingår inte el vid vanliga besiktningar så har du inte gjort en särskild besiktning finns inget att göra.... Du borde dock göra en om det inte fungerar för det är ett tecken på att fler saker kan vara fel! 🤔
 
  • Gilla
martin43 och 7 till
  • Laddar…
A Anna Andersson9879 skrev:
Jag har köpt ett hus som nu visar sig inte ha värme på övervåningen. Vattenburet system som nu visar sig inte ens ha några rör dragna till elementen på övervåningen. Jag anmälde detta som dolt fel men fick till svar att inga värmeproblem är ett dolt fel utan min undersökningsplikt.

Samma sak med att uttagen i ett rum inte har någon el inkopplad.

Vad tycker ni?
Om rören går ner i bjälklaget och det inte är friskrivet i beskrivningen så tycker jag att det borde vara dolt fel. Man ska väl inte behöva bryta upp golven för att se om rören går till pannrummet eller inte.

Men om rören är kapade ovan golv så är det inte dolt fel.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
A Anna Andersson9879 skrev:
Jag har köpt ett hus som nu visar sig inte ha värme på övervåningen. Vattenburet system som nu visar sig inte ens ha några rör dragna till elementen på övervåningen. Jag anmälde detta som dolt fel men fick till svar att inga värmeproblem är ett dolt fel utan min undersökningsplikt.

Samma sak med att uttagen i ett rum inte har någon el inkopplad.

Vad tycker ni?
Om du som köpare anser att det finns ett fel som bör ersättas är det alltid säljaren som är motpart. Säljaren kan ta en försäkring mot sådana fel (”doldfelförsäkring”). Flertalet försäkringar omfattar inte värme, avlopp och el. Vid köpet fanns det väl en besiktning tillgänglig, i denna står det vad som omfattas. Även om försäkringen inte omfattar värme och el är säljaren ansvarig för fel som inte kan noteras vid en noggrann undersökning. Vi vet inte alla förutsättningar, men det troliga är nog att problemen hade upptäckts vid en så noggrann undersökning som en köpare förväntas göra. I så fall är det svårt att få ersättning.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Verkar ju väldigt märkligt. Vart tar elementrören vägen då? Eller är det bara så att det är en shunt som är stängd?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om rören till elementen slutar blint i vägg eller golv så måste det (för en gång skull) vara ett dolt fel. Man ska inte behöva bryta upp golvet för att kontrollera att rören är kopplade.

Men det hade hjälpt med några bilder på rummen och elementen..

Uttag som inte fungerar är garanterat inget dolt fel. Det är lätt att kontrollera🤔.... Dessutom ingår inte el vid vanliga besiktningar så har du inte gjort en särskild besiktning finns inget att göra.... Du borde dock göra en om det inte fungerar för det är ett tecken på att fler saker kan vara fel! 🤔
Om de slutar blint så lär ju det vara ett dolt fel, men det går ju att kontrollera om de fungerar, dvs blir varma eller inte.
 
A Anna Andersson9879 skrev:
Jag har köpt ett hus som nu visar sig inte ha värme på övervåningen. Vattenburet system som nu visar sig inte ens ha några rör dragna till elementen på övervåningen. Jag anmälde detta som dolt fel men fick till svar att inga värmeproblem är ett dolt fel utan min undersökningsplikt.

Samma sak med att uttagen i ett rum inte har någon el inkopplad.

Vad tycker ni?
Hej kan du ge en lite tydligare beskrivning av hur dessa rör är dragna? Vad är det som gör att du nu i efterhand kommit fram till att rören inte är dragna mellan värmare och radiatorer? Är det bara så att det inte är ihopkopplat i ”pannrummet” eller saknas det rör långa sträckor? Vilken förklaring ger säljaren?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
kisumisu
H hempularen skrev:
I en del hus behöver man i praktiken ingen värme på övervåningen, den värms tillräckligt från bottenvåningen.
Det där är väldigt individuellt eller hur man skall säga.

Visst stiger värmen uppåt men i mitt hus kan jag ha +30 i vardagsrummet och +12 i övervåningen. Däremot hela nedre våning klarade jag utan påslagna element. Slog på elementen nere när minusgraderna började krypa till -20 och kallare.

Hade det här problemet innan bergvärme och när jag försökte snåla med direktel elementen och eldade i värme accumulerande bakugn för att få värme. Trodde det tom var nåt fel i mitt hus ej isolerad övervåning osv ..men nu med bergvärme har jag +21 -> +22 i samtliga rum uppe som nere!
 
A Anna Andersson9879 skrev:
Det är inrett som boyta, men om tidigare ägare använt övervåningen vet jag inte.

Det blir inte tillräckligt varmt i rummen på övervåningen genom att bara använda värmen på nedervåningen
Bara för att ställa frågan, vad är "tillräckligt varmt"?
Det kan ju också vara en väldig skillnad i vilken måltemperatur man har inne. En del vill ha 25 grader och andra 15..
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
I IT-världen kallar vi det här "XY problem". Dvs TS påstår att elementen inte är inkopplade och då handlar det hela om dolt fel eller inte. I verkligheten kanske det är så att det är luft i rören, ventil som är strypt eller något annat.

Alltså, påbörja problemlösningen på rätt ställe.

Om nu elementen sitter på övervåningen och har rör som går ner i golvet, så verkar det VÄLDIGT märkligt att de inte är inkopplade någonstans. Inte omöjligt att det är så, men..

Båda frågeställningarna kräver mer information kan jag tycka.
 
  • Gilla
Kardan79 och 8 till
  • Laddar…
Excel
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om rören till elementen slutar blint i vägg eller golv så måste det (för en gång skull) vara ett dolt fel. Man ska inte behöva bryta upp golvet för att kontrollera att rören är kopplade.

Men det hade hjälpt med några bilder på rummen och elementen..

Uttag som inte fungerar är garanterat inget dolt fel. Det är lätt att kontrollera🤔.... Dessutom ingår inte el vid vanliga besiktningar så har du inte gjort en särskild besiktning finns inget att göra.... Du borde dock göra en om det inte fungerar för det är ett tecken på att fler saker kan vara fel! 🤔
Hur troligt är det att ett rör slutar blint i en vägg? 😂

Är det ett nybyggt hus är det rimligen ett dolt fel. Men knappast om det är ett äldre hus där man kan förvänta sig det mesta. Och det är ju inte så svårt att kontrollera om det är vatten i ett element. Tar ca 20sek att höra om det pyser när man luftar…
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Om de slutar blint så lär ju det vara ett dolt fel, men det går ju att kontrollera om de fungerar, dvs blir varma eller inte.
Visst det går men om det är köpt på sommaren eller när elementen förväntas vara kalla så tycker i alla fall jag att det är för mycket begärt. Det är inte rimligt att man ska tänka "vänta, rören kanske är kapade och ligger utan anslutning i golvet, bäst jag sätter igång värmesystemet på sommaren för att säkerställa funktionen"

Då har man i alla fall passerat vad jag tycker är en rimlig undersökningsplikt....
 
  • Gilla
TRJBerg och 9 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Hur troligt är det att ett rör slutar blint i en vägg? 😂

Är det ett nybyggt hus är det rimligen ett dolt fel. Men knappast om det är ett äldre hus där man kan förvänta sig det mesta. Och det är ju inte så svårt att kontrollera om det är vatten i ett element. Tar ca 20sek att höra om det pyser när man luftar…
Det är nog mycket ovanligt? Alltså precis som dolda fel ☺️
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.