Jag har köpt ett hus som nu visar sig inte ha värme på övervåningen. Vattenburet system som nu visar sig inte ens ha några rör dragna till elementen på övervåningen. Jag anmälde detta som dolt fel men fick till svar att inga värmeproblem är ett dolt fel utan min undersökningsplikt.

Samma sak med att uttagen i ett rum inte har någon el inkopplad.

Vad tycker ni?
 
Låter som fel som borde ha upptäckts vid en mycket noggrann besiktning innan köpet.
 
  • Gilla
  • Arg
Magnus.Geller och 14 till
  • Laddar…
När det gäller värmen, så tror jag att det är lite "beror på". Hur möjligt var det att upptäcka. Fanns det andra tecken på att övervåningen inte var "normal". Jag tänker på om den bara var delvis inredd, ombyggnad pågick eller liknande.

Det behöver alltså inte vara så att man lätt kunde se om elementen var inkopplade, det kan även handla om det fanns andra omständigheter som gör att man borde misstänka att elementen kanske inte är inkopplade.

Egentligen samma sak med elen. Där är det nog tydligare att det borde gått att upptäcka vid ne noggrann undersökning att uttagen inte fungegrade.

Men om vi antar att du betalat i miljonklassen för fastigheten, så är åtgärdskostnaden för dessa fel troligen föpr låg för att kvala in som ersättningsbar. Det man har rätt till ersättning för vid dolt fel är skillnad i köpesumma om felet hade varit känt vid köpet. Om summan är för låg så anses det inte som ett väsentligt fel i förhållande till vad hela fastigheten kostade.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Fast vad handlar det om för radiatorer på övervåningen? Om de är vattenburna och senare ska kopplas in så syns det rimligen. Eller är det elradiatorer?
 
  • Gilla
  • Haha
Kardan79 och 4 till
  • Laddar…
coconut
Uttaget hade du kunnat testa med en lampa och sett att det inte fungerar på en visning.

Rören till elementen, är de inte ens några rör vid kopplet borde även det synts tydligt på visning att de inte var inkopplat.
 
  • Gilla
anders@egnell.org och 3 till
  • Laddar…
Välkommen till forumet.

Ja, tyvärr så ligger det på din undersökningsplikt.
Eventuellt kan fastighetens ålder, skrivningar i prospektet och andra utfästelser minska din undersökningsplikt men aldrig ta bort den helt.


Saknas rören helt eller finns det rör som går in i väggarna/golven?
Saknas rören helt så är det väldigt synligt.

Med tex uttagstestare så är det enkelt att göra lite stickprov på uttag för att se om "allt" är kopplat.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast vad handlar det om för radiatorer på övervåningen? Om de är vattenburna och senare ska kopplas in så syns det rimligen. Eller är det elradiatorer?
Elementen ser ut att vara kopplade ner i golvet, de är vattenburna
 
coconut coconut skrev:
Uttaget hade du kunnat testa med en lampa och sett att det inte fungerar på en visning.

Rören till elementen, är de inte ens några rör vid kopplet borde även det synts tydligt på visning att de inte var inkopplat.
Men det finns rör som går ner i golvet, men sedan är de inte påkopplade
 
  • Wow
Klass0n
  • Laddar…
Men detta är ganska konstigt. Vad är omständigheterna här? Hur ser våningen ut, har den använts som boyta, eller är det ett hus med oinredd övervåning från början, där man inrett precis nu?

Vad jag är ute eftet, hur har tidigare ägare använt ytan som saknar uppvärmning?

I en del hus behöver man i praktiken ingen värme på övervåningen, den värms tillräckligt från bottenvåningen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Bör väl kanske också framgå i energideklarationen vilken a-temp som ansätts uppvärmd.
 
H hempularen skrev:
Men detta är ganska konstigt. Vad är omständigheterna här? Hur ser våningen ut, har den använts som boyta, eller är det ett hus med oinredd övervåning från början, där man inrett precis nu?

Vad jag är ute eftet, hur har tidigare ägare använt ytan som saknar uppvärmning?

I en del hus behöver man i praktiken ingen värme på övervåningen, den värms tillräckligt från bottenvåningen.
Det är inrett som boyta, men om tidigare ägare använt övervåningen vet jag inte.

Det blir inte tillräckligt varmt i rummen på övervåningen genom att bara använda värmen på nedervåningen
 
Har du öppnat golvet eller hur vet du att rören från radiatorerna inte är kopplade?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A Anna Andersson9879 skrev:
Elementen ser ut att vara kopplade ner i golvet, de är vattenburna
Var slutar rören?

Hur upptäcktes att rören inte är kopplade?

Är det radiatorer eller golvvärme på markplanet?

Om det är golvvärme, finns det då en golvvärmeshunt?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A Anna Andersson9879 skrev:
Men det finns rör som går ner i golvet, men sedan är de inte påkopplade
Det där var spännande. Kan du ta lite bilder på elementrören på övervåningen samt de på undervåningen. Det kanske finns en enkel lösning på detta udda dilemma.
 
  • Gilla
Stefan7009 och 2 till
  • Laddar…
Mest troligt luft i element... Så TS tror de ej inkopplade pga ingen värme.

Lufta!!!
 
  • Gilla
peves10 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.