42 683 läst · 161 svar
43k läst
161 svar
Dolt fel när värme och el inte fungerar
Så har det säkert varit.Z ZipLock skrev:
Vet flera hus där man satt golvvärme på elslingor fast det finns bergvärme, luftvatten, vedeldning, fjärrvärme och annat som är billigare i drift! Antar man helt enkelt tänkt att det är billigare installationskostnad!
Har själv också golvvärme i badrummet som jag ej använder nå mer!
Blir sådana elräkningar när man måste brassa den för fullt för att ens få nån värme ur den!
Blev vanligt vattenburen element och vattenburen handdukstork i det rummet! Som går från bergvärmen!
Måste jag nån dag riva golvet och göra om så blir det en egen slinga i rummet där man kan brassa på med värme separat från övriga systemet då jag antar golvvärme behöver lite mer kräm!
Men det är väl så, rörmokaren som installerade vårat system berättade att i vissa hus har man fimpat just vattenrör för att direktel enklare ha och elen såååå billig. Man kan ju undra när elen var billigt? Så länge jag ägt ett hus har den varit mer eller mindre dyr, men aldrig billig!
Skulle jag idag köpa hus så blir det prisavdrag om huset har direktverkande golvvärme!
Tvärt om, du behöver lägre temperatur till vattenburen golvvärme än du behöver till radiatorerna för att värma samma rum.kisumisu skrev:
Golvvärme har normalt lägre temperatur än radiatorerna.kisumisu skrev:
Max framledningstemperatur på golvvärmeslingorna brukar vara ca 45⁰, max yttempertur på golvet brukar vara 26-27⁰.
Vem tar med sig en lampa till en visning för att testa varenda uttag i huset? Någon hejd på ens undersökningsplikt måste det finnas. Egentligen ska man då ta med sig en arkitekt, en konstruktör, en elektriker, en rörmokare, en plattsättare, en takläggare, snickare, allmän pulnisse samt en besiktningsman med kunskap om fördjupad besiktning och då kan man ju lika gärna bygga eget. Har lite svårt för denna sak. Att det är väldigt bra att gå husesyn med säljaren innan kontraktskrivning däremot är guld.coconut skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 466 inlägg
Det finns flera trådar där det just denna fråga diskuteras, och jag har inte hittat någon generell samstämmighet. Jag hade valet för några år sedan (har BV) och bestämde mig för elektrisk golvvärme i ett badrum. Blev en hel del billigare och jag har inte räknat ut efter hur många år det är break-even mot vattenburet. Men jag var förvånat hur litet golvvärmen drog. Sedan är det skönt att kunna värma golvet oberoendet av hur VP i övrigt jobbar.kisumisu skrev:Så har det säkert varit.
Vet flera hus där man satt golvvärme på elslingor fast det finns bergvärme, luftvatten, vedeldning, fjärrvärme och annat som är billigare i drift! Antar man helt enkelt tänkt att det är billigare installationskostnad!
Har själv också golvvärme i badrummet som jag ej använder nå mer!
Blir sådana elräkningar när man måste brassa den för fullt för att ens få nån värme ur den!
Blev vanligt vattenburen element och vattenburen handdukstork i det rummet! Som går från bergvärmen!
Måste jag nån dag riva golvet och göra om så blir det en egen slinga i rummet där man kan brassa på med värme separat från övriga systemet då jag antar golvvärme behöver lite mer kräm!
Men det är väl så, rörmokaren som installerade vårat system berättade att i vissa hus har man fimpat just vattenrör för att direktel enklare ha och elen såååå billig. Man kan ju undra när elen var billigt? Så länge jag ägt ett hus har den varit mer eller mindre dyr, men aldrig billig!
Skulle jag idag köpa hus så blir det prisavdrag om huset har direktverkande golvvärme!
Vattenburna grejer är ju mer komplicerade, bygger på höjden, är det ovanvåning knepigare rördragning. Är det inte också krav på fördelar skåp numera? Har man radiatorer i huset så kanske man behöver någon extra cp, växlingsventil mm? Så ja, installationen blir komplicerad och dyr är nog svaret.kisumisu skrev:Så har det säkert varit.
Vet flera hus där man satt golvvärme på elslingor fast det finns bergvärme, luftvatten, vedeldning, fjärrvärme och annat som är billigare i drift! Antar man helt enkelt tänkt att det är billigare installationskostnad!
Har själv också golvvärme i badrummet som jag ej använder nå mer!
Blir sådana elräkningar när man måste brassa den för fullt för att ens få nån värme ur den!
Blev vanligt vattenburen element och vattenburen handdukstork i det rummet! Som går från bergvärmen!
Måste jag nån dag riva golvet och göra om så blir det en egen slinga i rummet där man kan brassa på med värme separat från övriga systemet då jag antar golvvärme behöver lite mer kräm!
Men det är väl så, rörmokaren som installerade vårat system berättade att i vissa hus har man fimpat just vattenrör för att direktel enklare ha och elen såååå billig. Man kan ju undra när elen var billigt? Så länge jag ägt ett hus har den varit mer eller mindre dyr, men aldrig billig!
Skulle jag idag köpa hus så blir det prisavdrag om huset har direktverkande golvvärme!
Medlem
· Sverige
· 5 260 inlägg
@Anna Andersson9879: Du har bara visat en styck radiator på övervåningen och hur det ser ut under denna på våningen nedanför. Detta räcker absolut inte för att dra slutsatsen att de inte är inkopplade till husets värmesystem.
Som andra varit inne på, rören till radiatorerna på övervåningen kan vara sammankopplade i bjälklaget, och att de ansluts på en gemensam punkt för matning från ditt värmesystem underifrån - på ett helt annat ställe.
Så är det i princip hos oss bortsett från att rören inte är dragna i övervåningens bjälklag utan utanpåliggande längs golvsocklar, däremot är det rör draget i vår källares bjälklag på sina ställen. Det finns en gemensam dubbelrörsförbindelse mellan övervåning och bottenvåning som matar samtliga radiatorer på övervåningen.
De rörmokare du anlitat måste rimligen ha undersökt detta, det finns många ställen i huset man kan dra dylika rör mellan våningsplan och ibland kan det vara dolt i väggar eller kanaler.
Jag har mycket svårt att tro en seriös VVS-are skulle släppa detta med den sparsmakade information du anger att du fått från de båda du anlitade.
Kolla hur det ser ut vid samtliga radiatoranslutningar på övervåningen, kolla motsvarande ställe på våningen under så ska det nog gå att klura ut hur det funkar / eller inte funkar.
Som andra varit inne på, rören till radiatorerna på övervåningen kan vara sammankopplade i bjälklaget, och att de ansluts på en gemensam punkt för matning från ditt värmesystem underifrån - på ett helt annat ställe.
Så är det i princip hos oss bortsett från att rören inte är dragna i övervåningens bjälklag utan utanpåliggande längs golvsocklar, däremot är det rör draget i vår källares bjälklag på sina ställen. Det finns en gemensam dubbelrörsförbindelse mellan övervåning och bottenvåning som matar samtliga radiatorer på övervåningen.
De rörmokare du anlitat måste rimligen ha undersökt detta, det finns många ställen i huset man kan dra dylika rör mellan våningsplan och ibland kan det vara dolt i väggar eller kanaler.
Jag har mycket svårt att tro en seriös VVS-are skulle släppa detta med den sparsmakade information du anger att du fått från de båda du anlitade.
Kolla hur det ser ut vid samtliga radiatoranslutningar på övervåningen, kolla motsvarande ställe på våningen under så ska det nog gå att klura ut hur det funkar / eller inte funkar.
[
Det är ju en del av priset. Jag är rätt säker på att det inte var omöjligt att få in en besiktningsklausul, men att det kanske kostade mer än det var värt för de flesta köpare. Det blev helt enkelt billigare att chansa och reparera om det skulle vara något som inte fungerade än att lägga ett så högt bud att säljaren inte tog nästa på listan.F Fideliox skrev:
Förutom att mäta med multimeter för att se om slingan hänger samman så vore det även intressant att se om det alls är vattenfyllt i elementen. Om det är tomt tyder det på att någon kapat/kopplat ur. Om det har vatten kvar så tyder det mer på att någon stängt av en ballofix och det bara är att börja leta. Det är reltativt enkelt att kolla genom att lossa försiktigt på en anslutning för att se om det börjar droppa.
Medlem
· Sverige
· 5 260 inlägg
Kan tillägga att hos oss är det precis så, vi vill alltid ha viss grundvärme igång i källaren även sommartid. Därför finns tre kulventiler, två som stänger matningen till överplanen samt en bypass som öppnas för att cirkulationspumpen ska funka som den ska.