F Fideliox skrev:
När det var.säljarens marknad, fram till omkring 2022, var det nästintill omöjligt att få till en besiktningsklausul, då valde säljaren bara någon annan..
Varför citerar du mig och ger ett svar som inte har någonting med det jag skrev?

kisumisu
Z ZipLock skrev:
Det är inte helt ovanligt. Man har köpt huset med oinredd övervåning och sedan snålat när man inredd övervåningen. Var nog inte lika tokigt beslut när elen var billig.
Så har det säkert varit.

Vet flera hus där man satt golvvärme på elslingor fast det finns bergvärme, luftvatten, vedeldning, fjärrvärme och annat som är billigare i drift! Antar man helt enkelt tänkt att det är billigare installationskostnad!

Har själv också golvvärme i badrummet som jag ej använder nå mer!
Blir sådana elräkningar när man måste brassa den för fullt för att ens få nån värme ur den!

Blev vanligt vattenburen element och vattenburen handdukstork i det rummet! Som går från bergvärmen!

Måste jag nån dag riva golvet och göra om så blir det en egen slinga i rummet där man kan brassa på med värme separat från övriga systemet då jag antar golvvärme behöver lite mer kräm!

Men det är väl så, rörmokaren som installerade vårat system berättade att i vissa hus har man fimpat just vattenrör för att direktel enklare ha och elen såååå billig. Man kan ju undra när elen var billigt? Så länge jag ägt ett hus har den varit mer eller mindre dyr, men aldrig billig!

Skulle jag idag köpa hus så blir det prisavdrag om huset har direktverkande golvvärme!

kisumisu kisumisu skrev:
Måste jag nån dag riva golvet och göra om så blir det en egen slinga i rummet där man kan brassa på med värme separat från övriga systemet då jag antar golvvärme behöver lite mer kräm!
Tvärt om, du behöver lägre temperatur till vattenburen golvvärme än du behöver till radiatorerna för att värma samma rum.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Golvvärme har normalt lägre temperatur än radiatorerna.

Max framledningstemperatur på golvvärmeslingorna brukar vara ca 45⁰, max yttempertur på golvet brukar vara 26-27⁰.

4774
coconut coconut skrev:
Uttaget hade du kunnat testa med en lampa och sett att det inte fungerar på en visning.

Rören till elementen, är de inte ens några rör vid kopplet borde även det synts tydligt på visning att de inte var inkopplat.
Vem tar med sig en lampa till en visning för att testa varenda uttag i huset? Någon hejd på ens undersökningsplikt måste det finnas. Egentligen ska man då ta med sig en arkitekt, en konstruktör, en elektriker, en rörmokare, en plattsättare, en takläggare, snickare, allmän pulnisse samt en besiktningsman med kunskap om fördjupad besiktning och då kan man ju lika gärna bygga eget. Har lite svårt för denna sak. Att det är väldigt bra att gå husesyn med säljaren innan kontraktskrivning däremot är guld.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Så har det säkert varit.

Vet flera hus där man satt golvvärme på elslingor fast det finns bergvärme, luftvatten, vedeldning, fjärrvärme och annat som är billigare i drift! Antar man helt enkelt tänkt att det är billigare installationskostnad!

Blir sådana elräkningar när man måste brassa den för fullt för att ens få nån värme ur den!

Blev vanligt vattenburen element och vattenburen handdukstork i det rummet! Som går från bergvärmen!

Men det är väl så, rörmokaren som installerade vårat system berättade att i vissa hus har man fimpat just vattenrör för att direktel enklare ha och elen såååå billig. Man kan ju undra när elen var billigt? Så länge jag ägt ett hus har den varit mer eller mindre dyr, men aldrig billig!

Skulle jag idag köpa hus så blir det prisavdrag om huset har direktverkande golvvärme!
Det finns flera trådar där det just denna fråga diskuteras, och jag har inte hittat någon generell samstämmighet. Jag hade valet för några år sedan (har BV) och bestämde mig för elektrisk golvvärme i ett badrum. Blev en hel del billigare och jag har inte räknat ut efter hur många år det är break-even mot vattenburet. Men jag var förvånat hur litet golvvärmen drog. Sedan är det skönt att kunna värma golvet oberoendet av hur VP i övrigt jobbar.

Var finns huset ?, jag kan kanske hjälpa dig att lösa problemet ?, har installerat värme i gamla hus.

A Anna Andersson9879 skrev:
anmälde detta som dolt fel men fick till svar att inga värmeproblem är ett dolt fel utan min undersökningsplikt.
A Anna Andersson9879 skrev:
Får inte tag på säljaren då han flyttat utomlands

Hur kunde du få sdvar om det inte går att få tag på säljaren

F
Demmpa Demmpa skrev:
Varför citerar du mig och ger ett svar som inte har någonting med det jag skrev?
Byggahus hade visst sparat att jag tryckte på citera knappen igår skulle jag tro. 😆

F
kisumisu kisumisu skrev:
Så har det säkert varit.

Vattenburna grejer är ju mer komplicerade, bygger på höjden, är det ovanvåning knepigare rördragning. Är det inte också krav på fördelar skåp numera? Har man radiatorer i huset så kanske man behöver någon extra cp, växlingsventil mm? Så ja, installationen blir komplicerad och dyr är nog svaret.

@Anna Andersson9879: Du har bara visat en styck radiator på övervåningen och hur det ser ut under denna på våningen nedanför. Detta räcker absolut inte för att dra slutsatsen att de inte är inkopplade till husets värmesystem.

Som andra varit inne på, rören till radiatorerna på övervåningen kan vara sammankopplade i bjälklaget, och att de ansluts på en gemensam punkt för matning från ditt värmesystem underifrån - på ett helt annat ställe.

Så är det i princip hos oss bortsett från att rören inte är dragna i övervåningens bjälklag utan utanpåliggande längs golvsocklar, däremot är det rör draget i vår källares bjälklag på sina ställen. Det finns en gemensam dubbelrörsförbindelse mellan övervåning och bottenvåning som matar samtliga radiatorer på övervåningen.

De rörmokare du anlitat måste rimligen ha undersökt detta, det finns många ställen i huset man kan dra dylika rör mellan våningsplan och ibland kan det vara dolt i väggar eller kanaler.

Jag har mycket svårt att tro en seriös VVS-are skulle släppa detta med den sparsmakade information du anger att du fått från de båda du anlitade.

Kolla hur det ser ut vid samtliga radiatoranslutningar på övervåningen, kolla motsvarande ställe på våningen under så ska det nog gå att klura ut hur det funkar / eller inte funkar.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
[
F Fideliox skrev:
När det var.säljarens marknad, fram till omkring 2022, var det nästintill omöjligt att få till en besiktningsklausul, då valde säljaren bara någon annan..
Det är ju en del av priset. Jag är rätt säker på att det inte var omöjligt att få in en besiktningsklausul, men att det kanske kostade mer än det var värt för de flesta köpare. Det blev helt enkelt billigare att chansa och reparera om det skulle vara något som inte fungerade än att lägga ett så högt bud att säljaren inte tog nästa på listan.

Förutom att mäta med multimeter för att se om slingan hänger samman så vore det även intressant att se om det alls är vattenfyllt i elementen. Om det är tomt tyder det på att någon kapat/kopplat ur. Om det har vatten kvar så tyder det mer på att någon stängt av en ballofix och det bara är att börja leta. Det är reltativt enkelt att kolla genom att lossa försiktigt på en anslutning för att se om det börjar droppa.

• Gilla
Elisabeth Edén
  • Laddar…
Kan tillägga att hos oss är det precis så, vi vill alltid ha viss grundvärme igång i källaren även sommartid. Därför finns tre kulventiler, två som stänger matningen till överplanen samt en bypass som öppnas för att cirkulationspumpen ska funka som den ska.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Börjar kännas som en troll-tråd där TS har lagt rök...

• Gilla
Excel och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.