kisumisu
tveksamt tveksamt skrev:
Tvärt om, du behöver lägre temperatur till vattenburen golvvärme än du behöver till radiatorerna för att värma samma rum.
Demmpa Demmpa skrev:
Golvvärme har normalt lägre temperatur än radiatorerna.

Max framledningstemperatur på golvvärmeslingorna brukar vara ca 45⁰, max yttempertur på golvet brukar vara 26-27⁰.
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns flera trådar där det just denna fråga diskuteras, och jag har inte hittat någon generell samstämmighet. Jag hade valet för några år sedan (har BV) och bestämde mig för elektrisk golvvärme i ett badrum. Blev en hel del billigare och jag har inte räknat ut efter hur många år det är break-even mot vattenburet. Men jag var förvånat hur litet golvvärmen drog. Sedan är det skönt att kunna värma golvet oberoendet av hur VP i övrigt jobbar.
Ok.

Mycket möjligt elvärmen på mina golv är felinstallerade.

Men jag måste ha den på max eller åtminstone bra bit över 20 grader för att ens få nån värme.

Har man golvvärme vill man ju ha nån lyx dvs att det känns nåt under fötterna annars kan man lika gärna ha mattor som jag då valt göra!

Man har liksom inte råd att ha 2kw x 24.
Kanske inte på 24/7 men är nog inte långt ifrån. Med tanke på elförbrukning och elräkningar.

kisumisu
F Fideliox skrev:
Vattenburna grejer är ju mer komplicerade, bygger på höjden, är det ovanvåning knepigare rördragning. Är det inte också krav på fördelar skåp numera? Har man radiatorer i huset så kanske man behöver någon extra cp, växlingsventil mm? Så ja, installationen blir komplicerad och dyr är nog svaret.
Så är det ju säkert.
Men gör man om ett helt badrum så är det väl ändå en mycket liten del av kostnaden?

Sedan kan man ju dra rör synligt, så är det gjort i mitt hus som är konverterad från direktel och i mitt fall kan jag förstå förra ägaren också bergvärmepump har jag installerat. Men finns många hus och lägenheter som haft vattenburet sen huset byggdes och ändå väljer man eldriven golvvärme när man gör om badrummet.

• Gilla
Perolofl och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ok.

Men jag måste ha den på max eller åtminstone bra bit över 20 grader för att ens få nån värme.

Har man golvvärme vill man ju ha nån lyx dvs att det känns nåt under fötterna annars kan man lika gärna ha mattor som jag då valt göra!

Kanske inte på 24/7 men är nog inte långt ifrån. Med tanke på elförbrukning och elräkningar.
Då är det något fel på din golvvärme. Har du mätt förbrukningen på golvvärmen separat? Jag har en Ebeco-termostat och där kan jag läsa av förbrukningen. Kommer inte ihåg exakt men det var förvånansvärt litet. Kanske du misstänker elvärmen för något som finns någon annanstans?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Har ni funderat på att starta en egen tråd om det kanske🤔

coconut
4774 4774 skrev:
Vem tar med sig en lampa till en visning för att testa varenda uttag i huset? Någon hejd på ens undersökningsplikt måste det finnas. Egentligen ska man då ta med sig en arkitekt, en konstruktör, en elektriker, en rörmokare, en plattsättare, en takläggare, snickare, allmän pulnisse samt en besiktningsman med kunskap om fördjupad besiktning och då kan man ju lika gärna bygga eget. Har lite svårt för denna sak. Att det är väldigt bra att gå husesyn med säljaren innan kontraktskrivning däremot är guld.
då är det bara bli politiker, bli invald i riksdagen, motionera om att jordabalken ska förändras och sen få majoriteten att rösta för din motion.

Eller så får man helt enkelt konstatera att undersökningsplikten är väldigt omfattande och kontrollera ett eluttag är en ganska enkel sak att göra. Vill man inte göra det, ska man heller inte klaga på att fel kan finnas.

Annars är det väl det du säger att man får bygga nytt eller köpa nyproduktion.

• Gilla
4774
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ok.

Ett hus/bostad/rum/etc "förbrukar" en viss mängd energi för att hålla en viss temperatur.
Mängden energi är samma oberoende om det är radiator, värmefläkt, golvvärme.

Själva radiatorn/golvvärmeslingan har 100% verkningsgrad (tillförd energi = avgiven energi) oberoende om det är el eller vatten.

Däremot kan mer energi gå ner genom golvet om golvet är dåligt isolerat och man har golvvärme.

Med golvvärme så ska man egentligen kunna hålla lite lägre rumstemperatur än med tex radiatorer.
Detta tack vare att golvet är varmt och det gör att rummet känns varmare.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ett hus/bostad/rum/etc "förbrukar" en viss mängd energi för att hålla en viss temperatur.

Själva radiatorn/golvvärmeslingan har 100% verkningsgrad (tillförd energi = avgiven energi) oberoende om det är el eller vatten.

Däremot kan mer energi gå ner genom golvet om golvet är dåligt isolerat och man har golvvärme.

Med golvvärme så ska man egentligen kunna hålla lite lägre rumstemperatur än med tex radiatorer.
Ett hus förbrukar inte samma mängd energi oavsett vilket uppvärmningssystem man har. Olika lösningar har olika effktivitet, sen är det en mängd andra faktorer som spelar in.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Ett hus förbrukar inte samma mängd energi oavsett vilket uppvärmningssystem man har. Olika lösningar har olika effktivitet, sen är det en mängd andra faktorer som spelar in.
Nu pratade jag bara om själva radiatorerna och golvvärmeslingorna, dessa har 100% verkningsgrad oberoende vilken "panna"/generator som levererar energin till radiatorerna/golvvärmeslingorna.

Ja, energikällan (xxVP/vedpanna/elgenerator/etc) som levererar energi till radiatorerna/golvvärmeslingorna har olika verkningsgrad.

• Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
A Anna Andersson9879 skrev:
Jag har köpt ett hus som nu visar sig inte ha värme på övervåningen. Vattenburet system som nu visar sig inte ens ha några rör dragna till elementen på övervåningen. Jag anmälde detta som dolt fel men fick till svar att inga värmeproblem är ett dolt fel utan min undersökningsplikt.

Samma sak med att uttagen i ett rum inte har någon el inkopplad.

Vad tycker ni?
Värmen är inte dolt, det syns ju.. i vårt hus var det jordvärme på bottenvåningen och el-element på övervåningen. Det var mer lite snopet när vi kom på det.. men det var ju fullt synligt om man tittade - fanns som sagt inga rör/slangar till elementen.. nu har vi dragit upp till ett av rummen.. och kommer dra upp till nästa när vi gör en wc på övervåningen så småningom (har rekat för både avlopp, element/värme och vatten.. som alla ska upp genom bjälklaget från källaren till övervåningen)

Elen är ju däremot lite förarglig.. det är ju inte så att man eg mekar isär varje uttag för att se vilka kablar som går in och ut där.. sitter det ett uttag.. så förväntar man sig på något vis att det fungerar (och även om det inte fungerar.. så förutsätter man ju att det sitter sladdar bakom!)

Men elen i sig i övrigt brukar besiktningsmännen säga "kräver fördjupad undersökning".. och det kostar därefter.. dvs en speciell besiktning för elsystemet.. (samtidigt har de då "friskrivit" sig från att man ska kunna klaga.. när de säger sådana saker).

I vårt hus (ja inte bara detta) har vi stött på flera uttag som inte fungerat.. men oftast är det ett lättåtgärdat problem (så länge det finns kablar..). Det är lite mer irriterande när det visar sig att t ex en propp löser ut när man belastar uttaget med mer än en lampa (i mitt fall har det varit en dammsugare).

Det är alltid lite "spännande" att bo i hus (både nytt och gammalt).

Lite trist som sagt.. (speciellt när man precis flyttat in och upptäcker vad man missat!)

-

Jag hade satsat mina pengar på att lösa problemen istället (om det bara var ett par uttag som inte funkade.. och värmen). Ett par el-element som komplement behöver inte vara så dyrt.. och heller inte en elektriker som fixat uttagen..

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:

Precis är det fel gjort så värmer man för kråkorna. Är nån amatör som dragit den golvvärmen i fyllan eller nåt har aldrig heller fungerat fullt ut kallt på sina håll var man går men ändå varmt under bastu laven där ingen går ens. Värmen kommer om man brasar på med hög effekt annars är golvet och rummet helt kallt. Så är fallet hos mig men det lite utanför ämnet nu.

Men för att nu återgå lite till ämnet att det finns konstiga lösningar och vissa av dessa beror på snålhet och kortsiktigt tänkande. Personligen förstår jag inte varför man ska ha ett värmesystem som drar mer om man redan har andra alternativ. Speciellt om man har bergvärme eller bor i en BRF där föreningen står för värmen men inte elen.

Blir inte alls förvånad om man kapat ledningen i ts fall.
För ts är det egentligen klokast dra in nya rör till elementen om dessa är av.

Men frågan är kanske mer vem som ska stå för det.

Redigerat:
kisumisu
T Thomas_Blekinge skrev:
Då är det något fel på din golvvärme. Har du mätt förbrukningen på golvvärmen separat? Jag har en Ebeco-termostat och där kan jag läsa av förbrukningen. Kommer inte ihåg exakt men det var förvånansvärt litet. Kanske du misstänker elvärmen för något som finns någon annanstans?
Digital display på en termostat från Ebeco med svag belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det sådan du har?
Hur ser du förbrukning?
En liten skitdisplay som man måste lysa med ficklampa på för att ens se något.

• Gilla
Bengt Blomberg
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Förutom att mäta med multimeter för att se om slingan hänger samman så vore det även intressant att se om det alls är vattenfyllt i elementen. Om det är tomt tyder det på att någon kapat/kopplat ur. Om det har vatten kvar så tyder det mer på att någon stängt av en ballofix och det bara är att börja leta. Det är reltativt enkelt att kolla genom att lossa försiktigt på en anslutning för att se om det börjar droppa.
Har lossat på ett element men det kom inte ens en droppe vatten

• Wow
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
A Anna Andersson9879 skrev:
Har lossat på ett element men det kom inte ens en droppe vatten
Då är slingan alltså bekräftat urkopplad. Jag skulle om jag var du undersöka alla ställen där tidigare ägare gjort ändringar i huset för att hitta var rören kan ha tagita bort.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Semantik, huset förlorar en viss mängd energi till omgivningen, hur mycket huset förlorar (och därmed behöver tillföras) är densamma oavsett uppvärmningssystem. Hur denna energi tillförs kan ge olika resultat beroende på effektiviteten hos det som tillför energi.

• Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.