MMR's variant är ett tredje bra alternativ tycker jag!

Trådlyft delux!

Jag ska sätta foder i badrum, verkar inte vara något annat alternativ än att limma dit dem alt. använda mjukfog bakom fodret?

Man kan ju inte spika i kakel...

Hur gör snickaren?

G Ghaliath skrev:
Trådlyft delux!

Jag ska sätta foder i badrum, verkar inte vara något annat alternativ än att limma dit dem alt. använda mjukfog bakom fodret?

Hur gör snickaren?
Snickaren spikar dem i karmen...
Behöver man så salar man på karmen för att komma ut i liv med kakelns yta och sen spikar man foderna i salningen.

Redigerat:
  • Gilla
Disneygrisen och 2 till
  • Laddar…
G Ghaliath skrev:
Trådlyft delux!

Hur gör snickaren?
Spikar i karmen och i fogen.
Med självklart så långa spik så dom når in till plyfan.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
K Kvarnapajken skrev:
Spikar i karmen och i fogen.
Med självklart så långa spik så dom når in till plyfan.
Varför i fogen ?
Sen när räcker det inte att spika i karmen?

Varför sätter man inte foder först och kaklar mot fodret? Då kan man ju spacka & måla fodret på plats...

Har aldrig förstått de som sätter foder sist, över tapeter etc. med motiveringen att då är det lätt att lossa... när lossar man foder? i vårt hus har många suttit över 100 år... :)

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Varför i fogen ?
Karmen är ju bara 3cm, så med lite överlapp så sitter ju fodret på 1,5cm och 'vinglar', det ska sitta dikt mot kaklet och lutar man sig mot dörrkarmen eller tar tag i kanten när man går in och ut så ska inte fodret kännas som det sitter löst.

G Ghaliath skrev:
Karmen är ju bara 3cm, så med lite överlapp så sitter ju fodret på 1,5cm och 'vinglar', det ska sitta dikt mot kaklet och lutar man sig mot dörrkarmen eller tar tag i kanten när man går in och ut så ska inte fodret kännas som det sitter löst.
Salar man på karmen så den ligger i liv med kakeln så vinglar det väl inte utan blir dikt än både karm och kakel...

• Gilla
Stensson11
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Varför sätter man inte foder först och kaklar mot fodret? Då kan man ju spacka & måla fodret på plats...

Har aldrig förstått de som sätter foder sist, över tapeter etc. med motiveringen att då är det lätt att lossa... när lossar man foder? i vårt hus har många suttit över 100 år... :)
För det första för att det fulaste som finns är när eventuella tapeter går ut på foderna.
För det andra därför att det är lika fult när kakeln går mot fodret med synlig fog mellan foder och kakel.
För det tredje för att det ofta kakelsätts innan karmen är på plats.
Lättare att kakelsätta och idag får ju ingenting lov att ta tid för då blir det för dyrt gnälls det om.
Ska det målas på väggarna vilket är betydligt mer vanligt än tapeter idag så vill ju knappast målarna att där sätts foder innan de målar.

• Gilla
Disneygrisen och 4 till
  • Laddar…
Varför i fogen ?
Varför inte i fogen? Mindre risk att det vrider sig och glipar inte ifrån kaklet.

Skulle aldrig sätta fodret innan ser inte alls bra ut.

För det första för att det fulaste som finns är när eventuella tapeter går ut på foderna.
För det andra därför att det är lika fult när kakeln går mot fodret med synlig fog mellan foder och kakel.
För det tredje för att det ofta kakelsätts innan karmen är på plats.
Lättare att kakelsätta och idag får ju ingenting lov att ta tid för då blir det för dyrt gnälls det om.
Ska det målas på väggarna vilket är betydligt mer vanligt än tapeter idag så vill ju knappast målarna att där sätts foder innan de målar.
Beror på om det är fördigmålade eller inte. Vi sätter alltid grundmålade på våra byggen och då vill målaren ha dom på plats. Så han kan måla ihop vägg och foder.

• Gilla
Disneygrisen och 2 till
  • Laddar…
K Kvarnapajken skrev:
Varför inte i fogen? Mindre risk att det vrider sig och glipar inte ifrån kaklet.

Skulle aldrig sätta fodret innan ser inte alls bra ut.
Ja jag har aldrig varit med om att de vrider sig förstås...

Ja jag har aldrig varit med om att de vrider sig förstås...
Inte jag heller :crysmile:
Funkar säker så du gör med. Men tar några sekund att skjuta några fler så varför inte vara på säkra sidan kan man ju undra?

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
K Kvarnapajken skrev:
Inte jag heller :crysmile:
Funkar säker så du gör med. Men tar några sekund att skjuta några fler så varför inte vara på säkra sidan kan man ju undra?
Tycker bara det blir fult med fler stift än nödvändigt

Tycker bara det blir fult med fler stift än nödvändigt
Det man har spackel och färg till. Syns inte.
Men e klart om man kör färdigmålat som många snålbyggen så e det kanske inte fint. men har man fördigmålade så skjuter man spiken i dörr och vägg i våg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.