Förstår precis hur du menar, men jag kan inte se poängen att sätta kvartslister istället för ordentliga dörrfoder, men jag är å andra sidan väldigt anti mot lister som sätts för att dölja felaktigheter.
Dörrfoder är normalt att ha runt en karm, men inte kvartslister.

Ungefär lika fult som när folk inte bytar golv i samband med köksbytet så det bildas en springa mellan det gamla golvet och den nya sockeln och så sätter de en kvartstav där.
Betydligt smartare och framförallt snyggare att lägga klossar bakom så man flyttar ut sockeln några mm och döljer skarven med sockeln.
 
Som jag tolkar alt.1 så går kvartslisten från kaklets yta ner till tätskiktet och möter mot karmen ca en cm in i förhållande till karmens yta?

Om jag har tolkat det rätt, så skulle jag definitivt välja något annat sätt.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Förstår precis hur du menar, men jag kan inte se poängen att sätta kvartslister istället för ordentliga dörrfoder, men jag är å andra sidan väldigt anti mot lister som sätts för att dölja felaktigheter.
Dörrfoder är normalt att ha runt en karm, men inte kvartslister.

Ungefär lika fult som när folk inte bytar golv i samband med köksbytet så det bildas en springa mellan det gamla golvet och den nya sockeln och så sätter de en kvartstav där.
Betydligt smartare och framförallt snyggare att lägga klossar bakom så man flyttar ut sockeln några mm och döljer skarven med sockeln.
Jag får väl testa och se vad som blir bäst. Tanken med kvatrtsstaven är att den är en sådan där kakaelhörnlist i alu som jag antagligen kommer att sätta i ytterhörnen i badrummet (har några sådana nämligen.) Min tanke är att det då skulle se vettigt ut att ha samma alu-hörnlist (kvartslist) vid dörrkarmen också. Nåja, det kanske inte är så snyggt, får väl testa provisorisk, annars blir det klassiskt foder.

Vid eftertanke så skulle man ju egentligen kunna sätta en liten klack på salningslisten jag skall sätta på karmen. Klacken skulle då kunna gå ngn cm ut över kaklet (blir som ett inbyggt foder i karmen).
 
Du gör naturligtvis som du vill, men jag förstår inte varför inte det gamla klassiska alternativet med vanliga dörrfoder som omsluter kakeln fungerar för dig... ;)
 
Bra trådlyft.... ;)

Jag har iaf blivit klokare med åren och nu känns det självklart att montera fodren utanpå kaklet om man ska ha foder. Har så i båda badrummen och det känns rätt.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Du gör naturligtvis som du vill, men jag förstår inte varför inte det gamla klassiska alternativet med vanliga dörrfoder som omsluter kakeln fungerar för dig... ;)
Ähh, jag har bara fått för mig att det skulle se smäckrae ut med kakel ända fram till karmen istället för ett foder. Jag får testa och se. Är ju lätt att bara fästa provisorisk o se hur de olika alternativen blir. Kanske orkar jag lägga in foto på det.

Tack för ert engagemang. :) Förresten, hur får ni in de där smileysarna? Jag ser dem inte på sidan när jag skriver inlägg.

Fotona som folk la in i början av denna tråden verkar tyvärr ha försvunnit. Synd.
 
Välj "Avancerat läge" under det fält där du skriver inlägg normalt sett så får du upp ett större meddelandefält och smileysar också...

Dessa finns att leka med...

:):Dd^_^b:wow:;):p:cool::surprised::blushing::rolleyes:
 
Kan dessutom bara infoga max 10st så här är resten man kan ha kul med...

:confused::(:mad::eek:q(;^;)p
 
Skrev i ett tidigare inlägg att gångjärnssidan ska liva med vägg, men nu tror jag att BKR rekomenderar att karmen ska liva med kaklet eller om det var våtrumsskivorna för att undvika massa vinklar och hörn vid tröskeluppviket

Brukar kapa till en bit och förlänga tröskeln så att det blir en rak remsa vid tröskeluppviket om dörren livar med utsidan
 
nino skrev:
Skrev i ett tidigare inlägg att gångjärnssidan ska liva med vägg, men nu tror jag att BKR rekomenderar att karmen ska liva med kaklet eller om det var våtrumsskivorna för att undvika massa vinklar och hörn vid tröskeluppviket

Brukar kapa till en bit och förlänga tröskeln så att det blir en rak remsa vid tröskeluppviket om dörren livar med utsidan
Det låter vettigt. Om man nu sätter en salningslist på karmen så kommer den ju längre ut än tröskeln.
Om tröskeln ligger en bit innanför våtrumsskivan så blir det ju först ett ytterhörn man skall sätta ytterhörnsremsa (tätskiktsduk)) på och sen 2-3 cm innanför våtrumskivan kommer ett innerhörn (hörnet karmen-tröskeln) som det skall sitta en innehörnsremsa i. Känns som att det blir klart svårt att få riktigt bra.

Tusan också, då måste jag förutom att fixa salningslist även bygga på ektröskeln med en bit ek så den sticker ut lika mycket som karm + salningslist. Hade varit bättre att leta upp en 120 mm karm istället så att man sluppit fippla med att bygga ut sin 93 mm karm.

Jag måste även läsa på hur BKR, GVK säger att man skall ansluta tätskiktet till dörrkarmen. För tröskeln har jag sett att man skall vika upp en remsa mot tröskeln, men för karmen vet jag inte riktigt. Enklast blir ju förstås om karmen lirar (ligger i linje) med våtrumskivan. Då är det ju bara att sätta en remsa som täcker mm skarven mellan karm och våtrumsskiva. Fast här hade jag egentligen tänkt sätta en sträng silikon. Hmmm...
 
enklare att flytta karmen kanske?
Behöver man verkligen täta mellan karm och skiva?
 
Jag har karmen och gips i flusch. Funderar på att sätta dit en alulist med mjukfog mot karmen. Fungerar detta? Karmen rör ju på sig och man vill ju inte ha sprickor i kaklet.
 
Mikael_L
Kul tråd.
Är som en sån där i toastolen som inte går att spola ner, den bara flyter upp igen hela tiden. d^_^b

Jag har också detta beslut att ta inom en nära framtid, jag visste inte ens, fram till nu, att jag även hade denna fråga på min "kommande beslut att fatta -lista". :|


MathiasS skrev:
Fanockså att ni inte kan vara överens. >:(

Jag börjar ärligt talat bli riktigt trött på att bestämma hur saker ska vara - tänk vad skönt om någon annan bestämde helt och man bara behövde bygga..... mycket lättare.
Haha. d^_^b
Exakt mitt i prick ! :D
 
Mikael_L
Ja nu kommer jag inte undan detta beslut längre.
När jag nu skummat tråden igen verkar de flesta förorda Mathias alt nr 2, dvs kakla mot karmen och täck sen med ett klackfoder, som ligger ovanpå kaklets yta.

Så jag kör kanske med det då, det blir också enklare, iom att jag köpte en 118mm dörrkarm som nu sticker in ca 5mm in i badrummet. Då blir det lite krångligare att sätta foder före. Tja inte så väldigt krångligt, det är ju bara att palla upp med en remsa 4,8mm masonite (som jag råkar ha) eller tunn plyfa.

Men om någon har något trevligt att anföra i ämnet är jag idel öron. :)
 
Jag tycker verkligen du ska köra på alternativ 1 eller 2. Det blir snyggast.



haha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.