Mikael_L
Vilken velpelle du är.
Du har väl inte bestämt dig själv än ... :p
 
Faktum är, vilken man kanske inte bör erkänna, att på toan så är det alt 1 och i badrummet alt 2.

Plattorna på toan är enkla vita 10x10 som är rätt tunna. Där ser det bra ut. I badrummet sitter det tjockare granitkeramik - där skulle det nog inte vara lika snyggt med foder och plattor i samma nivå. Där sitter nu fodret på kaklet och det ser ok ut.
 
som jag tror jag skrev förut...
Hur många sätter foder innan man gipsar? Nä just det, foder ska ligga utanpå, om det inte är väldigt tunt kakel... men det går oftast mycket fortare att kakla och blir bättre när man listar efteråt

tycker jag :)
 
Mikael_L
Jo, det lutar väl att det blir så i det här huset, då.

Men det gäller att få på plattorna snyggt, språng måste bli väldigt synliga om det ligger ett foder mot med varierande springor. :)
 
nja... du får väl dra en mjukfog i värsta fall...
kaklar du mot foder så måste du ju ha en mjukfog
 
Mikael_L
Det är klart, mjukfog fixar allt.
T.o.m mitt handlag ...:D
 
T
Allvarligt talat, det är ju skitfult att kakla mot fodren. Både lättare och snyggare att sätta foderna till sist!
 
Bra tråd!!
Ska sätta dörrkarmarna till badrummet i helgen och funderade lite på detta
. Synd att inte konsensus verkar råda.
Men jag får höra med plattisen som skulle kika på kaklingen imorgon hur han vill ha det. Mig är det skitsamma.
 
tank77 skrev:
Allvarligt talat, det är ju skitfult att kakla mot fodren. Både lättare och snyggare att sätta foderna till sist!
Konsensus, my ass! :D

Tycker fortfarande att foder PÅ kakel ser löjligt rackligt och billigt ut. Som om att något är felmonterat. Det är dock standardförfarande, precis som färdigmålade lister och färdiglackad spik. :|
 
Men detta är helt enkelt inte svart eller vitt. Tjockt kakel skulle se tokigt ut mot ett rundat foder, tunt kakel skulle kunna se vettigt ut mot ett foder med rak "rygg".

Våga vela!
 
Gör man nytt, varför vill man sätta foder öht? Kakelhörn och kakla in i "smygen". edit: (om dörren sitter i liv med utsidan dvs)
 
Foder är snyggt!
 
Mikael_L
MMR skrev:
Gör man nytt, varför vill man sätta foder öht? Kakelhörn och kakla in i "smygen". edit: (om dörren sitter i liv med utsidan dvs)
Om man har väldigt tjock vägg, så det finns lite plats att kakla i smygen fram mot dörrkarmen så köper jag det.
Annars fattar jag inte ens hur man riktigt ska göra. Borde se tattigt ut hur man än gör iaf.
 
Så här blev det hos mig, jag funderade faktiskt aldrig ens på saken och såg sån tur var inte denna tråden (den var väl tillfälligt i vila just när jag byggde) annars hade jag kanske funderat fortfarande....

Men som sagt, det kräver ju att man har lite utrymme att kakla i
 
  • IMG_3790.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ja precis, ser det ut så där fungerar det. :)
Och hade du haft ännu djupare smygar så hade det blivit ännu lite vackrare. ;)

Men jag har karmen i liv med väggen, eller faktiskt lite utstickande t.o.m, så här går det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.