62 841 läst · 137 svar
63k läst
137 svar
Dörrfoder och kakel
Hur många sätter fönsterfoder innan man har gipsat väggen?
Åk till ett snickeri och be dem såga salningar till dig istället för klackfoder då kan du ha vilka foder du vill
Kom ihåg att måla foder och salningar innan du drar ev. mjukfog
Finns ett alt 4 också såga salningar som går ca 5mm utanför kaklet och mjukfoga mellan salning och kakel utan foder alltså
Huvudregel är väl att gångjärnssidan ska liva med väggen (alltså inga salningar på gångjärnssidan) ?
Åk till ett snickeri och be dem såga salningar till dig istället för klackfoder då kan du ha vilka foder du vill
Finns ett alt 4 också såga salningar som går ca 5mm utanför kaklet och mjukfoga mellan salning och kakel utan foder alltså
Huvudregel är väl att gångjärnssidan ska liva med väggen (alltså inga salningar på gångjärnssidan) ?
Produkter som diskuteras: "sätter fönsterfoder"
Listverktyget Gerikt'n
För listning av dörrar och fönster
239 kr inkl moms
Läs mer
Nu börjar vi hamna i en ordvrängardiskussion... (det där om lutande karm naturligtvis var ett skämt, därav smileyn) - men så här menar jag: eftersom tätskiktet ska fortsätta från väggskiva över karm och dras upp på tröskeln känns det rent intuitivt som att karmen ska liva med väggskivan=tätskiktet. Om man flyttar in karmen så den livar med plattornas yta så diffar det ju ca 8-10 mm mellan karm och vägg vilket då måste spacklas ut "snett" och sedan ska förseglingsremsan följa den krökta vinkeln och sen vidare ut över tröskelns vertikala urfräsning. Möjligen inget problem i verkligheten, men känns ändå onödigt på något sätt.jon_h skrev:
Jo, hajade att det var ett skämt, men förstod inte hur du menade..
Man behöver inte spackla snett, även om det inte är problem att spackla snett heller. Spacklingen kan göras i liv med karmen, så får man remsa runt ytterhörnet på skivan helt enkelt. Marginellt svårare än om den livar, och inget jag skulle väga in för att avgöra karmens placering.
Man behöver inte spackla snett, även om det inte är problem att spackla snett heller. Spacklingen kan göras i liv med karmen, så får man remsa runt ytterhörnet på skivan helt enkelt. Marginellt svårare än om den livar, och inget jag skulle väga in för att avgöra karmens placering.
Jag funderar också över badrumsdörr-karmens placering.
Fråga: Kan jag inte sätta karmen först och sedan montera gipsskivan så den ligger direkt an mot karmens utsida?
Och eventuellt låta karmen skjuta ut förbi gipset så mycket att man kan sätta kaklet i liv med karmen.
Och så mjukfog mellan karm och kakel.
Och då kan jag ju skippa dörrfoder på insidan av badrummet, eller?
Innebär ju iofs att gipset sticker ut 1-2 cm förbi väggregeln, dvs hänger i luften fram till att den möter sidan på dörrkarmen - kan gipset kanske knäckas/skadas?
Fråga: Kan jag inte sätta karmen först och sedan montera gipsskivan så den ligger direkt an mot karmens utsida?
Och eventuellt låta karmen skjuta ut förbi gipset så mycket att man kan sätta kaklet i liv med karmen.
Och så mjukfog mellan karm och kakel.
Och då kan jag ju skippa dörrfoder på insidan av badrummet, eller?
Innebär ju iofs att gipset sticker ut 1-2 cm förbi väggregeln, dvs hänger i luften fram till att den möter sidan på dörrkarmen - kan gipset kanske knäckas/skadas?
Vad innebär sala? Är det att man bygger på karmen så att den blir djupare, dvs istället för tex 93 mm djup så bygger man på den så den blir tex 120 djup?nino skrev:Hur många sätter fönsterfoder innan man har gipsat väggen?
Renoverare
· Skåne
· 8 527 inlägg
Helt riktigt.ohlgren skrev:
Just därför att karmen ska komma i liv med kakeln så att man kan sätta ett snyggt foder på ett enkelt sätt.
Finns ofta färdiga salningslister att köpa typ denna...
http://www.abc-snickerier.se/econtent/106
Ofta får man däremot såga till dem efter eget behov då det ganska ofta är snett.
OK. Tack. De såg ju bra ut.
Gäller bara att limma ihop den snyggt med karmen och att det är samma vita färgnyans.
Ang 120 mm karmar så verkar de inte vara så vanliga. Kollad på K-Rauta och de hade inga iallafall.
Får nog bygga på min 93 mm karm med en salningslist
Gäller bara att limma ihop den snyggt med karmen och att det är samma vita färgnyans.
Ang 120 mm karmar så verkar de inte vara så vanliga. Kollad på K-Rauta och de hade inga iallafall.
Får nog bygga på min 93 mm karm med en salningslist
Renoverare
· Skåne
· 8 527 inlägg
Du kan ju förborra och skruva fast den, alternativt spika fast den på karmen.
Dock får man oftast räkna med att måla alltihopa för bästa resultat.
Dock får man oftast räkna med att måla alltihopa för bästa resultat.
I vårat badrum kaklade man innan dörrkarmen sattes dit. Därefter monterade jag dörrkarmen och på insidan och utsidan satte jag dit en salningslist. Sedan spikade jag dit fodret precis om vanligt. Blev skitsnyggt om jag själv får säga det.
Dock fick jag fråga här först hur jag skulle göra med salningen. Tack byggahus!
/Henrik
Dock fick jag fråga här först hur jag skulle göra med salningen. Tack byggahus!
/Henrik
Jag funderar på att sala på en list som bygger ut karmen så den sticker en liten bit utanför kaklet. Kaklet låter jag gå nästan intill karmen. För att täcka glipan på 2-3 mm och fula kanter på kaklet sätter jag en sån där kakellist i aluminium (kvarts-list), som då kommer att lira kant i kant med karmen.
Låter det vettigt?
Låter det vettigt?
Det ser nog galet ut om karmen livar med kaklets yta. Den bör väl i så fall liva med kaklets baksida, så att kvartslisten ansluter mot karmen?
Jag tror att det ser bättre ut att släppa ut karmen aningens längre än kaklets yta och dra en diskret silikonfog mellan kakel och karm, men jag föredrar foder utanpå kaklet.
Kaklar man emot fodret så tycker jag att det ser ut som en sniklösning. Som om man ville spara in på kostnaden för nya foder.
Jag tror att det ser bättre ut att släppa ut karmen aningens längre än kaklets yta och dra en diskret silikonfog mellan kakel och karm, men jag föredrar foder utanpå kaklet.
Kaklar man emot fodret så tycker jag att det ser ut som en sniklösning. Som om man ville spara in på kostnaden för nya foder.
Det går nog att göra på båda sätten:
1. Låta karmen sticka en bit utanför kaklet, och så en kvartslist som ansluter till dels kaklets yta samt sidan på karmen.
2. Karmen ligger en bit innanför kaklet. Då hamnar kvartslisten istället i innerhörnet kakelkant och karm, dvs på karmsidan.
Hmm, lite svårt att förklara i ord.
1. Låta karmen sticka en bit utanför kaklet, och så en kvartslist som ansluter till dels kaklets yta samt sidan på karmen.
2. Karmen ligger en bit innanför kaklet. Då hamnar kvartslisten istället i innerhörnet kakelkant och karm, dvs på karmsidan.
Hmm, lite svårt att förklara i ord.