Trevligt med lite olika synpunkter.
Men som plattsättare måste jag säga det är lättare för oss om fodret sitter utanpå.
Går man mot fodret med plattan så tycker jag personligen att det ser snyggare ut.

Såg även att någon hade fått sprickor mellan fodret och kaklet.
Då är det fel på fogningen. Det skall vara mjukfog mellan kaklet och fodret.

Våra kakelplattor är 10-12 millimeter tjocka. Det hade sett rätt galet ut om vi satt fodret innan då fodret är.....hmm....7-10 mm tjockt(?)

Sätt en list på dörrkarmen så att du kommer i samma höjd som kaklet, sedan dit med fodret en lösning jag tycker är snygg.

Jag måste tyvärr backa från mitt första förslag, att gå för alt 2. Snickaren som håller på i badrummet blev alldeles mörk under ögonen när jag föreslog alt 2, så det blir 1.......

svartjobbarn skrev:
Sätt en list på dörrkarmen så att du kommer i samma höjd som kaklet, sedan dit med fodret en lösning jag tycker är snygg.
mm... det är så vi gjort... ja, eller ska göra. Jag har limmat ihop foder och en utsalningslist med PU-lim. Sedan slipade jag bort det lim som bubblade ut. Listen blev jäkligt snygg - inte ett spår av nån skarvning där inte (efter målningen vill säga).

Fördelen med att sätta foder och lister före plattsättningen är ju även att du kan måla dessa och kladda som du vill utan att behöva täcka kaklet.
För när kaklet är fogat så skall det dit selikon mot fodret.

Fasting65 skrev:
mm... det är så vi gjort... ja, eller ska göra. Jag har limmat ihop foder och en utsalningslist med PU-lim. Sedan slipade jag bort det lim som bubblade ut. Listen blev jäkligt snygg - inte ett spår av nån skarvning där inte (efter målningen vill säga).
Ja den delen är inga problem - gjorde en sådan manöver i ett av rummen - lim och spik på både påsalning och foder, det sitter som berget och lär inte spricka i första taget.

Problemet med #2 är att det inte finns en naturlig anslutning mellan kakel och foder. Vi kommer sannolikt ha kakel med en "vågig" yta och då blir det ännu konstigare. Man kan ju iofs lägga en mjukfog mot fodret även när det ligger på kaklet, fast det ser nog lite skumt ut.

Om fodret inte är för lågt för #1 är nog det att föredra. Kanske.

Plattis - du velar - se till att ha en bestämd åsikt i frågan så jag kan bestämma mig.....
;)

Det blir ju klart snyggare och ha fodret utanpå kaklet. Sätt dörrkarmen jäms med kaklet och sen en smyg på utsidan så ser det kanon ut!! ;)

Men Mathias... du som har så fina blå maskiner kan väl sitta och putsa till fodren så de har samma vågighet på baksidan för att ansluta optimalt mot kaklets yta....

Det finns inga genvägar till det perfekta badrummet.
:D

Fasting65 skrev:
Men Mathias... du som har så fina blå maskiner kan väl sitta och putsa till fodren så de har samma vågighet på baksidan för att ansluta optimalt mot kaklets yta....

Det finns inga genvägar till det perfekta badrummet.
:D
Ja, har man inte jobb så skaffar man sig..... fast dom få som såg detta skulle nog bli imponerade..... ;D

Körde också alternativ 2, skulle se tokigt ut annars tycker jag. Bifogar bild.foder.jpg

MathiasS skrev:
1. Montera fodret innan man kaklar direkt på gipsskivan och kakla mot fodret.

Alt 1 på bild

20050606F.jpg

Då föredrar jag alternativ 2 utseende mässigt!!

Smaken är som baken :D

Ett lite apropos till denna diskussion: Vi var inne i ett visningshus och hittade följande på badrummet. Den första bilden visar arbetet över dörren. Den andra bilden visar dörren inn till bastun (till höger) och dörren (till vänster). Samt snygg kapning av kakelet och listning i taket. Not. :surprised: Om någon hantverkare hade gjort detta i mitt hus... >:(

list2.jpg
list1.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.